کد خبر: ۲۰۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - 04 March 2023
تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای دیتا چند سالی است که مطرح شده و طی سالهای گذشته و از سوی دولت‌ها تا به امروز اقدامات بسیاری جهت تحقق و پیشرفت آن انجام شده است.

بانکداری ایرانی-تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای دیتا چند سالی است که مطرح شده و طی سالهای گذشته و از سوی دولت‌ها تا به امروز اقدامات بسیاری جهت تحقق و پیشرفت آن انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از نقشه راه ظرفیت ترانزیت بین‌الملل در راستای تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت دیتا در منطقه، اسفندماه سال گذشته در وزارت ارتباطات و فناوری اطاعات برگزار شد. در این مراسم گفته شد که سه هدف در پروژه‌ای که رونمایی شد، دنبال می‌شود که در رسیدن ایران به هدف تبدیل شدن به هاب داده در منطقه کمک کننده خواهد بود و برای تحقق این هدف نیازمند کاهش مدت زمان بازیابی مسیرها و افزایش کیفیت ارائه سرویس هستیم؛ در کنار موارد گفته شده ظرفیت انتقال کشور و ظرفیت فروش ترانزیت داده بین الملل افزایش یافته است.

چندی بعد عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه گفت که یکی از مسائل مغفول‌مانده در حوزه ارتباطات، استفاده بهینه از ظرفیت خدادادی کشورمان برای ترانزیت دیتاست. ترانزیت داده بین غرب و شرق دنیا از طریق خاک کشور ما مزیت‌های ویژه‌ای برای کشورهای همسایه دارد که مهم‌ترین آن‌ها کاهش زمان پینگ ۲۰ تا ۳۰ میلی‌ثانیه ناشی از کوتاه شدن فاصله تا مراکز داده در اروپاست و همچنین امکان تعمیر و بازیابی خرابی مسیرهای فیبر در کوتاه‌ترین زمان نسبت به مسیرهای دریایی مثل دریای عمان، خلیج عدن و کانال سوئز است.

به‌عبارتی همه عوامل برای اینکه کشور ما به «هاب» منطقه‌ای ترانزیت دیتا تبدیل شود، فراهم است و بدیهی است که باید از این ظرفیت استفاده شود. از ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ درصد به ظرفیت ترانزیت ترافیکی کشور افزوده شده و آنگونه که وزیر ارتباطات و فناوری می گوید قرار است ظرفیت ترانزیت دیتای کشور تا پایان دولت به ۴ ترابیت برسد.

به اعتقاد مسوولان ایران به واسطه وضعیت جغرافیایی که دارد امکان تبدیل شدن به هاب ترانزیت دیتای منطقه را داراست. به طور قطع ترافیکی که از بستر ایران و از مسیر زمینی خاک سرزمین ما عبور می‌کند، کیفیت بهتری نسبت به مسیر دریا و اقیانوس دارد تا به اروپا و سایر کشورها برسد. بر این اساس باید از این مزایای انتقال دیتا از خشکی به نفع کشورمان استفاده کنیم و در عین حال که نیاز کشور را برای ارتباطات با کیفیت فراهم می‌کنیم، کیفیت این ارتباطات را برای منطقه هم ارتقاء دهیم.

اما پیشرفت در این زمینه همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت کشور چندی پیش در این زمینه اعلام کرد با حضور مؤثر شرکت ارتباطات زیرساخت در عرصه بین‌الملل طی ۱۸ ماه گذشته، میزان ترانزیت داده از مسیر ایران عزیز اسلامی از ۱.۳ ترابیت‌برثانیه به بیش از ۲.۹ ترابیت‌برثانیه رسید و با تلاش شبانه‌روزی، ایران به هاب ترانزیت داده در منطقه تبدیل خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: