کد خبر: ۲۰۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - 07 January 2023
نسبت سپرده بدون هزینه به‌کل سپرده‌های شرکت نزدیک به هشت درصد بوده است. این وضعیت در ماه‌های اخیر از زیر شش درصد به بالای هشت درصد رسیده است.

موسسه اعتباری ملل ازجمله مؤسسات اعتباری است که دارای فضای کسب‌وکار مناسبی است که در برخی از سرفصل‌ها از بسیاری از بانک‌ها بهتر است. در نسبت سپرده بدون هزینه، در ارزش دفتری، بازگشت سرمایه و نسبت تسهیلات غیر جاری شرایط مناسبی دارد.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  موسسه ملل که اخیراً مزایده فروش سهام خود در شرکت‌ها (گروه توسعه اقتصاد ملل، سهامی فرش ایران، تأمین سرمایه نوین) و املاک مازاد را به افراد حقیقی یا حقوقی متقاضی برگزار کرده است، دارای جمع دارایی 559 هزار میلیارد ریالی است که شرایط شرکت مناسب مالی در حوزه‌ای مختلف است. موسسه ملل که در روزهای اخیر به دلیل شرایط مناسب در این حوزه‌ها سهامش رشد داشت، تلاش کرده است تا هزینه‌های خود را مدیریت کرده و سودآوری را در بلندمدت بهبود ببخشد. به‌عنوان نمونه هزینه کارمزد و هزینه‌های کارمزد و مطالبات مشکوک الوصول موسسه به‌شدت کاهش داشته است. هزینه مطالبات مشکوک الوصول موسسه از رقم دو هزار و 100 میلیارد ریال در پایان سال 1400 بیش از 60 درصد کاهش‌یافته و به حدود هشت‌صد میلیارد ریال رسید.

نسبت سپرده بدون هزینه نسبت به‌کل سپرده‌های موسسه اعتباری ملل
نسبت سپرده بدون هزینه به‌کل سپرده‌های شرکت نزدیک به هشت درصد بوده است. این وضعیت در ماه‌های اخیر از زیر شش درصد به بالای هشت درصد رسیده است. این وضعیت در بلندمدت سبب سودآوری بیشتر موسسه اعتباری ملل می‌شود. این نسبت به این جهت ارزش دارد که برای بانک‌های بزرگ این نسبت معمولاً زیر پنج درصد است.

 

بهترین سرفصل‌های موسسه ملل در صنت بانکداری

ارزش دفتری موسسه اعتباری ملل
یکی از موضوعاتی که موسسه ملل در آن دارای شرایط مناسبی است، موضوع ارزش دفتری این موسسه است. ارزش دفتری برای مؤسسات و بانک‌ها بسیار باارزش است و اگر این نسبت پایین باشد یعنی نباید در این بانک سرمایه‌گذاری کرده و باید از این بانک دوری کرد، چراکه به ارزش ویژه یک شرکت اشاره دارد. درواقع ارزش دفتری برابر با جمع حقوق صاحبان سهام (حقوق مالکانه) است که درنهایت تقسیم‌بر تعداد سهام آن شرکت می‌شود تا ارزش دفتری هر سهم محاسبه شود. البته بدهی و دارایی آن نیز باید محاسبه شوند به همین دلیل این ارزش دفتری بسیار باارزش است در خصوص بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، ارزش‌افزوده به‌واسطه نسبت P/B نشان داده می‌شود و P/B و ملل در حال حاضر برابر با عدد 3.64 است که نسبت به بسیاری از نمادها، فوق‌العاده و دارای ارزش ذاتی خوبی برای خرید است. علاوه بر این باید به نسبت دیگری اشاره کرد. نسبت P/S این نماد با ثبت عدد 2.26 از شرایط بسیار مطلوبی بهره‌مند‌است. به‌عبارت‌دیگر و ملل دارای وضعیت خیلی خوبی در بخش فروش است.

بازگشت درآمدهای مهم به‌حساب موسسه
اخیراً اتفاق‌های مهمی برای موسسه ملل افتاده که می‌تواند این شرکت را به وضعیت مناسبی برساند. برگشت درآمد شناسایی‌شده شش هزار و 864 میلیارد ریال بابت فروش دو قطعه زمین، برگشت 40 درصد از درآمدهای عقود مشارکت مدنی شناسایی‌شده سررسید نشده به مبلغ یک هزار و 425 میلیارد ریال ازجمله مواردی بود.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: