کد خبر: ۲۱۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۱ تير ۱۴۰۲ - 02 July 2023
صندوق سرمایه گذاری بانک ایران زمین؛
ارزیابی ها نشان می دهد، صندوق سرمایه گذاری‌ بانک ایران زمین، بازدهی مناسبی در ماه‌های اخیر داشته و سهام آن در بازار سرمایه نیز عملکرد مطلوبی به ثبت رسانده است.

ارزیابی ها نشان می دهد، صندوق سرمایه گذاری‌ بانک ایران زمین، بازدهی مناسبی در ماه‌های اخیر داشته و سهام آن در بازار سرمایه نیز عملکرد مطلوبی به ثبت رسانده است. تحلیل داده ها نیز نشان میدهد، ذخیره سود این صندوق نزدیک به 1400 میلیارد تومان است و هر زمان لازم باشد، می تواند ترمیم سود را از محل ذخایر خود جایگزین کند.

در همین راستا، کربلایی معاون سرمایه گذاری هدف حافظ، در گفت و گو با «بانکداری ایرانی» و با اشاره به سود مرکب 25.6 درصدی صندوق سرمایه گذاری ایران زمین، به معرفی انواع صندوق های مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ پرداخت وگفت: شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ، بر اساس مجوز سبدگرانی، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری سهام «حافظ و عقیق» را برعهده دارد.

کربلایی توضیح داد: صندوق سرمایه‌گذاری عقیق یک صندوق سهامی(ETF) است که تفاوت آن با صندوق حافظ، قابل معامله بودن آن در سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با دریافت کد بورسی و افتتاح حساب در کارگزاری‌ها، با جستجوی نماد «عقیق» در پنل آنلاین کارگزاری خود به راحتی آن را معامله کنند. اما در صندوق حافظ، سرمایه گذاران در ازای سرمایه گذاری در این صندوق، گواهی سرمایه¬گذاری دریافت می کنند. صدور واحد سرمایه گذاری و ابطال آنها بر اساس ارزش خالص دارایی های روز بعد از ارائه درخواست صورت می گیرد.

معاون سرمایه گذاری هدف حافظ، اما بزرگترین صندوق تحت مدیریت این شرکت را «صندوق درآمد ثابت ایران زمین» عنوان کرد و گفت: ذخایر این صندوق بیش از 8 هزار میلیارد تومان برآورد شده و بیش از 45 هزار شخص حقیقی و حقوقی واحدهای آن را در تملک خود دارند.

بنابر آمار اعلامی کربلایی، سهام عقیق (ETF) که در تابلوی بورس خرید و فروش می شود، 210 میلیارد تومان و صندوق حافظ هم حدود 200 میلیارد تومان است.

کربلایی، در مورد بازدهی این صندوق‌ها نیز اینطور گفت: بازدهی‌ صندوق ها در بازه زمانی مختلف با توجه به ماهیت بازار سهام متغیر هستند، اما صندوق سرمایه گذاری بانک ایران زمین با درآمد ثابت، روند مستمر سودآوری و تقسیم سود را حفظ کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه عمده سرمایه گذاری «صندوق درآمد ثابت ایران زمین» روی سپرده بانکی و انواع اوراق درآمد ثابت است، گفت: بازدهی مرکب این صندوق حدود 25.6 درصد در سال برای سرمایه گذاری است. اما چنانچه فردی بخواهد سود نقدی دریافت کند، سود متعلقه 22 درصد لحاظ شده است.

کربلایی درباره روند بازدهی صندوق سهامی عقیق بیان کرد: صندوق سهامی عقیق در 6 ماه اخیر بیش از 56 درصد بازدهی داشته و صندوق حافظ 51 درصد. این در حالی است که رشد شاخص کل بورس در این برهه زمانی 37.6درصد بوده است.

معاون سرمایه گذاری هدف حافظ، درباره آینده صندوق‌های سهامی گفت: با توجه به اینکه تورم سالانه هنوز کاهش معناداری نداشته و از سوی دیگر، شاهد کاهش نرخ ارز در بازار نیستیم و چشم انداز روشنی نیز برای روند کاهشی آن وجود ندارد؛ بازار سرمایه همچنان بهترین محل سرمایه گذاری است.

کربلایی با ترسیم این وضعیت احتمال داد که شاخص کل بورس بتواند در ادامه سال جاری بیش از 50 درصد را تجربه کند.

او در بخش دیگری از صحبت های خود، با بیان اینکه در روزهای اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار برای صندوق های درآمد ثابت محدودیت هایی وضع و فعالیت آنها را در بازار مشتقه ممنوع کرده است، بیان کرد: متاسفانه ابزار مشتقه که نقش مفید و مهمی در پوشش و مدیریت ریسک سرمایه گذاری در بورس و نوسانات بازدهی حجم معاملات دارند، با مصوبه اخیر سازمان عمق بازار آنها کاهش بیشتری پیدا می کند. علاوه بر این، صندوق های درآمد ثابت از ابزار بسیار مهمی محروم می شوند.

کربلایی با تاکید بر اینکه این تصمیم عجیب، به نفع صندوق های درآمد ثابت نیست، گفت: اگر کسی در این بازار تخلف کرده باید جریمه شود، اما این که استفاده از مکانیسم ابزار مشتقه برای صندوق های درآمد ثابت ممنوع شود؛ خیلی عجیب به نظر می رسد.

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار بانکداری ایرانی مبنی بر مزیت رقابتی صندوق سرمایه گذاری ایران زمین، اظهار کرد: مهمترین مزیت این صندوق، پشتوانه بانکی به همراه ذخیره بسیار قابل توجه آن است.

معاون صندوق سرمایه  گذاری بانک ایران زمین، در عین حال، مهمترین چالش صندق‌ها را تغییرات رویه ها و مصوبات دانست و افزود: سازمان بورس طی 3 ماه، حد نصاب سهام قابل نگهداری در صندوق های درآمد ثابت را تغییر داده است. یعنی حد نصاب مذکور از 20 درصد به 15 درصد و در نهایت به سقف 10 درصد کاهش یافته است. به عبارتی دیگر، صندوق های درآمد ثابت باید بین 15 تا 20 درصد از دارایی های خود که را سهام بوده را به کمتر از 10 درصد کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه خالص ارزش دارایی صندوق های درآمد ثابت حدود 500 هزار میلیارد تومان است، گفت: این بدان معنی است، که صندوق های درآمد ثابت، باید طی یک روند حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تومان سهام بفروشند.

به گفته کربلایی، مصوبات پی درپی پیش بینی پذیری نسبت به آینده را تحت تاثیر قرار می دهد و در مقطعی فشار فروش قابل توجهی به بازار سرمایه نیز وارد می کند.

معاون سرمایه گذاری هدف حافظ، به حساسیت هایی که روی نرخ های سود وجود دارد، نیز گریزی زد وگفت: تفاوت معنادار میان تورم شدید و نرخ سود کنترل شده، باعث شده صندوق های درآمد ثابت با کاستن از میزان سهام در دارایی-های خود، عملا قدرت سودسازی خود را محدود می کنند.

به گفته کربلایی، این موضوع در نهایت از جذابیت صندوق های درآمد ثابت که ارزش دارایی شان حدود 500 همت خالص است، کم می کند؛ چرا که نصاب سهام به عنوان یک پوشش مناسب در برابر تورم در دارایی های شان باید کاهش یابد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: