کد خبر: ۲۰۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 27 April 2022
یکی از شرکت‌های فناور با جایگزین کردن فناوری نانو در ساخت الکترودهای جوشکاری علاوه بر کاهش اثرات تخریبی زیست محیطی تولید، موفق به صادرات آن به اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه شده است.

بانکداری ایرانی- یکی از شرکت‌های فناور با جایگزین کردن فناوری نانو در ساخت الکترودهای جوشکاری علاوه بر کاهش اثرات تخریبی زیست محیطی تولید، موفق به صادرات آن به اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه شده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا افخمی، رئیس هیئت‌مدیره این شرکت گفت: ما طی سال‌های گذشته موفق به ورود به بازارهای اتحادیه اروپا شدیم و ۲۴ تُن الکترود به اسپانیا ارسال کردیم و در حال حاضر به کشورهای همسایه نظیر گرجستان صادرات داریم.

وی با بیان اینکه تقاضای زیادی در بازار داخل و هم خارج برای این نوع الکترودها وجود دارد، اظهار کرد: در الکترودهای رایج از پوشش مس برای افزایش هدایت الکتریکی و ایجاد حالت روانکاری استفاده می‌شود، اما این الکترودها نیاز به وان‌های حاوی مواد اسیدی دارند که به دلیل دمای کار بالا، تبخیر اسید از پیامدهای این فرآیند است.

افخمی، تبخیر اسید در محیط کار برای سلامت کارگران را خطرناک دانست، ضمن آنکه آسیب‌های زیست محیطی نیز به دنبال دارد، یادآور شد: همچنین بعد از مدتی این وان‌ها از تنظیم خارج شده و باید ترکیبات وان امحاء شود. معمولا این محلول‌های اسیدی خطرناک که غلظت اسید در آن‌ها تا ۲۵۰ گرم بر لیتر می‌رسد، در محیط زیست رها می‌شوند که بسیار آلاینده است. ما برای حل این مشکل، به جای پوشش مسی از ترکیبات دیگری در ابعاد نانومتری استفاده کردیم.

به نقل از ستاد نانو، رییس هیئت مدیره این شرکت خاطر نشان کرد: با جایگزین شدن این نانومواد به جای مس، دیگر نیاز به وان و ترکیبات اسیدی نیست و خطر تبخیر اسید در محیط به صفر می‌رسد. همچنین در الکترودهای رایج به آب زیادی نیاز است که با این جایگزینی مصرف آب نیز به حداقل می‌رسد. از آنجایی که ما در یزد، با یک اقلیم خشک، فعالیت داریم، این موضوع کاهش مصرف آب برای ما اهمیت زیادی داشت و یکی از انگیزه‌های ما برای توسعه این فناوری بود.

وی با بیان اینکه در تولید این محصول تلاش‌های زیادی برای جایگزینی مس با مواد مختلف صورت گرفته تا هم هزینه‌ها کاهش یابد و هم اثرات منفی زیست‌محیطی به حداقل برسد، یادآور شد: ما با این فناوری جدید موفق به افزایش ۵۰ درصدی کارایی شده‌ایم، یعنی با همان مقدار نیروی انسانی و مصرف برق، ۵۰ درصد بیشتر تولید محصول داریم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: