کد خبر: ۲۰۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - 07 December 2022
بانک صادرات ایران در تفاهم‌نامه‌ای کم سابقه با خودروسازان، حمایت از جهش تولید و دستیابی به اهداف صادراتی را در گروه خودرو سازی سایپا، رقم زد. این تفاهم‌نامه بیش از آنکه، سودآوری سازمانی و شرکتی را دنبال کند، بهره‌مندی آحاد جامعه از صنعت خودرو را مد نظر داشته است.

بانکداری ایرانی -علی سوری؛  بانک صادرات ایران در تفاهم‌نامه‌ای کم سابقه با خودروسازان، حمایت از جهش تولید و دستیابی به اهداف صادراتی را در گروه خودرو سازی سایپا، رقم زد. این تفاهم‌نامه بیش از آنکه، سودآوری سازمانی و شرکتی را دنبال کند، بهره‌مندی آحاد جامعه از صنعت خودرو را مد نظر داشته است.

چرا این قرارداد مهم است؟
در خصوص شرکت خودروسازی سایپا می‌توان گفت که مهم‌ترین مساله برای سایپا مساله بهره‌وری است. برای بانک صادرات مساله مهم ، حمایت از تولید است چرا که یکی از موضوعات در سال‌های اخیر مساله رکود اقتصادی و کم کاری شرکت های تولیدی در همه حوزه هاست. این مشکلات از تحریم ها آغاز شده و در حال حاضر تشدید شده است. این رخدادها منجر به کاهش تولید، نیروی مازاد، بیکاری و مشکلات دیگری در بین شرکت های تولیدی شده است. برای برون رفت از این مشکلات ، تامین مالی بهترین راه حل است. وقتی شرکتی مشکل مالی برای تجهیز و تولید داشته باشد، قطعا حمایت بانک‌ها می تواند نجات بخش باشد.


در مراسم عقد قرارداد، مدیرعامل بانک صادرات تاکید کرده بود: « صنعت خودرو اهمیت ویژه‌ای برای شبکه بانکی کشور دارد و مجموعه سایپا به عنوان یکی از برندهای اصلی این صنعت، جایگاه ویژه و ممتازی در حوزه اشتغال، ارزآوری و استفاده از نیروهای توانمند دارد. با امضای این تفاهم‌نامه و هماهنگی‌های ایجاد شده، حمایت بانک صادرات ایران برای خدمت بیشتر به تولید، اشتغال و صنعت کشور گسترش قابل توجهی خواهد یافت. »

شاید این مساله از نگاه مدیرعامل سایپا نمود بیشتری داشته باشد؛ چرا که وی تاکید کرده بود که با تامین مالی صادرات ، جهش تولید خواهیم داشت. مدیرعامل سایپا گفته بود: «مجموعه سایپا نیز با توجه به برنامه‌ریزی جدید، جهش فروش قابل توجهی را در سال جاری تجربه خواهد کرد و با فروش محصولات جدید در سال آینده، شاهد جهش دیگری خواهیم بود و برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تولید این محصولات، بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های بزرگ کشور حداکثر مساعدت و حمایت از سایپا را در چارچوب قوانین و مقررات بانک مرکزی به عمل آورد تا بتوانیم بستر لازم برای جهش تولید را در این شرکت فراهم کنیم.»

قراردادی دوسر برد
شرکت سایپا در گذر از مشکلات سال‌های اخیر، موفق به افزایش قابل توجه فروش و پاسخگویی به موقع به مشتریان شده و با توجه به اقبال بازار سرمایه از گروههای خودرویی، در مسیر رشد قرار گرفته است.
به گفته مدیرعامل شرکت سایپا، طی ۸ ماه ابتدایی امسال بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از طریق فروش محصولات گروه سایپا درآمد ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد بیشتری کسب شده است و همین مساله گویای شرایط مناسب شرکت سایپاست و بانک صادرات با بررسی دقیقی وارد این قرارداد شده است.

اعتبار سنجی بانک صادرات
بانک صادرات از جمله بانکهای قدیمی است که در فضای کسب و کار ایران شرایط مناسبی به لحاظ عملکردی دارد. به همین دلیل هر اقدامی از سوی بانک صادرات با بررسی ریسک انجام می شود. برای شرکت‌های بزرگ و قراردادهای بزرگ مهمترین مساله اعتبار سنجی است. یعنی وضعیت ریسک شرکت طرف مقابل بانک سنجیده می شود و اگر شرکتی در وضعیت بحران و ورشکستگی باشد هیچ بانکی به عقد قرارداد با آن شرکت اقدام نمی‌کند چراکه ممکن است که عدم تعهد به قراردادها از سوی شرکت مقابل ، بانک را به دردسر بیاندازد. قطعاً همکاری بین صادرات و سایپا در حد تسهیلات خرد نیست و ممکن است این تعامل به حجم چندین هزار میلیارد تومان برسد و قطعاً نیاز به امن بودن وضعیت شریک تجاری دارد.

و درنهایت؛
قرارداد همکاری بین سایپا و بانک صادرات درمجموع برای اقتصاد کشور مفید بوده و قراردادی مفید رای هر دو طرف است. اگر چرخ اقتصاد با تولید می‌چرخد، این تامین مالی بانک‌هاست که چرخ اقتصاد را به گردش در می‌آورد، بنابراین سود این قرارداد بیشتر برای اقتصاد کشور است تا دو طرف قرارداد؛ چرا که به رشد اقتصاد کشور کمک می کند و سهم سه درصدی شرکت سایپا در توید ناخالص داخلی موید همین دیدگاه است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: