کد خبر: ۲۱۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - 24 May 2023
مدیرعامل کارگزاری ارگ‌هومن گفت: یکی از مصوبه‌‌‌های سازمان بورس در راستای حمایت از بازار سرمایه و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، افزایش ضریب اعتبار کارگزاری‌‌‌ها از ٥٠درصد به ٦٠‌درصد بود.

مدیرعامل کارگزاری ارگ‌هومن گفت: یکی از مصوبه‌‌‌های سازمان بورس در راستای حمایت از بازار سرمایه و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، افزایش ضریب اعتبار کارگزاری‌‌‌ها از ٥٠درصد به ٦٠‌درصد بود.

محسن عباسلو در گفت‌‌‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ضمن تاکید بر تاثیر مثبت سه‌مصوبه هفته گذشته سازمان بورس بر روند بازار سرمایه، بیان کرد: اواسط اردیبهشت‌ماه، شایعات و شائبه‌‌‌هایی مبنی بر عرضه دستوری و... در بازار سرمایه شکل گرفت که سبب بی‌‌‌اعتمادی شد و افت شدید قیمت سهم‌‌‌ها در مدت یک‌هفته را در پی داشت. با صدور سه‌مصوبه حمایت از بازار سرمایه توسط سازمان بورس، این نگرانی‌ها تا حد زیادی رفع شد.

مدیرعامل کارگزاری ارگ‌هومن درباره تاثیر مصوبه افزایش ضریب اعتبار کارگزاری‌‌‌ها گفت: یکی از مصوبه‌‌‌های سازمان بورس در راستای حمایت از بازار سرمایه و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، افزایش ضریب اعتبار کارگزاری‌‌‌ها از ٥٠درصد به ٦٠‌درصد بود. معمولا کمیته پایش ریسک، هر زمان قیمت سهام رشد زیادی داشته باشد، به‌منظور کاهش ریسک کارگزاری‌‌‌ها اقدام به کاهش ضریب اعتبار کارگزاری‌‌‌ها می‌کند که افزایش ضریب اعتبار کارگزاری‌‌‌ها، شائبه رشد غیر‌منطقی سهام را از بین برد. در یک‌ماه گذشته در این خصوص تصمیماتی اتخاذ شد و چند هفته قبل، ضریب اعتبار کارگزاری‌‌‌ها از ۶۰‌درصد به ۵۰‌درصد کاهش یافت و این اقدام به برخی از فعالان بازار سرمایه این سیگنال را داد که احتمالا قیمت سهام رشد حبابی داشته و متولیان بازار سرمایه با کاهش ضریب اعتبار کارگزاری‌‌‌ها، به نوعی به بازار هشدار داده‌‌‌اند. تاثیر این شائبه، موجب منفی شدن جو روانی بازار و افزایش عرضه‌‌‌ها شد. اما بعد از آنکه از اواسط اردیبهشت‌ماه شاهد افت قیمت قابل‌توجه سهام در مدت یک‌هفته بودیم، سازمان بورس با ابلاغ سه‌مصوبه جدید که افزایش ضریب اعتبار کارگزاری‌‌‌ها یکی از آنها بود، تلاش کرد به بازار اطمینان خاطر دهد که قیمت سهام، حبابی نیست و بابت رشد قیمت سهام نگرانی وجود ندارد.

عباسلو تصریح کرد: به نظر می‌رسد افزایش یا کاهش ضریب اعتبار کارگزاری‌‌‌ها، بیش از آنکه تاثیر واقعی بر معاملات بازار داشته باشد، تاثیر روانی دارد. این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه، ضمن تاکید بر ارزندگی بسیاری از سرمایه‌‌‌های بزرگ بازار اظهار کرد: نسبت P/ E فوروارد خیلی از سهم‌‌‌های بزرگ بازار حدود ۵ تا ۶ است. با توجه به افزایش نرخ ارز، رشد سهم‌‌‌های بزرگ ‌‌‌و بنیادی بازار سرمایه نگران‌‌‌کننده نیست؛ اما به دلیل ترس و بی‌‌‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به بورس، به محض منفی شدن بازار در اواسط اردیبهشت‌ماه، در نمادهای ارزنده و بنیادی بازار نیز فشار فروش شدت گرفت؛ حال آنکه معتقدم رشد این سهم‌‌‌ها جای نگرانی ندارد. البته باید نگران رشد غیرمنطقی برخی سهم‌‌‌های کوچک بازار باشیم، اما راهکار جلوگیری از ایجاد حباب در برخی نمادهای کوچک بازار سرمایه افزایش حجم مبنا یا کاهش دامنه نوسان در اینگونه سهم‌‌‌هاست. به‌‌‌هرحال، بازار سرمایه مناسب‌‌‌ترین بازار برای جذب نقدینگی، کاهش تورم و کمک به رشد تولید است و امیدواریم تدابیری اندیشیده شود که اعتماد عمومی در این بازار افزایش یابد و شاهد رشد منطقی این بازار باشیم.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: