کد خبر: ۲۱۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۷ تير ۱۴۰۲ - 28 June 2023
سازمان هواشناسی با هشدار تداوم ناپایدای‌های فصلی (مانسون) و بارش‌های سیل‌آسا در جنوب و جنوب شرق توصیه کرد مردم از اسکان در بستر مسیل‌ها اجتناب کنند.

 بانکداری ایرانی- سازمان هواشناسی با هشدار تداوم ناپایدای‌های فصلی (مانسون) و بارش‌های سیل‌آسا در جنوب و جنوب شرق توصیه کرد مردم از اسکان در بستر مسیل‌ها اجتناب کنند.

به گزارش  تسنیم، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات البرز مرکزی به‌ویژه در بعدازظهر رشد ابرهای همرفتی، رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

فردا و جمعه در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم است و در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود. شنبه هفته آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر،‌ اردبیل، ارتفاعات البرز و شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد. یکشنبه آینده بارش در سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش تسنیم، طی 5 روز آینده در شرق، شمال شرق و بخش‌هایی از مرکز وزش باد شدید و در مناطق مستعد وقوع پدیده گردوخاک پیش‌بینی شده است. این شرایط روزهای جمعه تا یکشنبه آینده در نوار غربی کشور و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز انتظار می‌رود.

امروز و روزهای شنبه و یکشنبه آینده دریای خزر و طی 5 روز آینده دریای عمان و از جمعه تا یکشنبه آینده خلیج‌فارس مواج است.

توصیف سامانه: ناپایداری‌های فصلی (مانسون) و رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان شروع: چهارشنبه 1402/04/07

زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/04/08

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، در برخی نقاط تگرگ، وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/04/07: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان.

پنجشنبه 1402/04/08: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان و شمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی، احتمال آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، در نواحی مستعد خیزش گردوخاگ، کاهش دید، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: صبح چهارشنبه 1402/04/07

زمان پایان: اواخر وقت شنبه 1402/04/10

نوع مخاطره:

چهارشنبه 1402/4/7: وزش باد نسبتاً شدید جنوب شرقی تا حداکثر 26 نات و افزایش ارتفاع موج تا حداکثر 1.5 متر در سواحل استان هرمزگان با تاکید بر دریای عمان و تنگه هرمز

پنجشنبه 1402/4/8 تا شنبه 1402/4/10: افزایش سرعت باد جنوب شرقی در دریای عمان و شرق تنگه هرمز و افزایش سرعت باد جنوب غربی در غرب تنگه هرمز و خلیج فارس تا حداکثر 30 نات و افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر در سواحل استان هرمزگان.

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/04/07: تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج‌فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

پنج‌شنبه 1402/04/08: تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج‌فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

جمعه 1402/04/09: تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج‌فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

شنبه 1402/04/10: تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج‌فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک،صیادی و تفریحی.

توصیه: شنا و تفریحات دریایی ممنوع ، اتخاذ تمهیدات لازم در تردد دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای سبک و تفریحی و فعالیت‌های دریایی فراساحل.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: شب چهارشنبه 1402/04/07

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال غربی حداکثر سرعت 12 متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج 1.5 متر به‌ویژه در سواحل و فراسواحل استان گلستان.

منطقه اثر: نیمه شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای مازندران و گلستان

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک، صیادی و تفریحی.

توصیه: شنا و تفریحات دریایی ممنوع، اتخاذ تمهیدات لازم در تردد دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای سبک و تفریحی و فعالیت‌های دریایی فراساحل.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: