کد خبر: ۲۰۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۸ دی ۱۴۰۱ - 08 January 2023
حجم تسهیلات بانک صادرات؛
شرح تسهیلات دهی بانک صادرات در سال 1401 ازاین‌رو جالب‌توجه است که این بانک یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایرانی بوده و هر میزان از تسهیلات این بانک می‌تواند بر اقتصاد ایران، تأثیر مستقیم و مثبت داشته باشد.

بانکداری ایرانی - علی سوری ؛  شرح تسهیلات دهی بانک صادرات در سال 1401 ازاین‌رو جالب‌توجه است که این بانک یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایرانی بوده و هر میزان از تسهیلات این بانک می‌تواند بر اقتصاد ایران، تأثیر مستقیم و مثبت داشته باشد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، بانک صادرات از جمله بانک‌هایی است که کفایت سرمایه خود را به‌شدت افزایش داده و یکی از بهترین رشدها را در این حوزه داشته است از رقم پایین‌تر از صفر در سال 1399 به مثبت 1.47 درصد در شهریور امسال رسانده و می‌رود تا یکی از بهترین و با استانداردترین بانک خصوصی کشور تبدیل شود.

یکی دیگر از موضوعاتی که بانک صادرات روی آن تمرکز دارد، موضوع تسهیلات به بخش‌های خاص است. به گفته معاون اعتباری بانک صادرات این بانک، در سال جاری طی 9 ماه مبلغ 157 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است. قطعاً این میزان از تسهیلات برای خروج کشور از رکود اقتصادی کمک بزرگی بوده است چراکه برای درک بزرگی این عدد در اقتصاد ایران می‌توان به بودجه سال 1401 اشاره کرد. چراکه در بودجه امسال حدود 157 هزار میلیارد تومان، از سر فصل فروش دارایی‌ها و سرمایه دولت به‌منظور تأمین درآمد در سال جاری تا امروز محقق شده است. این مبلغ چنان برای بودجه و اقتصاد مهم است که می تواند جای فروش نفت در برخی از موارد و حتی کسری بودجه را بپوشاند. این در حالی است که بانک صادرات به همین میزان را طی 9 ماه به اقتصاد کشور تزریق کرده و تأمین مالی آن را به انجام رسانده‌است. بر اساس همین میزان از تسهیلات بانک مبلغی حدود 30 هزار میلیارد تومان درآمد داشته که سهم آذرماه دو هزار و 942 میلیارد تومان بود. این میزان از درآمد تقریباً به‌اندازه درآمد دولت از مالیات بر ثروت کشور است. در حقیقت اندازه اعدادی که در بانک صادرات مطرح است و به‌اندازه‌ای بزرگ به نظر می‌رسد که بخش‌هایی از ارقام دولت را پوشش می‌دهد به همین دلیل این بانک به یکی از مهم‌ترین بانک در عرصه اقتصادی ایران برای تأمین مالی خرد و کلان کشور به‌منظور خروج از رکود و کنترل تورم است.

21 هزار میلیارد تومان تسهیلات به هسته سخت اقتصاد
اخیراً رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران از پرداخت حدود 21 هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی در قالب قرض‌الحسنه به افراد خاص و تسهیلات با نرخ ترجیحی خبر داد. در حقیقت بخش مهم این تسهیلات یعنی حدود 13 هزار میلیارد تومان از آن بابت مسئولیت اجتماعی و وام ازدواج، حدود سه هزار میلیارد تومان بابت فرزند آوری 1.2 هزار میلیارد تومان بابت ودیعه مسکن، 2.7 هزار میلیارد تومان بابت طرح‌های زیربنایی و 1.15 هزار میلیارد تومان بابت اشتغال‌زایی کمیته امداد بهزیستی و بنید برکت پرداخت کرده است. در حقیقت حدود 130 هزار نفر از تسهیلات ازدواج بانک صادرات بهره بردند یعنی 15 هزار زوج در این برهه از مشکلات اقتصادی و شرایط سخت از خدمات بانک صادرات برای پیشبرد اهداف زندگی خود و کاستن مشکلات بهره بردند و بانک صادرت به هسته سخت اقتصاد کمک شایانی کرده است.

یک‌سوم از سپرده‌ها بدون هزینه هستند
یکی از عملکردهای مهم بانک صادرات در حوزه سپرده و تسهیلات، موضوع سپرده بدون هزینه است. سپرده‌های بدون هزینه شامل قرض‌الحسنه جاری مبلغ 111 هزار و 400 میلیارد تومان، قرض‌الحسنه جاری ارزی 774 میلیارد تومان، قرض‌الحسنه پس‌انداز 46 هزار و 625 میلیارد تومان، قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی یک هزار و 425 میلیارد تومان ، 1425 میلیارد تومان بوده است. در حقیقت این بانک در این دوره هشت‌ماهه مبلغ 160 هزار میلیارد تومان سپرده بدون هزینه داشته که تقریباً 33 درصد از کل مانده سپرده بانک است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: