کد خبر: ۲۰۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 12 November 2022
شرکت بیمه دی در شهریور 1401 تجربه کرد
حق بیمه خالص شرکت‌های بیمه یکی از مهم‌ترین عنصر برای تشخیص وضعیت شرکت است. این متغیر، می‌تواند حتی وضعیت درخطر بودن شرکت را به نمایش بگذارد و اگر روندی رو به رشدی داشته باشد که معمولاً دارند نشان‌دهنده بهبود شرایط شرکت‌ها و حتی صنعت بیمه است .

حق بیمه خالص شرکت‌های بیمه یکی از مهم‌ترین عنصر برای تشخیص وضعیت شرکت است. این متغیر، می‌تواند حتی وضعیت درخطر بودن شرکت را به نمایش بگذارد و اگر روندی رو به رشدی داشته باشد که معمولاً دارند نشان‌دهنده بهبود شرایط شرکت‌ها و حتی صنعت بیمه است و اگر منفی باشد، وضعیت شرکت و صنعت بیمه را خطرناک جلوه دهد.

به گزارش بانکداری ایرانی، به زبان ساده حق بیمه خالص یعنی درآمد حق بیمه ناخالص منهای حق بیمه اتکایی واگذاری درنهایت به‌حق بیمه خالص یا همان سهم نگهداری منتج می‌شود و در صورت‌های مالی به‌عنوان ملاک سود و زیان تعیین می‌شود و در صورت منفی شدن نسبت به دوره مالی قبل، یعنی شرکت با وضعیت بسیار بدی مواجه است. به زبان علمی نیز می‌توان گفت که حق بیمه خالص به‌صورت خسارت متوسط هر واحد در معرض خطر یا به عبارت دقیق‌تر، به‌صورت حاصل متوسط شدت در متوسط فراوانی خسارت تعریف می‌شود. در آمار به این ترکیب پیچیدگی یا کنولوسیون (Convolution) گفته می‌شود.

برای بررسی بیشتر در ابتدا باید حق بیمه خالص را تبدیل به نسبت بیمه خالص کرد که معمولاً نسبت به سال قبل مشخص می‌شود معمولاً در صنعت بیمه این نسبت حدود 20 تا 30 درصد است اما در شش‌ماهه سال جاری این نسبت برای شرکت بیمه دی به 52 درصد رسید. در حقیقت شرکت بیمه بالاترین نسبت حق بیمه خالص را در صنعت بیمه دارد.

اما این‌همه ماجرا نیست. برای بررسی بیشتر این مساله باید صورت‌های مالی شرکت بیمه دی بررسی شود. این شرکت در سال گذشته در شهریورماه 1400، مبلغ 19 هزار و 964 میلیارد ریال حق بیمه فروخت که از این مقدار مبلغ 14 هزار و 153 میلیارد ریال حق بیمه اتکایی واگذاری از آن کسر شده و درنهایت حق بیمه خالص در شهریور 1400 به مبلغ 5هزار و 811 میلیارد ریال شد.

اما در سال جاری این وضع با جهشی خاص به رشد سه برابری حق بیمه خالص شرکت شد. این موضوع از آن خاص به نظر می‌رسد که رشد حق بیمه ناخالص 100 درصد بود ولی حق بیمه خالص 205 درصد نسبت به دوره مشابه در سال قبل رشد داشت.

چراکه در شهریور امسال مبلغ حق بیمه ناخالص شرکت بیمه دی مبلغ 40 هزار و 369 میلیارد ریال بود که عدد 22 هزار و 662 میلیارد ریال بابت حق بیمه اتکایی واگذاری از آن کسر و درنهایت بیمه خالص به عدد 17 هزار و 707 میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل در همین دوره رشدی 205 درصدی بود.

نکته مهم‌تر در اینجا این است که بیمه دی در بین شرکت‌های بیمه بالاترین رشد حق بیمه خالص را در شش‌ماهه نخست امسال تجربه کرده است. همان‌گونه که از جدول زیر پیداست شرکت بیمه دی بالاترین میزان رشد را در حق بیمه خالص داشته و فاصله آن با شرکت قبل از خود دوبرابری است. چرا که بیمه دانا حدود 100 درصد در این حوزه رشد را تجربه کرد.

بالاترین رشد حق بیمه خالص در صنعت بیمه

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: