کد خبر: ۲۰۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۲ دی ۱۴۰۱ - 23 December 2022
در هفته‌ای که گذشت بررسی تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی و موبایل و همچنین پرداخت تسهیلات ۵ میلیارد تومانی به صنایع کوچک با اولویت طرح‌های دانش بنیان و صادراتی، از مهم‌ترین اخبار صنعتی بود.

بانکداری ایرانی -در هفته‌ای که گذشت بررسی تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی و موبایل و همچنین پرداخت تسهیلات ۵ میلیارد تومانی به صنایع کوچک با اولویت طرح‌های دانش بنیان و صادراتی، از مهم‌ترین اخبار صنعتی بود.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های اخیر نرخ ارز سیر صعودی داشته و این وضعیت بر بازارهای دیگر از جمله مسکن، خودرو و غیره هم اثر داشته است. اما به نظر می‌رسد این وضعیت مربوط به بازار کالاهایی است که قابلیت سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌های افراد را دارند، نه کالاهای مصرفی با دوام.

در هفته‌ای که گذشت روسای اتحادیه فروشندگان موبایل و لوازم خانگی تاکید کردند که افزایش نرخ ارز باعث افزایش تقاضا در این بازارها نشده و حتی درباره موبایل این موضوع برعکس بوده و تقاضا کمتر هم شده است.

این در حالی است که در گذشته معمولا شاهد بودیم که با افزایش نرخ ارز، به دلیل نگرانی مردم از گران شدن کالاها، بیشتر به بازار مراجعه می‌کردند. فروشندگان تغییر این رفتار را به مشکلات معیشتی مربوط می‌دهند و می‌گویند که مردم به طور کلی توانایی خرید کالا ندارند که تغییر نرخ ارز تاثیری بر رفتار آن‌ها داشته باشد.

درباره افزایش قیمت نیز طبق گفته روسای اتحادیه فروشندگان، با افزایش نرخ ارز، قیمت موبایل افزایش جزئی داشته، اما لوازم خانگی که برای افزایش قیمت نیاز به مجوز سازمان حمایت دارد تغییر نکرده، اما زمزمه‌های آن شنیده می‌شود. زمزمه‌هایی که از سوی انجمن تولیدکنندگان هم تایید شد. عباس هاشمی، دبیر این انجمن، اخیرا از جلسه تولیدکنندگان با سازمان حمایت خبر داد.

البته این ماجرا مربوط به لوازم خانگی تولید داخل است. کالاهای خارجی در بازار عموما قاچاق هستند و قاعدتا نظارتی هم بر بازار و قیمت آن‌ها وجود ندارد.

موضوع مهم دیگر در حوزه موبایل، اعلام غیرقانونی بودن فروش آیفون ۱۴ در بازار از سوی رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران بود؛ چراکه روی آیفون ۱۴ که به صورت مسافری وارد شده، عبارت مسافری درج شده است نه تجاری. حقوق گمرکی آن‌ها هم پرداخت نشده است.

آرامش در بازار مصالح ساختمانی و کاهش تقاضای ماءالشعر

آرام شدن بازار مصالح ساختمانی به دلیل سرمای هوا، برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی و پرداخت تسهیلات ۵ میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی ۱۴ درصد به صنایع کوچک، یعنی با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر کارکن، با اولویت طرح‌های دانش بنیان و صادراتی از دیگر اخبار مهم هفته‌ای که گذشت بود.

موضوع مهم دیگری که در این هفته مطرح شد، افت تقاضای ماءالشعیر است. طبق گفته‌های دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران سرانه مصرف ماءالشعیر کم شده و این محصول از سبد خانوار فاصله گرفته، به طوری که طی پنج سال اخیر تولید سالانه این محصول از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون لیتر به ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر رسیده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: