کد خبر: ۲۱۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۷ تير ۱۴۰۲ - 28 June 2023
فرزین درباره تسهیلات خرد گفت: درخواست بیش از یک ضامن برای تسهیلات خرد از جمله ودیعه مسکن، ازدواج و فرزند برخلاف مقررات و بخشنامه بانک مرکزی است و این موضوع را از طریق بخش نظارتی بانک مرکزی پیگیری خواهیم کرد.

 بانکداری ایرانی-فرزین درباره تسهیلات خرد گفت: درخواست بیش از یک ضامن برای تسهیلات خرد از جمله ودیعه مسکن، ازدواج و فرزند برخلاف مقررات و بخشنامه بانک مرکزی است و این موضوع را از طریق بخش نظارتی بانک مرکزی پیگیری خواهیم کرد.

فرزین:کاهش ۱۲ درصدی تورم خرداد/ درخواست بیش از یک ضامن برای تسهیلات خرد ممنوع است
 

به گزارش تسنیم، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در جریان پاسخگویی برخط اعضای دولت سیزدهم به تماس‌های تلفنی شهروندان، ظهر امروز در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حضور یافت و از ساعت 13 به مدت 2 ساعت پاسخگوی طرح، نظرات، ایده‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم در حوزه مأموریتی بانک مرکزی در این نهاد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه پاسخگویی برخط اعضای کابینه به مطالبات مردمی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت خدمات بانکداری در ایجاد رضایت جامعه گفت: نظام بانکی به عنوان خط مقدم نظام اقتصادی کشور شناخته می شود و مردمی ترین نهاد اقتصاد به شمار می رود، از این رو بهبود عملکرد نظام بانکی در ارائه خدمات به مردم در دستور کار است.

فرزین در این جلسه کنترل تورم را اصلی ترین هدف بانک مرکزی برشمرد و گفت: بانک مرکزی و مجموعه دولت با هماهنگی و اتخاذ سیاست های پولی و مالی مناسب بر کنترل تورم متمرکز است و همزمان با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر رشد تولید نیز تاکید دارد.

وی با اشاره به کاهش شاخص های مربوط به تورم تاکید کرد: آمارها از کاهش 12 درصدی تورم در خردادماه حکایت دارد و امیدواریم این روند کاهشی تا رسیدن به سطح برنامه ریزی شده و کنترل تورم ادامه داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به درخواست مردم برای دریافت تسهیلات خرد به تشریح برنامه های بانک مرکزی در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: افزایش تسهیلات قرض الحسنه اشخاص حقیقی از 200 میلیون به 300 میلیون و اشخاص حقوقی از 500 به 700 میلیون و همچنین افزایش سقف کارت های اعتباری مرابحه از 200 میلیون تومان به 300 میلیون تومان از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی افزود: موضوع پرداخت تسهیلات خرد را از سیاست پولی کنترل مقداری ترازنامه بانک ها مستثنی کرده ایم تا بانک ها در این زمینه توانایی بیشتری در پرداخت تسهیلات خرد به آحاد مردم داشته باشند.

فرزین با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای ایجاد صندوق ذخیره عمومی در بانک مرکزی اعلام کرد: این صندوق 1.5 درصد منابع بانک ها را در بانک مرکزی نگهداری می‌کند و با توجه به عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات خرد، این درصد کاهش می یابد.

رئیس کل بانک مرکزی تقویت صندوق های قرض الحسنه را از دیگر برنامه های بانک مرکزی در تسهیل اعطای تسهیلات خرد برشمرد و گفت: بخش زیادی از منابع قرض الحسنه بانک ها در سرفصل تسهیلات تکلیفی از جمله وام ازدواج، وام فرزندآوری و ... مصرف می شود و با برنامه هایی که برای تقویت و توسعه صندوق های قرض الحسنه داریم امیدواریم بتوانیم منابع بیشتری در قالب تسهیلات قرض الحسنه در دسترس مردم قرار گیرد.

وی همچنین در خصوص وام ازدواج و فرزندآوری افزود: با تاکید ریاست جمهوری و ابلاغ بسته نظارتی اعتباری بانک مرکزی و تسریع در پرداخت این وامها، میزان پرداخت وام فرزندآوری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 116 درصدی و وام ازدواج رشد 12 درصدی داشته است. همچنین در بسته نظارتی اعتباری بر تسهیل در دریافت ضمانت و روند پرداخت وام ازدواج و فرزند آوری تاکید ویژه ای شده است.

فرزین اصلاح دستورالعمل تسهیلات کلان ، توسعه صنعت لیزینگ در تامین مالی خرد و تشویق به ایجاد موسسات تضمین (تسهیل در ضمانت تسهیلات اعطایی) و تقویت بازرسی حضوری و میدانی را از دیگر برنامه های بانک مرکزی در گسترش اعطای تسهیلات خرد در سال جاری برشمرد.

در این جلسه فرزین که در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری بدون واسطه پاسخگوی سوالات و مشکلات مردمی بود اظهار امیدواری کرد با بررسی دقیق مشکلات مردم به راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات برسیم.

تسهیل در دریافت وام، تحول در بانکداری الکترونیک، تسریع در پرداخت و امهال تسهیلات واحدهای تولید، رفع مشکلات حوزه ارزی از جمله مهمترین محورهای درخواست های مردمی در گفتگو با رئیس کل بانک مرکزی بود.

فرزین در پاسخ به یک تماس مردمی که درباره ضامن برای دریافت وام ودیعه مسکن گلایه کرد، گفت: درخواست بیش از یک ضامن برای تسهیلات خرد از جمله ودیعه مسکن، ازدواج و فرزند برخلاف مقررات و بخشنامه بانک مرکزی است و این موضوع را از طریق بخش نظارتی بانک مرکزی پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در یک تماس دیگر تلفنی درخصوص مشکلات کارکنان بانک های ادغامی در بانک سپه ، مدیرعامل بانک‌سپه را پای خط آورد. مدیرعامل بانک سپه در پاسخ ضمن تشریح وضعیت و اقدامات انجام شده درباره وضعیت کارکنان ادغام گفت: در چارچوب ضوابط و مقررات تمام تلاشمان را برای حل مشکلات این کارکنان خواهیم کرد.

ثمرات انضباط مالی و ساماندهی بدهی بانک‌ها به تدریج مشخص می‌شود

رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری نیز در این جلسه توجه به انضباط مالی، مدیریت و ساماندهی بدهی بانک‌ها را از جمله عملکرد قابل توجه و تقدیر بانک مرکزی دانست و گفت: به مرور ثمرات این اقدمات بیش از پیش آشکار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ احمد صالحی در نشست پاسخگویی برخط رئیس کل بانک مرکزی به تماس‌های مردمی اظهار داشت: بانک مرکزی همچنان که نقش اساسی در مدیریت و کنترل نقدینگی ایفا کرده از جمله نهادهای موثر در کمک به تولید و کاهش تورم در سال مزین به نام سال رشد تولید و مهار تورم است.

وی افزود: در میان پیام‌های مردمی، تولیدکنندگان و کارآفرینان انتظارت و پیشنهادات متعددی را درباره ظرفیت‌های بانکی به منظور توسعه و تولید ‌اشتغالزایی مطرح می‌کنند که نشان می‌دهد این قشر چشم امید به همراهی بانک‌ها با کسب و کار و فعالیتشان دارند که تحقق این انتظارها و امیدها نیازمند برنامه‌ریزی بیشتر در زمینه خدمت رسانی به این اقشار است.

رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری بیان کرد: نتیجه اعتماد و اطمینان مردم به بانک‌ها و تعامل دوسویه با یکدیگر باعث رونق تولید و فعالیت‌های مولد و کاهش جاذبه سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد و سوداگرانه می شود.

حجت الاسلام صالحی بیان کرد: از جمله عملکردهای قابل توجه و تقدیر بانک مرکزی توجه به انضباط مالی و مدیریت و ساماندهی بانک بدهی بانک‌هاست که به مرور ثمرات آن بیش از پیش آشکار می‌شود.

در راستای رویکرد مردمی دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مبنی بر ارتباط بی‌واسطه مسئولان با مردم، دور دوم پاسخگویی برخط دولتمردان به تماس‌های تلفنی مردمی 20 فروردین ماه امسال با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری آغاز شد و تاکنون سید رضا فاطمی امین وزیر سابق صمت، سید حمید سجادی وزیر ورزش، سید صولت مرتضوی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، احمد وحیدی وزیر کشور، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم و امین حسین رحیمی وزیردادگستری در این مرکز حضور یافته‌اند.

این بار رئیس بانک مرکزی به عنوان پانزدهمین مهمان در برنامه هفتگی «پاسخگویی بی‌واسطه اعضای هیات دولت به مطالبات مردمی» شرکت کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: