کد خبر: ۲۱۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - 13 June 2023
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
بر اساس داده های آماری، اقبال در سه ماهه گذشته نسبت به دوره های یکساله و شش ماهه به مراتب بهتر بوده و یک رکورد شکنی در توجه سهامداران به سهام بانک صادرات در سه سال گذشته است.

سهام بانک صادرات ایران، در شش ماهه گذشته وضعیت مناسبی در بازار سرمایه داشته و بازدهی حدود 40 درصدی داشته‌است.

به گزارش  بانکداری ایرانی ؛ بانک صادرات اعلام کرده که در آخرین روز خرداد 1402 مجمع عمومی و فوق العاده برگزار می‌کند.

بر اساس این گزارش، بانک صادرات در سه ماهه نخستین سال 1402 در بازار سهام مورد اقبال خاص سرمایه‌گذاران بود.

بر اساس داده های آماری، اقبال در سه ماهه گذشته نسبت به دوره های یکساله و شش ماهه به مراتب بهتر بوده و یک رکورد شکنی در توجه سهامداران به سهام بانک صادرات در سه سال گذشته است.

این گزارش می افزاید میانگین تعداد معامله 4437 مورد معامله، میانگین حجم معاملات 245 میلیون سهم و میانگین ارزش معاملات 530 میلیارد ریال بود.

همچنین میانگین تعداد معامله در شش ماه گذشته بطور میانگین 6699 تعداد بود. میانگین حجم معاملات هم 404 میلیون سهم و ارزش معاملات 945 میلیارد ریال بود.

این در حالی است که در دوره سه ماهه میانگین تعداد معاملات 9212 مورد ، میانگین حجم معاملات 583 میلیون سهم و میانگین ارزش معاملات 1515 میلیارد ریال بود.

این روند تا جایی پیش رفت که طی شش ماه سبب بازدهی 40 درصدی شد که عمده این بازدهی طی سه ماه گذشته اتفاق افتاده است.

 

نسبت کفایت سرمایه روبه رشد
یکی از دلایل توجه به بانک صاردات وضعیت مالی این بانک است. در حقیقت، نسبت کفایت سرمایه توانایی مالی بانک در برابر زیان‌های غیرمنتظره را نشان می‌دهد این نسبت کلیدی‌ترین شاخص در تحلیل وضعیت بانک به شمار می‌رود و کارکرد اصلی آن حمایت از بانک و سپرده‌گذاران در برابر زیان‌های ناشی از ریسک‌های اعتباری، بازار، نقدینگی و عملیاتی مرتبط بر بانک است. همانطور که از نمودار زیر پیداست؛ کفایت سرمایه بانک به سرمایه نظارتی بانک روز به روز در حال افزایش است که این موضوع مورد توجه سرمایه گذاران بورسی است.

 

کیفیت برتر مدیریت
یکی از بزرگترین معیار ارزشیابی بانک ، کیفیت مدیریتی است. سنجش کیفیت مدیریت بانک مشکل است و بنا بر نظر کارشناسان از شاخص‌های متعددی می‌توان استفاده کرد. سرانه منابع به شعبه و منابع به کارکنان میزان کارایی مدیریت در استفاده از شعب و پرسنل را نشان می‌دهد.

وضعیت نقدینگی بانک
وضعیت تسهیلات بانک صادرات درآذر سال گذشته نسبت به دوره مشابه در سال قبل از آن، بیش از ده درصد رشد داشته و به سه 3611 هزار میلیارد ریال رسید ولی در مقابل هزینه مطالبات مشکوک الوصول از 36 هزار میلیارد ریال به سه هزار میلیارد ریال رسید.

همچنین، نسبت تسهیلات اعطایی به کل سپرده‌ها ظرفیت بانک برای ارایه تسهیلات را نشان می‌دهد. برای بانک‌ها این نسبت معمولا بین 60 تا 90 درصد است. هرچه این نسبت بیشتر باشد و به سمت 90 درصد نزدیک شود از یک طرف دارایی‌های درآمدزای بانک بیشتر شده ولی از طرف دیگر حساسیت جریان نقدینگی بانک تحت تاثیر اعتبار تسهیلات گیرندگان بیشتر و در نتیجه ریسک نقدینگی افزایش می‌یابد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: