کد خبر: ۲۰۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - 11 June 2022
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
یکی از ابزارهای بررسی وضعیت سهام شرکت های بورسی ، مطالعه رقم پی‌برایی یا همان P/E شرکت‌هاست که با تقسیم قیمت بر سود شرکت محاسبه می شود.

بانکداری ایرانی - علی سوری ؛ یکی از ابزارهای بررسی وضعیت سهام شرکت های بورسی ، مطالعه رقم پی‌برایی یا همان P/E شرکت‌هاست که با تقسیم قیمت بر سود شرکت محاسبه می شود.

به گزارش بانکداری ایرانی، بر اساس مطالعه پی بر ایی، شرکت‌های بیمه در بازار سرمایه دارای ریسک مناسبی است. گروه بیمه نسبت به دیگر صنایع بورسی دارای شرایط مناسبی است البته برخی از صنایع نسبت به بیمه وضعیت مناسب تری دارند اما این تفاوات چندان بالاتر نیست و بر همین اساس گروه بیمه دارای وضعیت مناسبی در بورس است. چرا که گروه بیمه در بورس دارای P/E رقم 8.59 درصد است. نکته جالب اینکه پی بر ایی P/E کلی بورس ایران حدود 6.5 درصد است.

بر همین اساس پی بر ایی گروه بیمه حدود 8.59 درصد است که نشان از مناسب بودن وضعیت ریسک قیمت سهم شرکت های بورسی است. بیمه حافظ بر اساس سامانه TSETMC عدد 208 درصد است که پر ریسک ترین قیمت سهام در صنعت بیمه را داراست. بعد از آن شرکت بیمه رازی با P/E رقم 187 درصد است. کمترین ریسک قیمت سهام و پی بر ایی P/E متعلق به شرکت بیمه اتکایی امین با رقم 4.92 درصد است. بعد از آن به شرکت البرز با عدد 6.33 درصد است. بالاترین سود تقسیمی سال گذشته نیز به بیمه پاسارگاد با رقم 1019 ریال اختصاص دارد.

گفتنی است شرکت هایی که P/E منفی دارند یعنی شرکت های زیان ده هستند و در این تحلیل قابل بررسی نیستند.


وضعیت P/Eشرکت های بیمه در بازار سرمایه

بررسی وضعیت ریسکی سهام شرکت‌های بیمه

نسبت P/E یکی از ساده ترین و همچنین کاربردی ترین شاخص ها به منظور نشان دادن عملکرد بازار بورس در مقایسه با بازارهای منطقه و یا عملکرد یک شرکت در مقایسه با سایر شرکت ها در بازار می باشد.

نسبت قیمت به درآمد که در ارزش گذاری با P/E از آن استفاده می شود، از تقسیم آخرین قیمت بر سود شرکت قابل محاسبه است و سرمایه گذاران با توجه به این نسبت ارزیابی هایی را در مورد ارزش ذاتی سهم کسب می کنند. سبت P/E در واقع نشان دهنده این است که قیمت سهم شرکت در حال حاضر چند برابر سود سالیانه آن شرکت است یا بیانی ساده تر، چنانچه سود یک سال اخیر شرکت عددی باشد و این عدد برای دوره آینده نیز مجددا تکرار شود و این سود در مجمع تقسیم شود چند سال طول می کشد تا این رقم به قیمت فعلی سهام شرکت برسد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: