کد خبر: ۲۰۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 23 April 2022
قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر چشم انداز افزایش نرخ‌های بهره، رشد اقتصادی جهانی ضعیف‌تر و قرنطینه کووید ۱۹ در چین که تقاضا برای سوخت را متاثر خواهند کرد، کاهش یافت و حدود پنج درصد کاهش هفتگی را به ثبت رساند.

بانکداری ایرانی-قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر چشم انداز افزایش نرخ‌های بهره، رشد اقتصادی جهانی ضعیف‌تر و قرنطینه کووید ۱۹ در چین که تقاضا برای سوخت را متاثر خواهند کرد، کاهش یافت و حدود پنج درصد کاهش هفتگی را به ثبت رساند.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۶۸ سنت معادل ۱.۶ درصد کاهش یافت و در ۱۰۶ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۷۲ سنت معادل ۱.۷ درصد کاهش، در ۱۰۲ دلار و هفت سنت در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت ماه میلادی گذشته تا مرز ۱۳۹ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ بود اما هر دو شاخص هفته گذشته تحت تاثیر نگرانیها پیرامون تقاضا برای سوخت، حدود پنج درصد ریزش کردند.

صندوق بین المللی پول هفته گذشته پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ را پایین برد و یک مقام این وام دهنده جهانی هشدار داد: اگر کشورهای غربی تحریمهای خود علیه روسیه به تلافی جنگ در اوکراین را توسعه دهند و قیمتهای انرژی افزایش بیشتری پیدا کنند، این دورنما تنزل بیشتری پیدا خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، دولت آلمان پیش بینی رشد اقتصادی سال ۲۰۲۲ را از ۳.۶ درصد به ۲.۶ درصد کاهش داد. پیش بینی می شود تقاضای چین برای بنزین، دیزل و سوخت هواپیما در آوریل ۲۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کند زیرا بسیاری از شهرهای بزرگ چین از جمله شانگهای، تحت قرنطینه های کرونایی قرار دارند.

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد نیم درصد افزایش نرخهای بهره آمریکا در نشست بعدی بانک مرکزی در ماه مه، در گزینه های این بانک مرکزی وجود دارد. این اظهارات ارزش دلار را به بالاترین حد در بیش از دو سال گذشته رساند. دلار قویتر، نفت و کالاهای دیگر را برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر می کند.

جفری هالی، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: به نظر می رسد در مقطع فعلی نگرانیها نسبت به رشد اقتصادی چین و تحکیم بیش از حد سیاست پولی توسط بانک مرکزی آمریکا که روی رشد اقتصادی تاثیر می گذارد، با نگرانیها نسبت به احتمال وضع ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا، موازنه ایجاد کرده اند.

در بخش عرضه، منابع آگاه اظهار کردند: انتظار می رود کنسرسیوم خط لوله کاسپین، پس از اختلال ۳۰ روزه، صادراتش را به طور کامل از ۲۲ آوریل ازسربگیرد.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته یک حلقه افزایش پیدا کرده و به ۵۴۹ حلقه رسیده است که بالاترین رقم از آوریل سال ۲۰۲۰ است.

با این حال محدودیت عرضه، از قیمتها پشتیبانی کرده است زیرا تولید نفت لیبی به دلیل اختلالات، ۵۵۰ هزار بشکه در روز از دست رفته است و اگر اتحادیه اروپا نفت روسیه را هدف تحریم قرار دهد، این کمبود عرضه تشدید خواهد شد.

یک منبع آگاه هفته گذشته به رویترز گفت: کمیسیون اروپایی روی سرعت بخشیدن به تامین انرژی از منابع جایگزین برای کاهش هزینه ممنوعیت نفت روسیه و متقاعد کردن آلمان و کشورهای دیگر برای موافقت با این اقدام، کار می کند. یک مشاور بلندپایه کاخ سفید اظهار کرد: مطمئن است اروپا مصمم است محدودیتها علیه صادرات نفت و گاز روسیه را تشدید کند.

هلند اعلام کرد که قصد دارد واردات سوختهای فسیلی روسیه را تا پایان امسال متوقف کند.

بانک مورگان استنلی پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ را به میزان ۱۰ دلار در هر بشکه بالا برد و ۱۳۰ دلار اعلام کرد. این پیش بینی بالاتر به دلیل کمبود شدید عرضه ناشی از عرضه پایینتر روسیه و ایران اعلام شد.

آمار یورواستاک نشان داد پالایشگاههای اروپایی ۹.۰۴ میلیون بشکه در روز نفت در مارس پالایش کردند که چهار درصد کمتر از ماه پیش از آن و ۴.۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین، برآورد شده است حدود ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید پالایشگاههای نفت آمریکایی در هفته منتهی به ۲۲ آوریل از مدار خارج شده و ظرفیت پالایشی موجود را ۴۷ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: