کد خبر: ۲۰۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۲ دی ۱۴۰۱ - 02 January 2023
معجزه افزایش سرمایه 80 درصدی بانک ملت برای سهامداران و سپرده گذاران
طی آخرین خبر از وضعیت بانک ملت در خصوص افزایش سرمایه، حسابرس و بازرس قانونی بانک موضوع افزایش سرمایه بانک را تایید و اعلام کردند که افزایش سرمایه 80 درصدی بانک از محل سود انباشته بلامانع است.

طی آخرین خبر از وضعیت بانک ملت در خصوص افزایش سرمایه، حسابرس و بازرس قانونی بانک موضوع افزایش سرمایه بانک را تایید و اعلام کردند که افزایش سرمایه 80 درصدی بانک از محل سود انباشته بلامانع است.

به گزارش بانکداری ایرانی ، در حال حاضر بانک ملت دارای سرمایه 262 هزار میلیارد ریالی معادل 26 هزار و 204 میلیارد تومانی است. و سود انباشته 392 هزار میلیارد ریالی معادل 39 هزار و 232 میلیارد تومان است. این افزایش سرمایه 80 درصدی ، سرمایه بانک را به مبلغ 472 هزار میلیارد ریال معادل 47 هزار و 200 میلیارد تومان می‌رساند.

سوال اساسی این است که بر اساس این افزایش سرمایه چه اتفاق مهمی برای بانک و سهامداران بانک می افتد؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند بخش مهم اشاره کرد. نکته اول اینکه این بانک دارای چندین میلیون سهامدار است. افزایش سرمایه از محل سود انباشته یعنی سهامدار نیاز به پرداخت هیچ مبلغی حتی یک ریال نبوده و این افزایش سرمایه یک پاداش مهم برای فرد است. در واقع این یک جایزه به سهامدار است که در بلندمدت به نفع سهامداران بانک است.

از طرف دیگر این افزایش برای بانک یک وضعیت خوبی را رقم خواهد زد. در گام اول تاثیر زیادی بر شاخص‌ها سلامت بانک دارد.

به‌عنوان نمونه، بانک ملت در حال حاضر دارای یکی از بهترین کفایت سرمایه است .بر اساس صورت‌های مالی شهریور 1401 بانک ملت دارای کفایت سرمایه 8.23 درصدی است یعنی از استاندارد بانک مرکزی عبور کرده است و اگر این افزایش سرمایه 80 درصدی رخ دهد و سرمایه بانک به 47 هزار میلیارد تومان برسد با توجه به وضعیت دارایی و سودآوری و همچنین نسبت‌های مالی، کفایت سرمایه بانک احتمالاً از رقم 12 درصد که استاندارد بازل 3 است عبور می‌کند و بانک ملت تنها بانک بورسی خصوصی شده‌ای است که به این میزان از کفایت سرمایه می‌رسد. نکته جالب‌تر اینکه بانک‌های دیگر با افزایش از محل تجدید ارزیابی تلاش می‌کنند تا از کفایت سرمایه منفی یا در محدوده صفر خارج شوند ، بانک ملت به‌کفایت سرمایه در حد استاندارد بازل 3 است.

نکته دیگر تأمین مالی خود بانک و افزایش منابع و قدرت تسهیلات دهی بانک است. بر کسی پوشیده نیست که بانک‌ها با عملیات واسطه‌گری مالی و اعطایی تسهیلات به بخش‌های تولیدی کشور مهم‌ترین منبع تأمین مالی در ایران است که در اقتصاد نیز نقش مهم و بسزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی دارند.عملیات واسطه‌گری در سیستم بانکی تجهیز منابع و جذب نقدینگی اقتصاد از محل سپرده گیری و سرمایه است، بنابراین یکی از روش‌های تأمین مالی سیستم بانکی باهدف افزایش قدرت وام‌دهی از محل منابع پایدار، استفاده از افزایش سرمایه و انتشار سهام بانک در بازار اولیه و کسب نقدینگی برای سیستم بانکی است.

شایان‌ذکر است که در حال حاضر بانک دارای مانده تسهیلات 9705 هزار میلیارد ریالی است که در پی آن 671 هزار میلیارد ریال درامد داشته است و با این افزایش سرمایه این قدرت تسهیلات دهی 80 درصد رشد خواهد کرد.

بنابراین، افزایش سرمایه و اثرات آن بر قدرت اعطای تسهیلات سیستم بانکی بسیار بالا است تا جایی که برخی تصور می‌کنند که مهم‌ترین عامل افزایش قدرت تسهیلات دهی بانک افزایش سرمایه است .

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: