کد خبر: ۲۰۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - 17 August 2022
بررسی رشته بیمه آتش‌سوزی صنعت بیمه در گفتگو با معاون فنی بیمه تجارت نو
آقابراری : بیمه آتش‌سوزی یکی از ارزان‌ترین پوشش‌های بیمه ای است. در عین حال این بیمه‌نامه یک پکیج کاملی است که خطرات متنوعی را پوشش می دهد و بیمه گزاران را از بابت ریسک های موجود در محیط آسوده خاطر می نماید.

بیمه آتش‌سوزی خسارت‌های وارد به اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول متعلق به بیمه‌گذار، از قبیل ساختمان و اثاثیه، تأسیسات، تجهیزات، ماشین‌آلات، موجودی انبارها و غیره که در اثر خطراتی همچون آتش‌سوزی یا خطرات تبعی دیگر مورد خسارت واقع می‌شود را جبران می‌کند. این‌همه ماجرا نیست؛ چراکه علاوه بر خطرات اصلی (حریق، صاعقه و انفجار)، خطرات دیگری را نیز پوشش می‌دهد با این ‌وجود شاهد استقبال شهروندان از این بیمه‌نامه نیستیم. هرچند که برخی از شرکت‌های بیمه در این حوزه بیش از سایرین تلاش کرده‌اند ولی بنا به دلایل اقتصادی و فرهنگی موفقیت چندانی کسب نکرده اند. شرکتی مانند بیمه تجارت نو در این حوزه عملکرد مناسبی داشته است.

در همین رابطه آقابراری، معاون فنی بیمه تجارت نو به بانکداری ایرانی گفت: بیمه آتش‌سوزی دارای پوشش های متنوعی است که شامل خسارت‌های ناشی از وقوع زلزله و آتش‌فشان، سیل و طغیان آب دریاها و رودخانه‌ها، توفان و تندباد، رانش زمین، سقوط بهمن، ترکیدگی لوله آب، ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف، سقوط هواپیما و هلی‌کوپتر، شکست شیشه، سرقت اموال و اثاثیه با شکست حرز، مسئولیت مدنی در قبال همسایگان و هزینه پاک‌سازی است. علاوه بر این پوشش ها، خطرات اضافی دیگری نیز به درخواست بیمه‌گذار می تواند تحت پوشش این بیمه نامه قرار ‌گیرد.

آقابراری در خصوص نبود استقبال کافی از این بیمه‌نامه اظهار کرد: جالب است بدانید که بیمه آتش‌سوزی یکی از ارزان‌ترین پوشش‌های بیمه ای است. در عین حال این بیمه‌نامه یک پکیج کاملی است که خطرات متنوعی را پوشش می دهد و بیمه گزاران را از بابت ریسک های موجود در محیط آسوده خاطر می نماید.

همان‌طور که قبلاً گفته شد با وجو پوشش های مناسب هنوز شهروندان ضرورت داشتن چنین بیمه‌نامه‌ای را احساس نکرده اند و تصور می‌کنند که نیازی به این بیمه‌نامه نیست. همواره هنگام بروز حوادث فاجعه آمیز نظیر سیل یا زلزله در کشور این بیمه‌نامه مورد توجه عموم قرار گرفته اما بعد از فروکش کردن تب‌وتاب حادثه مجدداً فضا تغییر کرده و از ضرورت خرید این بیمه نامه غافل می شوند.

یکی از علت‌های اصلی می‌تواند نبود تبلیغات مناسب و بازاریابی کارآمد از سوی شرکت‌های بیمه باشد.

معاون فنی بیمه تجارت نو سهم این بیمه‌نامه در پرتفوی شرکت بیمه تجارت نو را این‌گونه ارزیابی کرد: این شرکت در جهت توسعه فرهنگ بیمه و فروش بیمه های خرد و همچنین به ‌واسطه انعقاد چند قرارداد سازمانی در این حوزه خوب عمل نموده است و این امر موجب شده تا سهم این رشته در شرکت بیمه تجارت نو از متوسط سهم رشته در صنعت بیمه بالاتر بوده و عملکرد بهتری نسبت به برخی از رقبا داشته باشد.

او در خصوص مزایای رقابتی بیمه آتش‌سوزی تجارت نو با دیگر شرکت‌ها گفت: پوشش‌های آتش‌سوزی در شرکت‌های مختلف، تفاوت چندانی نداشته بلکه نحوه سرویس‌دهی و ارایه خدمات در شرکت‌ها و پرداخت خسارت هاست که تمایز ایجاد می‌کند. به عنوان نمونه در زلزله اخیر استان هرمزگان، کارشناسان ارزیاب این شرکت کمتر از چند ساعت بعد از حادثه در منطقه حاضر بوده و نسبت به ارزیابی و برآورد خسارت زیان های وارده به بیمه گزاران اقدام نمودند.

آقابراری در زمینه صندوق بیمه های همگانی اظهار کرد: با توجه به گذشت چند سال از تاسیس این صندوق متاسفانه هنوز سازوکار عملیاتی این صندوق و نحوه جبران خسارت آن برای عموم مردم مشخص نیست. ولی اظهار امیدواری کرد که پس از وقوع خسارتهای اخیر سیل و زلزله در کشور ضرورت تسریع در تعیین تکلیف این صندوق، و تامین اعتبارات لازم، در صورت وقوع حوادثی از این دست شاهد ایفای نقش این سازمان در آینده باشیم.

معاون فنی بیمه تجارت نو در پایان تأکید کرد: در حوادث سیل اخیر به بسیاری از خودروهای هموطنان در شهرهای مختلف خسارت وارد شده به نحوی که در مواردی هیچ گونه آثاری از خودرو باقی نمانده و خودرو بطور کامل از بین رفته است. از آنجایی که در بیمه های بدنه خودرو پوششی تحت عنوان بلایای طبیعی وجود دارد و در صورت خرید بیمه نامه و بروز حوادث این‌چنینی به کمک شهروندان می‌آید. اگر خودروریی که بیمه بدنه با پوشش بلایای طبیعی داشته باشد و در سیل یا زلزله دچار خسارت شود تمامی آن خسارت ها از محل بیمه نامه بدنه جبران می گردد اما متأسفانه در حادثه اخیر شاهد این بودیم که تعداد اندکی از خودروها بیمه بدنه داشته و سایر خودروهایی که گرفتار سیل شده اند هیچ گونه تامینی نداشته اند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: