کد خبر: ۲۰۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۳ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - 22 March 2023
چند سالی است که اعلام شعار سال بر پایه مباحث اقتصادی است، تحقق این امر وابسته به رشد اقتصادی، رفع بیکاری، توسعه بهره‌وری و افزایش سرمایه در کشور می‌شود که این مسایل در کنار یکدیگر زمینه‌ساز بهبود معیشت مردم خواهد بود.

تهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه تحقق شعار سال راه‌های تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید و نقش بازار سرمایه، گفت: تسهیل ورود شرکت‌های جدید در قالب عرضه اولیه به بورس باعث رونق این بازار و جلب اعتماد مردم خواهد شد که در نهایت سبب تحقق اهداف سیاست‌های کلان اقتصادی می‌شود.

«احمد اشتیاقی» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به راه‌های تحقق شعار اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر مهار تورم و رشد تولید اشاره کرد و افزود: چند سالی است که اعلام شعار سال بر پایه مباحث اقتصادی است، تحقق این امر وابسته به رشد اقتصادی، رفع بیکاری، توسعه بهره‌وری و افزایش سرمایه در کشور می‌شود که این مسایل در کنار یکدیگر زمینه‌ساز بهبود معیشت مردم خواهد بود.

بهبود معیشت مردم با تحقق شعار سال‌

وی به کمک بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۲ تاکید کرد و گفت: برای اجرای چنین امر مهمی باید زمینه ایجاد سرمایه در کشور فراهم شود، زیرا این مساله منجر به ایجاد رشد اقتصادی کشور خواهد شد که همسو با خود بهبود درآمد سرانه کشور، ایجاد اشتغال در کشور و توسعه کشور همراه با تشکیل سرمایه را به همراه خواهد داشت.

برنامه‌های توسعه‌ای کشور باید بر محور تولید باشد

اشتیاقی ادامه داد: برنامه‌های توسعه‌ای کشور عمدتاً باید بر محور تولید باشد که خود منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد؛ همچنین به دلیل ظرفیت‌های موجود در نفت‌ و پتروشیمی یا در کل تحت تاثیر وجود ذخایر خوب انرژی در کشور می‌توان صنایع فولاد و معدنی را توسعه داد.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد که وجود این مسایل می‌طلبد تا از پتانسیل بازار سرمایه برای ایجاد سرمایه در کشور و تحقق شعار سال استفاده کرد.

وی تاکید کرد: توسعه سرمایه در کشور دارای ۲ بال سیستم بانکی و بازار سرمایه است که به دلیل شکل‌گیری پس‌انداز و سرمایه ایجاد شده می‌توانند کمک‌کننده در سرمایه‌گذاری‌ها باشند.

اشتیاقی اظهار داشت: می‌توان اقدامی را برای ایجاد هماهنگی میان بانک مرکزی و سازمان بورس انجام داد تا به کمک یکدیگر و از طریق ابزارهای خوب تعریف شده در بازار سرمایه مانند صندوق املاک و مستغلات، صندوق پروژه محور و دیگر ابزارها بتوان سرمایه‌های سرگردان را به سمت بازار سرمایه سوق داد.

سرمایه‌های سرگردان تشدید کننده تورم هستند

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بهتر است اقدامی صورت گیرد تا بتوان سرمایه‌های سرگردان که این روزها وارد بازار مسکن، خودرو، طلا و سکه می‌شوند و تشدید کننده تورم هستند، را وارد بازار سرمایه کرد، گفت: وجوه وارد شده به بازار سرمایه می‌تواند کمک کننده به سیاست‌های توسعه‌ای در قالب افزایش سرمایه و توسعه شرکت‌ها باشد که منجر به تحقق اهداف کلان اقتصاد کشور مانند ایجاد سرمایه، توسعه تولید و اشتغال و رشد اقتصادی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه مانند بورس کالا می‌تواند به خوبی این نقش را ایفا کنند، اظهار داشت: با توجه به ایجاد رقابت در بورس کالا، اقتصاد آزاد مبتنی بر رانت و فساد و کشف قیمت شفاف در این بازار به هر میزان که بتوان محصولات را وارد این بازار کرد و کشف قیمت‌ها را از طریق این بازار انجام داد ضمن مهار تورم شاهد جلوگیری از توزیع رانت میان دلالان خواهیم بود و سود ایجاد شده به صورت دوجانبه در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت و از این طریق می‌تواند به توسعه کشور امیدوار بود.

تسهیل در ورود شرکت‌های جدید؛ زمینه‌ساز رونق بورس

اشتیاقی با اشاره به اینکه این نقشی است که بازار سرمایه بر عهده گرفته است، گفت: تسهیل در ورود شرکت‌های جدید در قالب عرضه اولیه به بورس باعث رونق بازار سرمایه و جلب اعتماد مردم خواهد شد که در نهایت به سیاست‌های کلان اقتصادی خود دسترسی خواهیم داشت.

نگار کریمی
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: