کد خبر: ۲۰۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۶ دی ۱۴۰۱ - 16 January 2023
با انتشار گزارش‌های مالی بانک ملت و سودآوری بانک در ماه‌های اخیر توجه به سهام این بانک در بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفته و رشد قابل توجهی کرد.

بانک ملت، در صنعت بانکداری یکی از بانک‌های بزرگ با داشتن کفایت سرمایه 8.23 درصدی است که به یکی از با کیفیت ترین بانک نیز تبدیل شده و همچنین به دلیل داشتن شرایط بنیادی مناسب، سهام بانک نیز یکی از بهترین سهام بورسی شناخته شده که در کمتر از یک ماه کاری بیش از 30 درصد بازدهی داشته است.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  با انتشار گزارش‌های مالی بانک ملت و سودآوری بانک در ماه‌های اخیر توجه به سهام این بانک در بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفته و رشد قابل توجهی کرد.

بر اساس این گزارش قیمت سهام بانک ملت، از 19 آذر 1401 تا 26 دی 1401 بیش از 30 درصد رشد کرده و از مبلغ 264تومان به رقم 343 تومان رسید. این در حالی است که بازدهی کل بورس در محدوده 18 درصدی باقی مانده است.

بررسی علت بالا بودن تقاضای خرید سهام بانک ملت بر اساس شاخص های بورسی

بانک ملت در شش ماهه منتهی به 31 شهریور امسال که آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده را منتشر کرد، نشان داد که 274 درصد در سودآوری رشد داشته و از رقم 30 هزار میلیارد ریال به رقم 115 هزار میلیارد ریال می رسد . این میزان از سودآوری نتیجه عملکرد بانک بوده و این تضمین را دارد که در سودآوری هر سهم در آخر سال شرایط خاصی را برای سهامداران مهیا کند.

سود سهام بانک در این دوره مورد بررسی از رقم 118 ریال به 443 ریال برای هر سهم رسیده و رشدی 275 درصدی را نشان می دهد.

علاوه بر این، در صنعت بانکی نیز این بانک خاص بوده و بزرگترین بانک خصوصی و بورسی است که یک ششم از کل نقدینگی ایران را به تنهایی به عهده دارد. در حالی سهام بانک در بازار سرمایه جذاب است که بانک ملت در آستانه 1000 هزار میلیارد تومان جذب سپرده بوده و با داشتن 903 همت سپرده که 16 درصد از نقدینگی را شامل می شود در رتبه اول قرار دارد بانک بورسی در مانده سپرده قرار دارد.

از طرف دیگر به دلیل استقبال از سهام باک ملت، شاخص خرید سهام بانک نیز رشد قابل توجهی کرده و با قدرت دنبال می شود. یکی از ابزار مهم برای شناسایی میزان تقاضای خرید سهم بررسی شاخصی است که در بازار سرمایه به شاخص ترس و طمع معروف است این شاخص گویای وضعیت میزان تقاضای خرید یا فروش است . طمع سهامداران بورس در روزهای اخیر برای داشتن سهام بانک ملت شدت زیادی گرفته است و در حال رسیده به اوج است. (اصطلاح ترس و طمع یک اصطلاح بورسی است و معنی منفی در بازار سرمایه نداشته و صرفا یک شاخص اندازه گیری است.)

بررسی علت بالا بودن تقاضای خرید سهام بانک ملت بر اساس شاخص های بورسی

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: