کد خبر: ۲۰۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - 19 April 2022
برای تحلیل وضعیت شرکت‌های بیمه باید ذخیره گیری قبلی را نیز لحاظ کرد
برای بررسی وضعیت بنیادی شرکت‌های بیمه گری باید ثبت حسابداری گذشته را نیز لحاظ کرده و مهم‌ترین موضوع در این حوزه ذخیره گیری ثبت‌شده در صورت‌های مالی قبل از دوره موردبررسی است.

برای بررسی وضعیت بنیادی شرکت‌های بیمه گری باید ثبت حسابداری گذشته را نیز لحاظ کرده و مهم‌ترین موضوع در این حوزه ذخیره گیری ثبت‌شده در صورت‌های مالی قبل از دوره موردبررسی است.

به گزارش  بانکداری ایرانی، شرکت بیمه دی نیز بر اساس صورت‌های مالی دارای ذخایر زیادی است که برای بررسی نسبت‌ها و ضرایب خسارت باید این ذخیره گیری را لحاظ کرد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های ماهیانه نسبت خسارت شرکت مناسب ارزیابی نمی‌شود علت این موضوع این است که در گزارش‌های ماهیانه ذخیره گیری شرکت در دوره‌های مالی گذشته لحاظ نمی‌شود.


شرکت‌های بیمه برای عقد قراردادهای بیمه و حق بیمه تولیدی به‌نوعی مجاب هستند که ان قرارداد را بلافاصله در صورت‌های مالی خود به‌طور کامل منعکس کنند. یعنی اگر شرکتی حق بیمه بزرگ یا کوچک برای مشتریان حقیقی یا حقوقی تولید کرده‌اند باید بلافاصله و به‌طور کامل آن را در صورت‌های مالی خود منعکس کند تا شفاف‌سازی کاملی صورت بگیرد، اما برای ثبت خسارت‌های پرداختی شرکت‌های می‌توانند در بلندمدت اقدام کنند.

به همین دلیل ممکن است که اثر یک خسارت در سال‌های مختلفی باقی بماند اما اثر تولید حق بیمه ان درگذشته نمایان شده باشد. از طرف دیگر ذخیره گیری خسارت یک حق بیمه در پایان همان سال انجام می‌شود. این وضعیت در گزارش‌های ماهیانه شرکت منعکس نمی‌شود به همین دلیل بسیاری به‌غلط بر اساس گزارش ماهیانه تحلیل می‌کنند که بیمه دی دارای نسبت خسارت نامناسبی است. حال‌آنکه اگر در دوره‌ای خسارت بالایی پرداخت‌شده به معنی این است که این خسارت برای دوره‌های قبل است و به دلیل ذخیره انجام‌شده در دوره قبل از محل ذخیره پرداخت‌شده و نباید به‌حساب ضرر و زیان شرکت بیمه گذاشت. نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشت تمدید قراردادهاست درصورتی‌که قراردادی زیانده باشد به دلیل اینکه شرکت های بیمه قوانین اکچوئری و مدیریت ریسک دارند سریعاً آن قرار را در پایان مهلت قانونی رها کرده و تمدید نمی‌کنند.

وضعیت بیمه دی
بر اساس گزارش‌های ماهیانه بیمه دی، در سال 1400 شرکت بیش از 41 هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید کرده و در مقابل 48 هزار میلیارد ریال خسارت داده است.

در ابتدا باید گفت که ذخیره شرکت در آذر 1400 به این شرح است که ذخیره خسارت معوق مبلغ 12 هزار میلیارد ریال، ذخیره ریسک‌های منقضی شده 690 میلیارد ریال، ذخیره ریاضی بیمه عمر و تشکیل سرمایه یک هزار و 757 میلیارد ریال، ذخیره حق بیمه عاید نشده 10 هزار و 396 میلیارد ریال سایر ذخیره فنی نیز یک هزار و 894 میلیارد ریال است.

نکته مهم اینکه خسارت‌های پرداختی در دوره‌های مالی بعدی بر اساس همین ذخایر صورت می‌گیرد.
حال‌آنکه در گزارش ماهیانه آذرماه 1400 شرکت حق بیمه تولیدی شرکت 20 هزار میلیارد ریال و خسارت پرداختی 31 هزار میلیارد ریال است. اما در صورت‌های سود و زیان شرکت حق بیمه شرکت 30 هزار میلیارد ریال و خسارت پرداختی 27 هزار میلیارد ریال و خسارت پرداختی خالص هشت هزار میلیارد ریال است به همین دلیل گزارش ماهیانه شرکت‌های بیمه کامل نیست و باید بقیه گزارش‌ها را نیز مطالعه کرد، چراکه ذخیره شرکت ثبت‌نشده است. یعنی آن مبلغ 31 هزار میلیارد ریالی که در صورت فروش ماهیانه آذر 1400 ثبت‌شده بود مربوط به دوره 9 ماهه آذر 1400 نیست بلکه برای دوره قبل بوده که ذخیره گیری شده و نباید نسبت خسارت شرکت را در این دوره محاسبه کرد. در حقیقت بر اساس گزارش ماهیانه شرکت نسبت خسارت شرکت بالاتر از 147 درصد است اما بر اساس صورت سود وزیان حدود 90 درصد است که تفاوت اساسی داشته و نشان‌دهنده ضرر و زیان نیست.

بنابراین برای تحلیل وضعیت بنیادی شرکت باید تمام جوانب را بررسی کرده و ذخیره های شرکت را نیز موردمحاسبه قرارداد.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: