کد خبر: ۲۰۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - 06 June 2022
با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر کشور، یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری یزد اعلام کرد که محصولاتی را برای مدیریت ۲۴ ساعته منابع در بخش کشاورزی ارائه کرده و انتظار دارد برای کاربردی شدن فناوری در این حوزه حساس ارگان‌های دولتی "تولی‌گری" کنند و "تصدی گری" را به شرکت‌های دانش بنیان واگذار کنند و به عنوان تسهیل کننده امور همواره در کنار شرکت‌های دانش بنیان باشند و برای حل چالش‌های کشور به دانش بنیان‌ها اعتماد شود.

بانکداری ایرانی- با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر کشور، یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری یزد اعلام کرد که محصولاتی را برای مدیریت ۲۴ ساعته منابع در بخش کشاورزی ارائه کرده و انتظار دارد برای کاربردی شدن فناوری در این حوزه حساس ارگان‌های دولتی "تولی‌گری" کنند و "تصدی گری" را به شرکت‌های دانش بنیان واگذار کنند و به عنوان تسهیل کننده امور همواره در کنار شرکت‌های دانش بنیان باشند و برای حل چالش‌های کشور به دانش بنیان‌ها اعتماد شود.

میترا اسمعیل زاده حسینی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت دانش بنیان از سال ۱۳۹۳ تاسیس و در پارک علم و فناوری یزد مستقر شده است، افزود: این شرکت از سال ۱۳۹۸ موفق به کسب مجوز دانش بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد و محور فعالیت‌های خود را در زمینه فناوری‌های نوین در علوم محیطی با تمرکز ویژه بر مدیریت منابع آب و کشاورزی هوشمند قرار داد.

وی "کشاورزی نوین و هوشمند"، "مدیریت منابع آب"، "ساخت دستگاه‌های الکترونیکی تخصصی در حیطه علوم محیطی، کشاورزی و منابع طبیعی، محیط زیست، زمین شناسی، عمران آب، جغرافیا، سنجش از دور و GIS"، "طراحی و تولید نرم افزارهای تخصصی در حیطه علوم محیطی- داده کاوی، تحلیل اطلاعات و مدل‌سازی بر مبنای قابلیت‌های هوش مصنوعی" را از محورهای کاری این شرکت نام برد و یادآور شد: بر این اساس ما در این شرکت با تحقیق و توسعه، موفق به تولید محصولات متعدد سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه علوم محیطی شدیم.

اسمعیل زاده، توسعه نرم افزارهای پایش، پیش بینی و مدیریت سیل و خشکسالی در مقیاس ملی تحت عنوان "پیک باران"، "نرم افزار مدیریت هوشمند مزرعه تحت عنوان "بادرام" و نرم افزار پردازش پیشرفته داده‌های حجیم را از جمله محصولات تولیدی این شرکت نام برد و افزود: علاوه بر آن موفق به پیاده سازی نرم افزار طراحی الگوی کشت، نرم افزار یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، تولید نرم افزار پردازش تصویر در علوم کشاورزی و منابع طبیعی و نرم افزار پیش بینی قیمت محصولات کشاورزی با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی شدیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: علاوه بر عرضه محصولات نرم افزاری، دستگاه‌هایی نیز در حوزه کشاورزی ارائه کردیم که نمونه آن دستگاه‌ دیتالاگر مینیاتور هوشمند فوق کم مصرف با قابلیت ارسال و ذخیره اطلاعات مناسب برای پایش مداوم پارامترهای محیطی در مزارع، باغات، گلخانه‌ها، مراکز پرورش دام و طیور است.

به گفته وی، این محصول که دارای گواهی ثبت اختراعات است و در مدل‌های متفاوتی با تعداد سنسورهای مختلف متناسب با نیاز کاربر طراحی و تولید شده است.

اسمعیل‌زاده، دستگاه دمانگار مینیاتور هوشمند با قابلیت ارسال و ذخیره اطلاعات و مجهز به صفحه نمایشگر مناسب برای پایش مداوم پارامترهای محیطی در گلخانه‌ها، سردخانه‌ها، انبارها، مراکز پرورش دام و طیور را از دیگر محصولات تولیدی این شرکت دانش بنیان عنوان کرد و گفت: دستگاه سطح سنج فوق کم مصرف التراسونیک برای اندازه گیری آب‌های سطحی و همچنین برای اندازه گیری سطح آب در چاه‌های پیزومتری و مخازن از دیگر دستگاه‌های ساخته شده در این شرکت است.

وی یادآور شد: ما از دل مجموعه‌ای از نرم افزارها و سخت افزارهای فوق و برقراری ارتباط بین بخش نرم افزاری و سخت افزاری در بستر اینترنت اشیاء موفق به تولید محصول دانش بنیان با عنوان "سامانه هوشمند مدیریت یکپارچه آب و کشاورزی" شدیم.

وی با اشاره به سامانه "پیک باران" تولید شده در این شرکت توضیح داد: این سامانه یک سیستم پایش، پیش بینی و مدیریت سیل و خشکسالی است و از مزایای استفاده از این سامانه می‌توان به تجهیز ارگان مربوط به یک سیستم پیش هشدار در زمینه سیل و خشکسالی و کاهش قابل توجه خسارات کلان این بلایای طبیعی اشاره کرد.

به گفته وی، بهره گیری از این سامانه در زمینه‌های مختلف مدیریت کلان منابع آب، برنامه ریزی برای مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت، پیش بینی تولید برق آبی، پیش بینی اعتبارات خشکسالی و توزیع آن، برنامه ریزی الگوی کشت به منظور تامین امنیت غذایی، برنامه ریزی برای مدیریت آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، پیش بینی صادارت و واردات محصولات کشاورزی، مدیریت آفات و بیماری های گیاهی، مدیریت مراتع و تامین علوفه مورد نیاز،اشاره کرد.

اسمعیل زاده اظهار کرد: با توجه به نقش فناوری های نوین در کشاورزی و حرکت شتابان دنیا به سمت کشاورزی هوشمند، بهره گیری از محصول دانش بنیان " سامانه هوشمند مدیریت یکپارچه آب و کشاورزی" تحت عنوان "زیما اسمارت" می‌تواند به مدیریت یکپارچه واحدهای بهره برداری کشاورزی با حداقل هزینه منتج شود؛ چرا که رویکرد این سامانه نگاه فرآیندی برای حل مشکلات است که در طول مراحل کاشت، داشت و برداشت کشاورز با آن روبرو می‌شود و ما در این سامانه به عنوان یک پایشگر مداوم در تمامی مراحل در کنار کشاورز هستیم و تمامی عوامل و پارامترهای موثر بر عملکرد محصول را ۲۴ ساعته مورد پایش و پردازش قرار می دهیم و در نهایت در کوتاه ترین زمان ممکن و با هزینه های حداقلی مناسب ترین راهکار حل مساله را ارائه می‌کنیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، در خصوص تجاری سازی محصولات تولید شده در این شرکت، دستیابی به مرحله فرآیند تجاری سازی محصولات را مستلزم پشت سر گذاشتن فرآیند طولانی مدت و حساس تحقیق و توسعه محصول و تحلیل بازار دانست و گفت: در غیر این صورت تجاری سازی شتاب زده با تحمیل هزینه‌های هنگفت مادی و معنوی و شکست همراه است،

وی گفت: در حال حاضر فرآیند تجاری سازی محصولات ما با پیشرفت قابل قبولی روبرو بوده و در ادامه مسیر امید است با حمایت از تولید داخلی فضای کار مناسب و امنی برای محصولات دانش بنیان فراهم شود.

وی به شرایط خشکسالی حاکم در کشور اشاره کرد و یادآور شد: افزایش فراوانی و شدت خشکسالی و همچنین تغییر اقلیم در سال‌های اخیر منجر به افزایش احتمال وقوع و شدت بلایای طبیعی در عرصه‌های کشاورزی چون تنش‌های خشکی، دمایی، طغیان رودها، آفات و غیره شده است ضمن آنکه بحران جدی منابع آبی در کشور و خروج بخش قابل توجهی از این منابع آبی به صورت مجازی که با صادرات محصولات کشاورزی صورت می گیرد لازم است افزایش بهره وری آب در این حوزه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حسینی خاطر نشان کرد: با توجه به ویژگی‌های فنی و عملکرد محصولات دانش بنیان شرکت در حوزه کشاورزی، مدیریت منابع آب و خشکسالی تحت عنوان "پیک باران" و "زیما اسمارت" بهره گیری از این سامانه‌ها می‌تواند در پیش آگاهی، کنترل و کاهش خسارات کلان ناشی از وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل، خشکسالی، هجوم آفات، سرمازدگی و گرمازدگی و همچنین مدیریت اصولی و علمی منابع آبی موثر واقع شود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی کشور، اعتماد به دانش و تجربه بخش خصوصی در قالب شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی می‌تواند کلید و راهگشای حل مشکلات موجود باشد.

این محقق در ادامه به بیان چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی پرداخت و گفت: از مهمترین موانع و چالش‌های پیش روی شرکت‌ها در حوزه کشاورزی می‌توان به حاکمیت کشاورزی سنتی در عرصه‌های کشاورزی، عدم اعتماد کشاورزان به دانش به دلیل تجربه‌های تلخ گذشته و شکست پروژه‌های سودجویانه، عدم حمایت و توجه ارگان‌های متولی به جایگاه و نقش شرکت‌های دانش بنیان برای حل معضلات موجود در بخش کشاورزی اشاره کرد.

وی، رقابت بخش دولتی با شرکت‌های دانش بنیان به دلیل ورود به حوزه تولید محصول و در نتیجه تقابل با شرکت‌ها و دشواری در یافتن نیروی کار متخصص و دانش آموخته در حوزه فناوری‌های نوین در علوم محیطی به دلیل ضعف در تربیت نیروی انسانی آماده به کار را از دیگر چالش‌های شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی ذکر کرد و افزود: باتوجه به نامگذاری امسال به نام دانش بنیان‌ها به نظر من اولین گام برای رشد، توسعه و ارتقای محصولات دانش بنیان و تولید داخلی اعتماد و حمایت همه جانبه، واقع گرایانه و به دور از شعار ارگان‌های دولتی به عنوان متولی امور از این شرکت‌ها است. در واقع لازمه دستیابی به خودکفایی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی در حوزه کشاورزی مستلزم همکاری دو جانبه بخش دولتی و خصوصی در قالب دانش بنیان‌ها است.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که در سال مزین به تولید دانش بنیان و در اولین گام، ارگان‌های دولتی به نقش اصلی خود یعنی "تولی‌گری" برگردند و "تصدی گری" را به شرکت‌های دانش بنیان واگذار کنند و به عنوان تسهیل کننده امور همواره در کنار شرکت‌های دانش بنیان باشند. همچنین انتظار می‌رود موانع و چالش‌های بی شمار و طاقت فرسای موجود در حوزه دارایی و بیمه برای این شرکت‌ها مرتفع شود چون همواره این مشکلات باعث اتلاف وقت و انرژی ارزشمندی می‌شود که باید صرف تحقیق و توسعه و در نهایت تولید محصولات دانش بنیان شود.

اسمعیل زاده اضافه کرد: با توجه به مشکلات مالی بی‌شماری که این شرکت‌های در مراحل مختلف TRL محصول با آن روبرو می‌شوند، تقویت بنیه مالی این شرکت‌ها به عنوان شتابدهنده در ارتقای محصول و تجاری سازی آن نقش بسزایی دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: