کد خبر: ۲۰۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۸ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - 06 February 2023
در دی ماه 1401 بانک تجارت بالاتر از 62 هزار و 354 میلیارد ریال درآمد از محل کارمزد کسب کرده است. این درآمد یک نهم درآمد بانک تجارت را شکل می دهد اما در مقابل دیگر بانک‌ها از وضعیت خاصی برخوردار است.

بانک ها علاوه بر کار تخصصی خود یعنی اعطای تسهیلات و کسب درآمد از این محلف از محل های دیگر نیز کسب درامد دارند . بسیاری از بانکها از طریق بنگاه داری و ملک داری و غیره کسب درامد کرده و بعضا از فضای تخصصی خود فاصله می گیرند. اما در بین بانک های بزرگ ، اغلب تلاش می شود که تخصصی کسب درآمد کنند.

به گزارش بانکداری ایرانی؛ بانک تجارت از مجله بانکهایی است که از کارهای تخصصی بانکداری کسب درآمد کرده و در واقع دارای درآمد یا سود معروف به موهوم نیست. بانک تجارت در حوزه های تخصصی مانند کارمزد کسب درامد مناسبی دارد. این بانک در شاپرک و فضای شتابی ، جایگاه مناسبی دارد. بانک تجارت در دی 1401 مبلغ 411 هزار میلیارد ریال درآمد از محل تسهیلات داشته و رتبه بعدی درآمدی، به درامد کارمزد با رقم 62 هزار میلیارد ریال اختصاص داشته که نشان از اهمیت درآمد از محل کارمزد برای بانک تجارت دارد.

بر اساس این گزارش، در دی ماه 1401 بانک تجارت بالاتر از 62 هزار و 354 میلیارد ریال درآمد از محل کارمزد کسب کرده است. این درآمد یک نهم درآمد بانک تجارت را شکل می دهد اما در مقابل دیگر بانک‌ها از وضعیت خاصی برخوردار است. چرا که نسبت خالص کارمزد بانک تجارت در دی ماه امسال مبلغ 55 هزار و 985 میلیارد ریال بوده است و در در واقع هزینه کارمزد بانک در این دوره تنها مبلغ شش هزار و 369 میلیارد ریال را پرداختی در پی داشت.

درآمد کارمزد بانک تجارت از محل فعالیت هایی مانند کارمزد عملیات قرض الحسنه، اعتبارات اسنادی گشایش یافته، ضمانتنامه های صادره، عملیات ارزی، حواله های بانکی، اریابی وثایق، بررسی پرونده های اعتباری مشتریان، طرح شتاب، کارمزد از بابت خدمات الکترونیک، کارمزد از انتقال بین بانکی و کارمزد دریافتی از بابت حوالجات اسناد را شامل می شود . بیشترین درآمد کسب شده بابت کارمزد، به ضمانت نامه های صادره با رقم 17 هزار و 570 میلیارد ریال اختصاص داشت که گویای توجه این بانک به فضای کسب و کار های مختلف است.

بر اساس گزارش صورت سود وزیان بانک آذر 1401 منتشره از سوی بانک تجارت ، این بانک، مبلغ 51 هزار و 297 میلیارد ریال طی 9 ماه منتهی به 30 آذر 1401 درامد از محل کارمزد داشته که نسبت به سال گذشته رشدی 57 درصدی همراه بوده است چرا که در سال گذشته این بانک تنها 29 هزار میلیارد ریال درآمد از محل کارمزد کسب کرده بود.

در آذر امسال ، هزینه کارمزد بانک تجارت ، مبلغ 5هزار و 649 میلیارد ریال بود در حالی که در سال گذشته مبلغ چهار هزار و 110 میلیارد ریال هزینه داشته که رشدی 28 درصدی را تجربه کرده بود در واقع درآمد بانک تجارت از هزینه های این بانک فاصله دوبرابری و رشدی دو برابری دارد.

هزینه کارمزد بابت طرح شتاب، شاپرک و پی اس پی ها بوده است. بانک تجارت، سومین بانک خصوصی در شاپرک است که حجم مناسبی از تراکنش ها را به خود اختصاص می دهد. در آذر 1401 بانک تجارت 4.63 درصد از سهم بازار شاپرک را به خود اختصاص داده است. به لحاظ تعداد تراکنش بانک تجارت پنجمین بانک در بین کل بانک ایرانی است که بیش از 7.12 درصد از سهم تراکنش در شاپرک را به خود اختصاص داده است .

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: