کد خبر: ۲۰۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - 28 October 2022
کارشناس اقتصادی گفت: دولت اجازه دارد پرداخت یارانه افرادی که توانایی مالی خریداری ۲۰۰۰ دلار به وسیله کارت ملی را دارند، سلب کند.

کارشناس اقتصادی گفت: دولت اجازه دارد پرداخت یارانه افرادی که توانایی مالی خریداری ۲۰۰۰ دلار به وسیله کارت ملی را دارند، سلب کند.

 میثم مهرپور درباره فاصله قیمت ارز توافقی و بازار آزاد و پرداخت 2000 دلار به هر کد ملی در سال به فارس گفت: مسئله پرداخت ارز به نرخ بازار توافقی برای هر کد ملی از گذشته وجود داشته و تا امروز نیز ادامه دارد و از اساس اشتباه است.

وی افزود: حجم افرادی که در صرافی‌ها برای خرید ارز به نرخ توافقی صف می‌بندند به قدری زیاد شده که می‌توان ادعا کرد‌ تعداد بسیاری از افراد متقاضی واقعی خرید ارز نیستند. روش پرداخت ارز به نرخ توافقی برای هر کد ملی در نهایت سبب می‌شود تا اسکناس به دست متقاضی واقعی نرسد و طبیعتا زمینه اخلال در بازار مهیا شود و میلیاردها دلار از منابع ارزی در این سال‌ها به این شیوه هدر رفته است.

این کارشناس ادامه داد: سیاست گذار نمی‌تواند تشخیص دهد خریدار ارز با کد ملی مشخص، تمکن مالی خرید دارد یا خیر اما باتوجه به اینکه این فرد ارز را با قیمت بیش از 60 میلیون تومان خریداری کرده و برای مصارفی تعریف شده نظیر مسافرت خارجی استفاده می‌کند، طبیعتا تمکن مالی لازم را داشته و دولت اجازه دارد سیاست‌های حمایتی نظیر پرداخت یارانه را از وی سلب کند و به دست متقاضیان نیازمند برساند.

مهرپور گفت: افرادی که برای خرید این ارز از سوی دلال‌ها معرفی می‌شوند به اجبار کد ملی، کارت بانکی، شماره حساب و بعضا رمز کارت بانکی را در اختیار دلالان ارزی قرار می‌دهند که ممکن است در روزهای بعد سوء استفاده‌های گسترده‌ای از اطلاعات افراد از سوی دلالان ارزی انجام شود.‌

نگار کریمی
منبع: مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: