کد خبر: ۲۰۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - 16 October 2022
از طرف دیگر عده‌ای از مردم هستند که سرمایه مازاد دارند، اما به دلیل نا آشنایی با بازار سهام و همچنین به دلیل ترس از بازار بورس، در این بازار سرمایه گذاری نمی‌کنند. حال سوال پیش می‌آید که این دو گروه چگونه می‌توانند به بازار سهام اعتماد و سرمایه گذاری و کسب سود کنند.

سوالی که همیشه در بین مردم مطرح بوده است این است که چگونه می‌توانند در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند، این افراد معمولا دارای شغل هستند و نمی‌توانند روزانه چندین ساعت از وقت خود را صرف بازار سرمایه کنند.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  از طرف دیگر عده‌ای از مردم هستند که سرمایه مازاد دارند، اما به دلیل نا آشنایی با بازار سهام و همچنین به دلیل ترس از بازار بورس، در این بازار سرمایه گذاری نمی‌کنند. حال سوال پیش می‌آید که این دو گروه چگونه می‌توانند به بازار سهام اعتماد و سرمایه گذاری و کسب سود کنند.


فعالان این بازار به این دو گروه استفاده از «صندوق‌های سرمایه گذاری» را پیشنهاد می‌دهند. زیرا صندوق‌های سرمایه گذاری به پشتوانه تیم مدیریت حرفه‌ای و با تجربه‌ای که دارد و همچنین با مدیریت ریسکی که انجام می‌دهند، به ندرت پیش می‌آید که در بلند مدت دچار زیان شوند.


صندوق‌های سرمایه گذاری برای افرادی که نه دانش بازار سرمایه را دارند و نه این که وقت دارند تا صرف معاملات روزانه بازار سهام کنند، بسیار مفید است. در این جا لازم است تا با انوع صندوق‌های سرمایه گذاری آشنا شویم.


صندوق‌های سرمایه گذاری براساس نوع فعالیت، ترکیب دارایی‌ها و در نتیجه میزان ریسک و بازده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری لازم است تا با انواع آن‌ها آشنا باشید.


۱. صندوق‌های سهامی: این صندوق‌ها در سهام‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و به همین دلیل ریسک بالایی دارند. این صندوق‌ها خود به دو نوع پر ریسک و کم ریسک تقسیم می‌شوند. در صندوق‌های کم ریسک بیشتر سعی شده است که سرمایه داخل صندوق به شرکت‌های بنیادی با ارزش بالاتر اختصاص یابد، مانند شرکت فولاد مبارکه. اما در صندوق‌های پر ریسک از سهام‌های کوچک بازار که اهرمی هم هستند و ریسک بالایی دارند خریداری می‌شوند. به طور معمول بازدهی این صندوق‌ها بیش از هر چیز دیگری از شرایط کلی بازار سرمایه تاثیر می‌پذیرد.


۲. صندوق‌های مختلط: حدود نیمی از دارایی این صندوق‌ها در اوراق با درآمد ثابت و نیم دیگر در سهام سرمایه گذاری می‌شود؛ بنابراین ریسک و بازدهی صندوق‌های مختلط، بین صندوق‌های با درآمد ثابت و سهامی قرار می‌گیرد. همچنین این صندوق‌ها مزایای سهام و اوراق درآمد ثابت را توأمان دارند. بدین معنی که پتانسیل کسب بازده بالاتر به وسیله سهام و نوسانات قیمتی کمتر به وسیله اوراق درآمد ثابت را فراهم می‌کنند.


۳. صندوق‌های درآمد ثابت: این صندوق‌ها حداقل ریسک ممکن را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند، زیرا مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری منابع مالی حاصل از فروش واحد‌های این صندوق‌ها را عمدتاً به سپرده‌های بانکی و یا خرید اوراق بهادار کم ریسک مثل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه و… اختصاص می‌دهند تا بتوانند سود قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران محقق کنند؛ بنابراین سود این اوراق همانند بهره بانکی است، اما یک یا دو درصد بیشتر از بانک سود می‌دهد، بنابراین این صندوق‌ها از سپرده‌گذاری در بانک‌ها نیز جذاب‌تر هستند.


۴. صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا: عمده دارایی این صندوق‌ها به سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا که در بازار سرمایه معامله می‌شوند، تخصیص پیدا می‌کند. بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری طلا تقریبا مشابه بازدهی سکه طلا بوده و ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها بالاست.


با صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF آشنا شوید

«صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF» صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که از نظر چگونگی سرمایه گذاری در آن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مبتنی بر «صدور و ابطال» است و افراد باید مستقیما به کارگزاری مراجعه کنند و از ان جا اقدام به خرید صندوق کنند، اما در نوع دوم یعنی «صندوق‌های قابل معامله یا ETF» خرید و فروش واحد‌های آن از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها امکان پذیر است. به عبارت دیگر، صندوق‌های ETF مانند سهام شرکت‌ها هستند.


در پایان لازم به ذکر است که سرمایه گذاران باید با خود را بشناسند تا مقدار پذیرش ریسکی که می‌توانند انجام دهند را پیدا کنند و پس از ان اقدام به خرید صندوق‌ها کنند. افرادی که ریسک گریز هستند از صندوق‌های نوع سوم با صندوق‌های درامد ثابت استفاده می‌کنند و افرادی که ریسک کمی می‌پذیرند از صندوق‌های سهامی با ریسک کم و صندوق‌های مختلط استفاده می‌کنند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: