کد خبر: ۲۰۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 21 May 2022
استیلای بیمه مرکزی بر بازار اتکایی بالای 90 درصد بوده و تا اینجای کار مشخص‌شده که اراده مصمم و جدی برای خروج دولت و بیمه مرکزی از این بازار وجود ندارد، هرچند که در مصاحبه‌ها ادعا می‌شود خروج حتمی است.

استیلای بیمه مرکزی بر بازار اتکایی بالای 90 درصد بوده و تا اینجای کار مشخص‌شده که اراده مصمم و جدی برای خروج دولت و بیمه مرکزی از این بازار وجود ندارد، هرچند که در مصاحبه‌ها ادعا می‌شود خروج حتمی است.

به گزارش بانکداری ایرانی، در سال‌های اخیر ادعای خروج از بازار بیمه اتکایی زیاد شنیده‌شده است. حتی در برنامه ششم توسعه تأکید و تصریح‌شده بود که دولت و بیمه مرکزی باید از بازار اتکایی خارج شوند، اما باوجوداینکه چند ماهی است که دوران برنامه ششم تمام‌شده ولی هیچ اتفاقی در این حوزه نیافته است.

چندی پیش وزارت اقتصاد اعلام کرد که دولت به این نتیجه رسیده که وضعیت بیمه اتکایی را تغییر داده و استیلای 90 درصدی را کاهش دهد و حتی گفته بود که دولت تصمیم دارد که از بازار بیمه اتکایی خارج‌شده و کل آن را به بخش غیردولتی واگذار کند.

علاوه بر این، رئیس‌کل بیمه مرکزی هم اخیراً طی مصاحبه‌ای گفت که تصمیم داریم که از این بازار خارج شویم اما بازار بیمه به‌گونه‌ای است که باوجود تأکید بیمه مرکزی بر خروج از این بازار و در صورت خروج از این بازار، بازهم کارها مجدداً به سمت بیمه مرکزی باز می گردد. او دلیل اصلی این مساله را تحریم عنوان کرد.
نگرانی بیمه مرکزی کمبودهای صنعت بیمه و عدم بلوغ این شرکت‌هاست.

بین سخنان وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بیمه مرکزی با فعالان بازار بیمه اتکایی تناقضی وجود دارد. فعالان بازار اتکایی معتقدند که بیمه مرکزی و دولت به بازار خصوصی به دلیل تحریم و دیگر مشکلات کلان اقتصادی اعتماد لازم را ندارد. به‌گونه‌ای که اجازه مهیا شدن بازار بیمه قوی اتکایی را نمی‌دهد. درحالی‌که می‌توان شرکت‌های بزرگ و مناسبی ایجاد کرد و حتی به کشورهای کوچک همسایه محصول فروخت.

کیایی، مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین چندی پیش در خصوص تا سیس بیمه اتکایی گفته بود «اراده جدی در این حوزه وجود ندارد. سرمایه لازم برای تأسیس یک شرکت بیمه اتکایی در حال حاضر 400 میلیارد تومان است که این سرمایه ناچیز است و پول یک خانه بزرگ در شمال تهران است، درحالی‌که در بحرین سه شرکت بیمه اتکایی وجود دارد که هرکدام 300 میلیون دلار سرمایه‌دارند و آن‌ها فقط برای بحرین ایجاد نشده‌اند، بلکه خدمات به اکثر کشورهای دنیا ارائه می‌کنند. اگر ما هم یک شرکت بیمه اتکایی خصوصی قوی داشته باشیم مانند شرکت جی‌آی‌سی هند که با سرمایه دولت تشکیل شد، اما اکنون خصوصی شده و به سوددهی رسیده است. بنابراین اگر ما هم شرکت بیمه اتکایی قوی داشته باشیم می‌توانیم خدمات بیمه به کشورهای خارجی هم ارائه کنیم و سودده باشیم.»

این موارد نشان از آن دارد که در بیمه مرکزی اراده جدی برای واگذاری بیمه اتکایی به بخش خصوصی وجود ندارد. هرچند که در مصاحبه‌ها ادعا می‌شود که بیمه مرکزی مصممم است تا از این بازار خارج شود.

تا زمانی که بیمه مرکزی معتقد است که صنعت بیمه و شرکت‌های خصوصی و بازار اتکایی در خارج از بیمه مرکزی به بلوغ کافی نرسیده و توانایی قبول مسئولیت‌های لازم را ندارد، این بازار در استیلای بیمه مرکزی خواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: