کد خبر: ۲۰۹۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - 11 April 2023
«مهار تورم و رشد تولید»؛
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، با بیان اینکه طبق تایید رئیس‌جمهوری، سرمایه این صندوق در مدت ۵ سال آینده به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، گفت: اختصاص این سرمایه از ۳ منبع پیش‌بینی شده و آغاز اجرایی‌سازی این مصوبه از سال جاری است تا بتوانیم با توجه به میزان تورم و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از آنها حمایت کنیم.

بانکداری ایرانی-معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، با بیان اینکه طبق تایید رئیس‌جمهوری، سرمایه این صندوق در مدت ۵ سال آینده به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، گفت: اختصاص این سرمایه از ۳ منبع پیش‌بینی شده و آغاز اجرایی‌سازی این مصوبه از سال جاری است تا بتوانیم با توجه به میزان تورم و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از آنها حمایت کنیم.

سیاوش ملکی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال گذشته به نام تولید و اشتغال دانش‌بنیان از سوی مقام معظم رهبری، افزود: یکی از تاکیدات ایشان افزایش دو برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان است و روال ما از بدو تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این بوده که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به طور پیوسته افزایش یابد و بر این اساس تاکنون بیش از ۸۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با بزرگ شدن این شرکت‌ها، میزان فروش آنها نیز افزایش یافته است، به گونه‌ای که بر اساس آمارهای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۹ این شرکت‌ها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند و این میزان برای سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

ملکی‌فر میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته (۱۴۰۱) را ۴۳۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: بر این اساس از یک سو تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و از سوی دیگر فروش آنها روند افزایشی داشته است، ولی بر اساس قانون پیش‌بینی شده بود که ۳ هزار میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یابد، ضمن آنکه سالانه نیم درصد از بودجه عمومی به این صندوق اعطا شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: ولی در عمل از سال ۸۳ تا سال ۹۶ از سوی دولت از میزان کل سرمایه صندوق، مبلغ ۲ هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان پرداخت شد و از سال ۹۶ فرآیند تزریق به صندوق به پایان رسید، ولی تعداد شرکت‌ها از صفر به بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ شرکتی رسید که در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فروش دارند.

وی با طرح این سوال که آیا موجودی با جثه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، می‌تواند از موجودی با جثه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان حمایت کند، اظهار کرد: در سال گذشته هیات امنای صندوق با تایید رئیس‌جمهوری مصوب کردند که سرمایه صندوق نوآوری در مدت ۵ سال آینده به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. در صورت تحقق این مصوبه می‌توانیم امیدوار باشیم که نقش بهتری را در حمایت از شرکت‌ها داشته باشیم.

ملکی‌فر با تاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که صندوق نوآوری و شکوفایی تنها نهاد حمایت‌کننده از شرکت‌های دانش‌بنیان نیست، ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان از نهادهایی چون صندوق‌های پژوهش و فناوری، بازار سرمایه و بانک‌ها، منابع مالی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند، ولی نهاد متولی و تخصصی تامین مالی دانش‌بنیان، صندوق نوآوری است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ماموریت‌های این صندوق در سال ۱۴۰۲، گفت: در سال جاری باید دولت مکلف به پرداخت سالی نیم درصد بودجه عمومی به صندوق شود که این رقم بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، ولی با روند فعلی که شرکت‌ها افزایش می‌یابند و تورم نیز روند صعودی دارد، لازم است تا دولت به سرعت به کمک صندوق نوآوری و شکوفایی بیاید.

ملکی‌فر با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه صندوق به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در بازه زمانی پنج‌ساله از سال جاری آغاز می‌شود، گفت: این مصوب لازم الاجرا است و اولین واریزی آن در بودجه ۱۴۰۲ است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص منابع اختصاص‌یافته برای تامین سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی این صندوق، توضیح داد: از ۳ منبع می‌توانیم تامین سرمایه کنیم که یکی از آنها سهم ما از نیم درصد بودجه عمومی است که در قانون آمده است. قانون جهش تولید دو مسیر دیگری را ذکر کرده که یکی از آنها تعرفه برای واردات ماشین‌آلات و مسیر سوم مالیات بر صادرات کالاهای واسطه خام است که تاکنون معاف از مالیات بوده‌اند.

وی افزود: در صورتی که این موارد تامین شود، ما در مدت ۵ سال به سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهیم رسید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: