کد خبر: ۲۰۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 24 April 2023
با ورود ارز به سپرده‌‌‌های ارزی، دارایی‌‌‌های راکد به مولد تبدیل می‌شود البته تجربه منفی گذشته باید از ذهن‌‌‌های مردم پاک شود. مردم در گذشته ارز خود را به بانک‌ها دادند، اما موقع پس گرفتن ارز مجبور شدند معادل ریالی را با نرخی که مورد رضایت نبود دریافت کنند.

ایبنا : مدیرعامل اسبق بانک تجارت گفت: افتتاح حساب ارزی باعث بازگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور می‌شود. محمدرضا رنجبر فلاح؛ کارشناس اقتصادی و مدیرعامل اسبق بانک تجارت گفت: قسمتی از سرمایه‌گذاری بخشی از افراد جامعه به صورت ارزی است، به همین علت بانک‌ها باید حساب سپرده ارزی داشته باشند تا ضمن ایجاد بستر رسمی موردنیاز این افراد از محل آن تسهیلات ارزی بپردازند.

وی افزود: افزایش اندک نرخ سود سپرده، می‌تواند انگیزه مردم برای روانه کردن ارز خود به بانک‌ها را افرایش دهد. مردم ارز‌‌‌های خود را در صندوق‌ها و نزد خود نگهداری می‌کنند، اما ورود ارز‌‌‌های خانگی به سپرده‌‌‌های ارزی برای سرمایه‌گذاری‌‌‌های کشور بسیار مفید است. مدیرعامل اسبق بانک تجارت تصریح کرد: با ورود ارز به سپرده‌‌‌های ارزی، دارایی‌‌‌های راکد به مولد تبدیل می‌شود البته تجربه منفی گذشته باید از ذهن‌‌‌های مردم پاک شود. مردم در گذشته ارز خود را به بانک‌ها دادند، اما موقع پس گرفتن ارز مجبور شدند معادل ریالی را با نرخی که مورد رضایت نبود دریافت کنند.

وی افزود: بانک‌ها باید متعهد و ملزم شوند در صورت تقاضای مشتری همان گونه که ارز را دریافت کردند آن را بازپرداخت کنند، در این شرایط مردم اعتماد پیدا می‌کنند تا ارز‌‌‌ها را به سمت بانک‌ها سرازیر کنند.

رنجبر فلاح تصریح کرد: ارزش ریال کاهش پیدا کرده است و یکی از وظایف پول، حفظ ارزش است، اما در حال حاضر ریال نمی‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند و مردم برای جبران این مشکل اقدام به خرید ارز و دیگر دارایی‌‌‌ها کردند، حال مردم با اطمینان خاطر از اینکه هر لحظه می‌توانند ارز خود را دریافت کنند، ارز‌‌‌هایی که برای حفظ ارزش در منزل خریدند را به بانک‌ها می‌‌‌آورند.

وی ادامه داد: با ورود ارزهای خانگی به حساب‌‌‌های ارزی شفافیت بیشتری به لحاظ آماری حاصل خواهد شد تا در برنامه‌‌‌های اقتصادی بتوان روی این آمار برنامه‌ریزی کرد؛ البته یکی از وظایف بانک‌ها مدیریت وجوه و نقدینگی است بنابراین بانک‌ها باید پیش‌بینی ذخایر کافی را داشته باشند و با تبادل بین بانکی به کمک هم بیایند.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از صف در مقابل بانک‌ها یا افزایش انگیزه برای مشتریان، می‌توان از اوراق سپرده ارزی قابل نقل و انتقال استفاده کرد، حتی باید در سامانه‌‌‌ای بتوان این اوراق را انتقال داد، یعنی گواهی سپرده که توسط بانک داده می‌شود، در بین بانک‌ها و چه نزد صرافی‌‌‌ها قابل انتقال باشد، در این صورت به جای اینکه افراد نیاز به دریافت اسکناس داشته باشند می‌توانند همین اوراق را به فروش برسانند و ریال آن را دریافت کنند، در این صورت ارز در شبکه بانکی باقی می‌‌‌ماند. رنجبر فلاح در پایان تاکید کرد: افتتاح حساب ارزی ضمن کاهش سوداگری با کارت ملی دیگران، باعث بازگشت ارز به چرخه اقتصاد می‌شود و این طرح به مدیریت عرضه و تقاضا در بازار ارز کمک خواهد کرد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: