کد خبر: ۲۱۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۶ تير ۱۴۰۲ - 17 July 2023
حسابرس ، بیمه سینا را متهم کرد؛
حسابرس شرکت بیمه سینا در اظهاراتی که برچسب مشکوک دارد در صورت های مالی سال 1401 متذکر شده که بیمه سینا در خصوص برخی از موارد استانداردها را رعایت نکرده و به همین دلیل برچسب «اظھار نظر مشروط» می گیرد.

حسابرس شرکت بیمه سینا در اظهاراتی که برچسب مشکوک دارد در صورت های مالی سال 1401 متذکر شده که بیمه سینا در خصوص برخی از موارد استانداردها را رعایت نکرده و به همین دلیل برچسب «اظھار نظر مشروط» می گیرد. که برای شرکت های بورسی در صورت برطرف نشدن این موارد، می تواند در آینده مشکل ساز باشد.

به گزارش بانکداری ایرانی، شرکت های بورسی همواره و بصورت دائمی از سوی سهامداران خود رصد می‌شوند و هر موضوعی هرچند کوچک از چشم آنها دور نمی ماند. حال اگر این مساله ازسوی حسابرس شرکت مطرح شده باشد دارای حساسیت بیشتری است.

بر همین اساس، حسابرس شرکت بیمه سینا در صورت های مالی 1401 مواردی را متذکر شده که برای سهامداران این شرکت بسیار مهم است  و اگر این موارد مغایر با دستورالعمل ها رفع نشود ممکن است در بلند مدت سبب دردسرهایی برای شرکت شود.

حسابرس بیمه سینا اعلام کرده که بر اساس استاندارهای حسابرسی تخلف کرده و در مورد تجدید ارزیابی بر اساس استانداردهای حسابرسی رفتار نکرد. اظهار نظر حسابرس:

«5.5 طبقه زمین منعکس در دارايي ھاي ثابت مشھود (يادداشت توضیحي 27-2 صورت ھاي مالي) در اواخر سال 1399 مورد تجديد ارزيابي قرار گرفته و طبق مصوبه مورخ چهارم ادریبهشت 1400 مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سھام، آثار مالي ناشي از تجديد ارزيابي در حساب ھا ثبت و مبلغ 378ر4 میلیارد ریال مازاد ناشي از تجديد ارزيابي به حساب سرمايه منتقل شده است. در اين خصوص برخلاف استانداردھاي حسابداري، علیرغم ايجاد تفاوت با اھمیت در ارزش دفتري دارايي ھاي مزبور در پايان سال مالي مورد گزارش، تجديد ارزيابي صورت نپذيرفته است. تعديل حساب ھا از اين بابت ضروريست لیکن به دلیل عدم دسترسي به اطلاعات کافي ازجمله نتايج حاصل از ارزشیابي دارايي ھاي مزبور توسط کارشناسان واجد صلاحیت مستقل، تعیین دقیق مبلغ آن براي اين موسسه میسر نشده است.»

یکی دیگر از مواردی که حسابرس شرکت به بیمه سینا برچسب اظهار نظر مشکوک زده کم اظهاری در مورد خسارت پرداختی است که می تواند به نوعی بالا بردن نسبت خسارت غیرواقعی باشد و نشان می دهد که شرکت هزینه های خود را به صورت واقعی اعلام نکرده و باید مشخص شود که آیا سود اعلامی برای سال 1401 واقعی است یا خیر.

حسابرس بیمه سینا به صراحت گفته:
«.6 -6 ذخیره خسارت ھاي معوق (يادداشت توضیحي 35 صورت ھاي مالي) به مبلغ 482ر6 میلیارد ریال، بدون در نظر گرفتن روند خسارت ھاي گذشته و مخارج لازم براي تسويه تعھدات فعلي (خسارت ھاي واقع شده) محاسبه شده است. در اين خصوص براساس گزارش ھاي اخذ شده از نرم افزارھاي فني شرکت، خسارت ھاي پرداختي مربوط به حوادث در سنوات اخیر به مراتب بیشتر از ذخیره ايجادي از اين بابت بوده است. با توجه به مراتب فوق، ايجاد ذخیره مازاد حداقل به مبلغ 880ر2 میلیارد ریال و به تبع آن تعديل سھم بیمه گران اتکايي از ذخاير فني و ذخیره ريسک ھاي منقضي نشده از اين بابت ضروريست.»

همچنین در موارد دیگری نیز حساب برچسب مشکوک زده و نوشته :
«.7 -7 ذخاير فني تکمیلي و خطرات طبیعي به مبلغ 867ر2 میلیارد ریال (يادداشت ھاي توضیحي 2-8-1 و 37-1 صورت ھاي مالي) ماھیت تعھد نداشته و مغاير با استانداردھاي حسابداري فعالیت ھاي بیمه عمومي (شماره 28) مي باشد. ھمچنین آثار مالي اصلاح اشتباھات حسابداري بابت حذف مبلغ 446 میلیارد ریال مانده ابتداي سال ذخیره فني برگشت حق بیمه که در سنوات قبل برخلاف استانداردھاي حسابداري شناسايي شده در درآمدھاي دوره جاري انعکاس يافته است. در صورت اعمال تعديلات لازم، سرفصل ھاي ساير ذخاير فني و زيان انباشته ابتداي سال به ترتیب مبالغ 867ر2 میلیارد ریال و 320ر2 میلیارد ریال کاھش و سود خالص سال جاري مبلغ 547 میلیارد ریال افزايش خواھد يافت.»

« 8.8 سرفصل ساير درآمدھا و ھزينه ھاي غیرعملیاتي (يادداشت توضیحي 17-2 صورت ھاي مالي) شامل مبلغ 777ر1 میلیارد ریال سود ناشي از فروش يک مورد ملک به يکي از شرکت ھاي ھمگروه مي باشد. طبق قرارداد مورخ ،1401/12/08 تحويل ملک مزبور منوط به تغییر کاربري آن به اداري توسط فروشنده گرديده است. در اين خصوص به دلیل عدم انجام تعھدات يادشده تا پايان سال مورد گزارش و ھمچنین عدم انتقال مالکیت قانوني ملک مزبور، شناسايي درآمد فوق الذکر طبق استانداردھاي حسابداري در سال مالي مورد گزارش صحیح نمي باشد. در صورت اعمال تعديلات لازم، سود خالص سال جاري و ساير دريافتني ھا و پیش پرداخت ھا به ترتیب به مبالغ 777ر1 میلیارد ریال و 630ر1 میلیارد ریال کاھش و دارايي ھاي ثابت مشھود و پیش دريافت ھا به ترتیب مبالغ 223ر1 میلیارد ریال و 370ر1 میلیارد ریال افزايش خواھند يافت.»

«.9 -9 درآمد حق بیمه ھاي صادره به روش تعھدي شناسايي گرديده لیکن برخلاف استانداردھاي حسابداري، ھزينه کارمزد نمايندگان و کارگزاران (يادداشت توضیحي 12 صورت ھاي مالي) بابت بیمه نامه ھاي صادره به روش نقدي در حسابھا ثبت شده است. تعديل حساب ھا از اين بابت ضروريست لیکن به دلیل عدم دسترسي به اطلاعات کافي ازجمله صورت ريز حق بیمه ھاي صادره و وصولي توسط ھريک از نمايندگان به تفکیک رشته بیمه اي طي سنوات اخیر، تعیین دقیق مبلغ مزبور میسر نشده است.»

نکته دیگر اینکه بانک صادرات از بیمه سینا به خاطر عدم وصول تسهیلات و سود مشارکت به دادگاه شکایت کرده و این پرونده در دست بررسی است.

« .11 -11 ابھام نسبت به نتايج آتي دعاوي حقوقي : ھمانگونه که در يادداشت ھاي توضیحي 47-2-1 صورت ھاي مالي تشريح شده، بانک صادرات ايران با استناد به دو فقره قرارداد بیمه اعتباري منعقد شده در سنوات 1388 و 1390 درخصوص پوشش بیمه اي تسھیلات اعطايي به مشتريان، دادخواستي به منظور مطالبه خسارت ناشي از عدم وصول تسھیلات اعطايي و سود مشارکت در منافع ناشي از عملکرد قرارداد، ھزينه ھاي دادرسي و تأخیر تأديه مزبور را به مراجع قضائي ارائه نموده که رأي دادگاه بدوي تا تاريخ اين گزارش صادر نشده است. مفاد اين بند، تأثیري بر اظھارنظر اين موسسه نداشته است.»

 

همچنین این رسانه ضمن توجه به اصول حرفه ای خود از پاسخ بیمه سینا استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: