کد خبر: ۲۱۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۵ تير ۱۴۰۲ - 16 July 2023
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
در دنیای امروز حمله سایبریهای کلاهبردار و سوء استفاده گران امنیتی کم نیستند. هر روز از بانک های بزرگ دنیا خبر می رسد که مورد حمله قرار گرفته و اطلاعات آنها به سرقت رفته یا مورد سوء استفاده سارقین قرار گرفته است.

چرا سیستمهای بانک ایران زمین امن ترین سیستم ایران است؟در دنیای امروز حمله سایبریهای کلاهبردار و سوء استفاده گران امنیتی کم نیستند. هر روز از بانک های بزرگ دنیا خبر می رسد که مورد حمله قرار گرفته و اطلاعات آنها به سرقت رفته یا مورد سوء استفاده سارقین قرار گرفته است.

به گزارش بانکداری ایرانی، در ایران هم گهگاهی از این خبرها منتشر می شود هرچند که اندک است ولی هر از چند گاهی برخی از سیستم های بانکی مورد هجوم قرار می گیرند به همین دلیل بانکها تلاش می کنند که هر روز سیستم ایمنی خود را ارتقا دهند.

برخورداری از فناوری های نوین یکی از این روش هاست اما هر فناوری تاکنون نتوانسته به صورت صددرصد تضمین امنیت بانکها را بکند. هزینه زیادی را هم در این راه مصرف می کنند و متوجه این مساله هستند که هرگونه خلل در سیستم امنیت آنها چه ضربه ای بر اعتماد خود بانک ها می زند.

بر همین اساس بانک ایران زمین یکی از امن ترین سیستم ها را با استفاده از بلاک چین مهیا کرده است.

در حقیقت، بلاک چین یک پایگاه داده یا دفتر کل اطلاعات توزیع شده است که نودهای مختلف یک شبکه کامپیوتری به صورت اشتراکی ذخیره می‌شود. بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده اطلاعات خود را به صورت دیجیتالی ذخیره می‌کند. از معروف‌ترین استفاده‌های بلاکچین می‌توان به ذخیره تراکنش های مالی اشاره کرد. فناوری بلاک چین تنها به حوزه رمز ارز محدود نمی‌شود و حتی شرکت‌های متمرکز می‌توانند از این تکنولوژی برای ذخیره امن و بدون دردسر اطلاعات خود استفاده کنند. نکات امنیتی و ویژگی‌های متعددی در فناوری بلاکچین نهادینه شده‌اند که اگر به درستی از آن‌ها استفاده شود، بلاک چین را از نظر امنیت به یکی از مطمئن‌ترین تکنولوژی‌های حال حاضر دنیا بدل می‌کند.

در آوریل ۲۰۱۸، بانکو سانتاندر از راه‌اندازی سانتاندر وان‌پی، یک سرویس جدید بلاکچین، برای تسریع در پردازش نقل و انتقالات بین‌المللی پول خبر داد. در ابتدا، مشتریان انگلیسی می‌توانستند یورو را به ۲۱ کشور اروپایی ارسال کنند. همچنین مشتریان اسپانیا قادر به انتقال دلار به ایالات متحده و پوند به انگلیس بودند. این خدمات همچنین برای کاربرانی از لهستان و سایر کشورها هم در دسترس بود. در فوریه سال ۲۰۱۹، سانتاندر وارد معامله‌ای با آی‌بی‌ام جهت استفاده از فناوری‌های آن‌ها (بلاکچین، هوش مصنوعی و کلان‌داده‌ها) به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار شد.

همچنین، بانک یوبی‌اس سوییس یک پروژه آزمایشی دارد که هدف آن اتوماسیون الزامات نظارتی بخشنامه اتحادیه اروپا است. با استفاده از سیستمی که براساس بستر بلاکچین اتریوم ایجاد شده است، بانک‌ها قادر خواهند بود که داده‌های شناسه اشخاص حقوقی را به طور ناشناس تغییر دهند. این فناوری همچنین اجازه می‌دهد تا داده‌های آن‌ها را در مورد اشخاص حقوقی بررسی و قوانین جدیدی را سریعتر اتخاذ کنند.

فناوری بلاک چین در ایران از سوی همه بانکها مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه تا اینجای کار بانک ایران زمین بیشترین تمرکز را بر این بستر گذاشته است.

تراکنش‌ها در بلاکچین به صورت غیر متمرکز و همتا به همتا انجام می‌شود که سطح بالاتری از امنیت را ایجاد می‌کند.

البته گفتنی است که بانک ایران زمین همانند سایر بانک‌های کشور از فناوری نوین بانکی برای ارائه خدمات بهره گرفته است. برهمین اساس"بانک ایران زمین" به عنوان یکی از بانک‌های معتبر در ایران، همواره به دنبال بهبود فناوری و ارائه خدمات نوین بوده است.

بانک ایران زمین از فناوری بلاکچین برای امنیت بیشتر تراکنش‌های مالی خود استفاده می‌کند. با استفاده از این فناوری، اطلاعات تراکنش‌های مالی در یک شبکه امن ذخیره می‌شوند و هرگونه تغییر در اطلاعات توسط افراد غیرمجاز، تشخیص داده می‌شود.

علاوه بر این، بانک ایران زمین با استفاده از هوش مصنوعی و داده کاوی اطلاعات مشتریان، خدمات متناسب با نیاز آنان را ارائه می دهد و این امکان را به مشتریان می دهد که علاوه بر دسترسی به خدمات گسترده بانکی، بتوانند با ترکیب اطلاعات بانکی خود در یک جا، تصویری دقیق تری از وضعیت مالی خود را استخراج کند.

بانک ایران زمین از طریق پلتفرم فراز خود با ایجاد یک اکوسیستم بانکی متفاوت، فرصت مناسبی را برای کسب و کار‌های مختلف و مخصوصاً استارت‌آپ‌ها و فین تک‌ها فراهم کرده است تا با استفاده از روش‌های نوآورانه در کنار انواع سرویس های بانکی، اقدام به تولید و ایجاد محصولات جدید خود کرده و به سودآوری برسند.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: