درآمد و فروش شرکتهای بیمه چسبندگی بالایی به بیمه شخص ثالث داشته و شرکتهای بیمه به دلیل نقدینگی بالای این رشته همچنان به این رشته علاقه خاصی داشته و ان را بهعنوان یکی از مهمترین رشتههای در اختیاردارند.
به گزارش بانکداری ایرانی، بیمه شخص ثالث یکی از موضوعات مهم در صنعت بیمه است که همواره به یکی از چالشهای این صنعت تبدیلشده است اما بااینوجود شرکتهای بیمه به دو دلیل از آن گریزان نیستند. علت نخست داشتن امکان نقدینگی است یعنی این رشته به یکی از مهمترین رشتههای بیمهگری که نقدینگی خوبی را برای شرکتهای بیمه در پی دارد، تبدیلشده و شرکتهای بیمه تلاش میکنند حتی با بهره بردن از تغییر نرخ، مشتری بیشتری را در این رشته به سمت خود جمع کنند، اما دلیل دیگر فروش بیمه شخص ثالث از سوی شرکتهای بیمه موضوع اجباری بودن آن است که طبق قانون همه شرکتهای بیمه باید با مراجعه مشتری باید حق بیمه شخص ثالث را به وی بفروشد. اما اینهمه مشکلات بیمه شخص ثالث در ایران نیست.
بیمه شخص ثالث که به دلیل اینکه در خارج از نهاد دولت و توسط قوه قضاییه تصمیمگیری میشود با مشکلاتی از قبیل قیمت و نسبت خسارت و دیه همراه است. البته که این موضوع که نهاد دیگری برای بیمه شخص ثلث تصمیمگیری میکند تاکنون مانع از جذابیت بیمه شخص ثالث برای شرکتهای بیمه نشده است.
بیمه شخص ثالث ازآنرو بسیار اهمیت دارد که در سال گذشته حدود 35 درصد از کل حق بیمه صنعت بیمه ایران به بیمه شخص ثالث اختصاص داشت. اما خسارت پرداختی ان نیز حدود 40 درصد از کل صنعت بیمه را به خود اختصاص میدهد. همانطور که از جدول زیر پیداست که خسارت بیمه شخص ثالث همواره رو به رشد بوده و روند کاهشی نداشته است .
از طرف دیگر در ده سال گذشته همواره نسبت خسارت بیمه شخص ثالث نسبت بهکل رشتههای صنعت بیمه بیشتر بوده و روند نگرانکنندهای داشته است.(هرچند بیمه درمان دارای وضعیت بهمراتب بدتری را داراست و بعضاً نسبت خسارت بالای 100 درصدی را نیز تجربه کرده است)
بر اساس گزارشهای بیمه مرکزی در سال گذشته نسبت خسارت بیمه شخص ثالث حدود 57.6 درصد بوده است درحالیکه نسبت خسارت کل صنعت بیمه حدود 56 درصد بوده است یعنی برخلاف چند سال اخیر خسارت بیمه شخص ثالث از کل صنعت بیمه نیز پیشی گرفته است .