کد خبر: ۲۰۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - 13 December 2022
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای اولین بار در ایران انجام می‌دهد
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در نظر دارد سال آینده به مشتریان خود وام‌های قرض‌الحسنه بدون کارمزد و حتی با کارمزد منفی اعطا کند و این اتفاق برای اولین بار در صنعت بانکداری ایرانی رخ خواهد افتاد.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس ؛ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در نظر دارد سال آینده به مشتریان خود وام‌های قرض‌الحسنه بدون کارمزد و حتی با کارمزد منفی اعطا کند و این اتفاق برای اولین بار در صنعت بانکداری ایرانی رخ خواهد افتاد.

به گزارش بانکداری ایرانی ،     در نشست خبری که به مناسبت پانزدهمین سالروز تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد، سید سعید شمسی نژاد، مدیرعامل بانک، بابیان مطلب فوق؛ در پاسخ به خبرنگار بانکداری ایرانی در خصوص مجوزهای نئوبانک ، اظهار کرد: مجوزهای لازم برای آغاز فعالیت نئوبانک قرض‌الحسنه مهر ایران، از مراجع ذی‌صلاح دریافت شده و مشکلی برای شروع کار وجود ندارد، منتهی برای اینکه با ظرفیت کامل این طرح راه اندازی شود، چندماه دیگر منتظر مانده و طرحی بدون نقص را اجرا خواهیم کرد.

 

پرداخت قرض‌الحسنه با کارمزد منفی

سید سعید شمسی نژاد، در این نشست، به موضوع رشد منابع بانک اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته 1.65 درصد از منابع شبکه بانکی کشور در اختیار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود که این درصد اکنون به 2.3 رسیده و هدف‌گذاری ما تا پایان سال 2.5 درصد است. مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تصریح کرد: این بانک به دنبال جذب پنج درصد از نقدینگی کشور تا دو سال آینده و جذب 20 درصد منابع در یک دهه آینده است که با روند آغاز شده، این موضوع دست یافتنی خواهد بود.

پرداخت قرض‌الحسنه با کارمزد منفی

شمسی نژاد بابیان اینکه حجم معوقات بانک پیش از این 0.6 درصد و کمترین میزان در شبکه بانکی بود و اکنون با کاهشی بیش از پیش به 0.45 درصد رسیده، توضیح داد: در یک سال گذشته حدود سه میلیون فقره وام با متوسط 30 میلیون تومان پرداخت‌شده است. از ابتدای سال جاری تا 15 آذر 25 هزار فقره وام ازدواج با رقم 35 هزار میلیارد ریال پرداخت‌شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 166 درصد رشد داشته است.

شمسی نژاد با اشاره به در نظر گرفتن همه مخاطبان نئوبانک در هر سطحی از جامعه، اظهار کرد: برای همه سطوح جامعه قرار است خدمات ارائه کنیم، حتی برای دانش آموزان هم این پروژه طراحی شده‌است.

در ضمن قرار نیست که شعب بانک بسته شود. بلکه شعب بانک‌ها محلی برای گفت و گو با مردم است و در شعب به مردم خدمات ارائه می کنیم. درواقع قرار نیست به مردم اجبار کنیم تا مثلا از فردا فقط از این بستر کارهای خود را انجام دهند، بلکه ابتدا فرهنگ سازی را پیش می بریم و سپس طرح را به مردم معرفی می کنیم . ولی از یک مرحله ای به بعد مرحله اجبار شروع می شود. بنابراین در 530 شعبه این بانک در سراسر کشور برای کمک به این پروژه اقدام خواهند کرد. فرهنگ و گفتمان سازی در سطح مدارس هم وجود دارد تا فرهنگ سازی شود. بنابراین سرویس های بانک دوگانه است. در ضمن وقتی خدمات بانکی در نئوبانک بیشتر باشد، مردم رغبت بیشتری دارند تا به آن سمت بروند.


پرداخت قرض‌الحسنه با کارمزد منفی

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در مورد گستردش طرح مزد خدمت تشریح کرد: در خصوص مزد خدمت باید گفت که در ابتدای راه هستیم. اراده بانک این است که وام‌های خود را توسعه داده و به سمت وام با کارمزد منفی پیش برویم. طرح جذاب وام با کارمزد منفی از مسیر مزد خدمت پیش می رود. در حقیقت بسیاری از خیرین نقدینگی خود را در اختیار بانک گذاشتند که می‌توان با آن وام با کارمزد منفی به افراد ذی‌صلاح اعطا کرد. علت اینکه وام ده میلیونی اننتخاب شد، این است که این وام شمولیت زیادی دارد تا جایی که بیش از 30 درصد از وام‌های سال گذشته بانک، وام ده میلیون تومانی بود قطعا با رشد نئوبانک قطعا مبلغ وام مزد خدمت رقم بیشتری را در بر خواهد گرفت.

او در خصوص سفیران قرض‌الحسنه به خبرنگار  بانکداری ایرانی گفت: در حوزه سفیران قرض‌الحسنه هیچ محدودیتی وجود ندارد و به هر شخصی که به این کار خیر، کمک کند استقبال کرده و او سفیر قرض‌الحسنه بانک است. برای اینکه هدف مدارس بود، تفاهم نامه ای با حوزه علمیه امضا شد تا از روحانیت در این موضوع استفاده شود. معلمان، خیرین و برخی از کارمندان بانک سفیران بانک هستند، لذا سفیران بانک محدود به طیف خاصی از جامعه نیست.

شمسی نژاد در زمینه تغییر اساسنامه بانک گفت: پیشنهاداتی در این حوزه ارائه شده است. در این رابطه و در خصوص موضوعاتی مانند تنوع کار، ضمانت نامه‌ها، شرکت داری، تقسیم سود، افزایش سرمایه و غیره به بانک مرکزی مکاتبه شده و منتظر پاسخ بانک مرکزی هستیم. البته بانک مرکزی اعلام کرده که باید مرحله به مرحله پیش رفت تا نتیجه نهایی حاصل شود.

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پرسش به این پاسخ که چرا از افراد، بیمه تسهیلات کسر می شود و آیا قانونی است ؟ اظهار کرد: قراردادهایی با شرکت‌های بیمه آسیا، دانا و تجارت نو در خصوص بیمه تسهیلات منعقد شده‌است. در مورد بیمه تسهیلات، هیچ اجباری در کار نبوده و کاملا اختیاری است. این بیمه اگر بدون اجازه و اختیار تسهیلات گیرنده باشد، غیرقانونی است ولی وقتی وام گیرنده با اختیار کامل، بیمه تسهیلات دریافت کرده، کاری غیرقانونی نیست.


پرداخت قرض‌الحسنه با کارمزد منفیاو در خصوص بیمه قرض‌الحسنه مهر و طرح مهریار گفت: طرح بیمه مهریار است که این گونه است که هر شخص حقوقی که واریز حقوق خود را از سمت بانک مهر انجام دهد، افراد ان شرکت، طرح رایگان بیمه عمر زندگی بیمه آسیا را تحویل می گیرند. درواقع اگر فردی دچار حادثه شود، ده برابر معدل کارکرد سه ماه گذشته را خسارت دریافت می‌کند. این مساله در شرکت‌های نفت و پتروشیمی کاربرد داشته و استقبال زیادی از آن شده است. این طرح طی چند ماه 5500 میلیارد تومان آورده داشته و تا پایان سال به بالای 10هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: از ابتدای سال تاکنون یک‌میلیون و 900 هزار فقره وام پرداخت‌شده و تا پایان سال این عدد به سه میلیون فقره خواهد رسید. از نظر ریالی سال گذشته 60 هزار میلیارد تومان وام پرداختیم که امسال به 95 همت می‌رسد.

او همچنین افزود: روزانه حدود 9هزار افتتاح حساب در کشور داریم که در این زمینه اولین در نظام بانکی هستیم. استقبال برای افتتاح حساب در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌گونه‌ای است که شعب دیگر توان پاسخگویی ندارند، ازاین‌رو به سمت توسعه بانکداری الکترونیک حرکت کردیم و اکنون 40 درصد از افتتاح حساب‌ها در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. قبلاً همه مراحل پرداخت وام حضوری بود، اما اکنون ۷ درصد وام‌ها غیرحضوری پرداخت می‌شود و هدف‌گذاری ما رساندن این عدد به 30 درصد است.
همچنین سامانه ضمان برای اعتبارسنجی راه‌اندازی شده که امکان ارائه سفته الکترونیک در آن وجود دارد.

دکتر شمسی نژاد به موضوع پرداخت وام بدون ضامن اشاره کرد و افزود: حدود 20 درصد از وام‌های بانک از طریق اعتبارسنجی و بدون نیاز به ضامن پرداخت می‌شود. ضمن اینکه اولین بانک در کشور هستیم که توثیق سهام را اجرایی کردیم.

به گفته وی، سقف وام قرض‌الحسنه برای اشخاص حقیقی از 50 به 200 میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی به 500 میلیون تومان رسیده است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان توضیح داد: بر اساس قولی که در نمایشگاه اینوتکس به شرکت‌های دانش‌بنیان دادیم، تاکنون به 88 شرکت از 100 شرکت وام قرض‌الحسنه 500 میلیون تومانی پرداخت‌شده است. از سوی دیگر با همکاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار است به 1000 شرکت دانش‌بنیان وام قرض‌الحسنه پرداخت کنیم که تفاهم‌نامه آن اخیراً امضا شده است.

وی در همین رابطه افزود: اعتبارسنجی این شرکت‌ها هم به دلیل اینکه زیرساخت و امکان آن در بانک نبود، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود و پس از معرفی نهایی، اقدامات لازم برای پرداخت وام انجام خواهد شد.

شمسی نژاد تأکید کرد: تعداد مشتری‌های بانک اکنون 13.5 میلیون نفر است که هدف‌گذاری ما تا یک سال آینده 20 میلیون نفر است. البته شعار ما 80 میلیون ایرانی، 80 میلیون قرض‌الحسنه است.
 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: