کد خبر: ۲۰۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۴ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - 19 November 2022
در دو هفته اخیر وضعیت بازار سهام رو به رشد بوده و بازدهی مناسبی را به برخی از سهامداران ارائه شد، اما سهامداران نمادهای بانکی چندان خیری از این بازار پربازده ندیدند.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس ؛ در دو هفته اخیر وضعیت بازار سهام رو به رشد بوده و بازدهی مناسبی را به برخی از سهامداران ارائه شد، اما سهامداران نمادهای بانکی چندان خیری از این بازار پربازده ندیدند.

به گزارش بانکداری ایرانی،  باوجوداینکه وضعیت بنیادی بانک‌ها بد نیست و گزارش‌های مالی بانک‌ها تقریباً همگی سودآوری مناسبی را به نمایش می‌گذارند؛ چرا در هفته گذشته اغلب نمادهای بورسی منفی بودند تا جایی که تاثیری برای منفی شدن شاخص کل بورس داشتند. برای پاسخ به این سوال باید وضعیت بازار سهام را ابتدا بررسی کرد.

بازار سهام بعد از افت های شدیدی که طی ماه های اخیر تجربه کرده بود در آبان ماه وضعیت دیگری به خود گرفته و رشد مناسبی کرد. اما در قبال این افزایش، افرادی که در گذشته سهام خریداری کرده بودند ، تلاش کردند این روزها اقدام به فروش کنند و همین ترس عاملی برای سقوط مجدد شاخص‌ها شد.

یکی از دلایل مهم رشد شاخص‌های بورسی در هفته‌های اخیر ورود نقدینگی از سوی حقوقی‌ها و حقیقی‌ها بود. در حقیقت، نمادهای بورسی در روزهای قبل از رشد بورس با تزریق نقدینگی بیشتر رشد خوبی را تجربه کردند و روند جالب توجهی را طی کردند و به عقیده برخی از کارشناسان رشد شاخص بانکی خود یکی از دلایل تقویت بورس بود. اما این روند ادامه نداشت و بعد از اینکه سهامداران وضعیت نمادهای بورسی را رو به نزول دیدند سریعاً از این گروه خارج‌شده و به گروه‌های دیگر مهاجرت کردند. به همین دلیل شاخص بانک و نمادهای بانکی به‌شدت نزول کرد. اما این جابجایی و تغییر گروه درنهایت منجر به سقوط شد.

 

بازارگردان‌های بانک‌ها با سهامداران‌شان چه می‌کنند؟

 

یکی دیگر از دلایل اصلی این رخداد، بازارگردان‌های بانک‌ها هستند. بازارگردان‌های بانکی وظیفه دارند که از سهام بانک‌ها حمایت کنند اما در روزهای اخیر به دلیل نگرانی از آینده ظاهراً تمایلی به حمایت از سهام بانکی ندارند و به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که چندان به سود سهامداران آن‌ها نیست.

این رویه غلط برای نمادهای بزرگ‌تر بیشتر نمود دارد. چراکه در روزهای اخیر نمادهای بزرگ بیشترین افت را تجربه کردند و نشان می‌دهد که نقدینگی از سهام بزرگ بانکی خارج‌شده است.

هرچند که در هفته‌های اخیر باوجود رشد شاخص، شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه نیز بودیم و به‌صورت هفتگی بیش از دو هزار میلیارد تومان از بورس خارج‌شده ولی در نمادهای بانکی این خروج شتاب بیشتری داشت.

در خصوص خروج پول از بورس می‌توان چندی دلیل ذکر کرد. یکی از دلایلی که حقیقی‌ها و افراد معمولی پول خود را از بورس خارج می‌کنند بازدهی بازارهای غیر مولد مانند دلار، ارز و سکه است. در هفته‌های اخیر به دلیل رشد دلار و کاهش ارزش پول ملی، شاهد سرمایه گذاری مردم روی این ابزارها بودیم به همین دلیل خروج نقدینگی از بورس رقم خورد. در نهایت می‌توان گفت که مردم هنوز به بورس اعتماد ندارند و از آن در اولین فرصت خارج می شوند و همین عاملی برای هراس بازار گران‌ها نیز شده است.

اینکه چرا حقوقی‌ها و بازارگردانهای بانکی اقدام به خروج از بورس می‌کنند شاید به دلیل نگرانی از سقوط بیشتر بروس باشد چراکه بسیاری از تحلیل گران از گزارش بودجه سال آینده که طی روزهای اخیر احتمالا به مجلس می رود نگران هستند. و معتقدند که باید در بازارهای دیگری غیر از بورس سرمایه گذاری کنند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: