کد خبر: ۲۰۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - 09 April 2022
شرکت‌های بیمه به دنبال راه‌هایی برای پیاده‌سازی پروژه‌های تحول دیجیتال باشند تا متضمن بقا و موفقیت‌شان در بازار رقابتی آینده باشد. اما باید توجه داشت اینشورتک‌ها با همه چابکی صرفاً ابزارهایی در مسیر تحول دیجیتال هستند و این خودِ شرکت‌های بیمه‌اند که باید تحول واقعی را انجام دهند و به آن تن بدهند.

اینشورتک‌ها در توسعه صنعت بیمه نقش مهمی دارند. در واقع با یک نگاه به ماهیت بیمه و گسترش فناوری‌هایی مانند تحلیل داده، شکی نیست که این صنعت در آینده نزدیک یک صنعت فناور به‌شمار می‌رود.

به گزارش بانکداری ایرانی؛ بنابراین طبیعی است که شرکت‌های بیمه به دنبال راه‌هایی برای پیاده‌سازی پروژه‌های تحول دیجیتال باشند تا متضمن بقا و موفقیت‌شان در بازار رقابتی آینده باشد. اما باید توجه داشت اینشورتک‌ها با همه چابکی صرفاً ابزارهایی در مسیر تحول دیجیتال هستند و این خودِ شرکت‌های بیمه‌اند که باید تحول واقعی را انجام دهند و به آن تن بدهند.

واکنش متفاوت بیمه‌گران به نوآوری
بیمه‌گرها را از منظر استراتژی دیجیتال و سرعت عمل‌شان نسبت به تغییرات در بازار و شرکا، می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

اینشورتک‌های فوق سریع، شرکت‌های بیمه نوآور با سرعت متوسط و شرکت‌های بیمه با سرعت کم که عموما دنباله‌روی بازار هستند.

اینشورتک‌های فوق سریع، استارتاپ‌هایی هستند که تمام ابزار انطباق سریع با شرایط بازار را دارند و این کار را معمولاً به واسطه ساختار سازمانی مسطح‌شان، هدف‌گذاری صریح و فرایند تصمیم‌گیری چابک به سرانجام می‌رسانند.

شرکت‌های میانه، به دنبال استراتژی‌های نوآورانه هستند و بعضاً چندین اینشورتک را تصاحب می‌کنند و در خود نیز واحدهای نوآوری ایجاد می‌کنند. در این شرکت‌ها، نوآوری می‌تواند در خطوط و فرایندهای موجود اتفاق بیفتد.

اما دستۀ دنباله‌روها که بیشتر شرکت‌های بیمه از این دسته هستند، تنها بر استراتژی‌های تجربه‌شدۀ قبلی اتکا دارند و به همین دلیل سرعت‌ کمی در تحول از خود نشان می‌دهند. معمولاً در این شرکت‌ها هنوز از سیستم‌های اطلاعاتی قدیمی استفاده می‌شود. البته این امر به معنای نوآور نبودن آنها نیست، این دسته می‌توانند نوآوری داشته باشند اما سرعت نوآوری‌شان نسبت به دو دسته دیگر کمتر است.

چرا همکاری با اینشورتک‌ها مهم است؟
همکاری با اینشورتک‌ها راهکار بسیار خوبی برای شرکت‌های بیمه است تا سرعت و کیفیت پیاده‌سازی تحول دیجیتال در خود را بهبود ببخشند. در این راستا، دست کم چهار مزیت بارز برای شرکت‌های بیمه وجود دارد:

توسعه کسب‌وکار
یک مزیت مشخص مشارکت با اینشورتک‌ها، کسب فرصت ایجاد راهکارهای جدید برای فروش محصولات فعلی و معرفی محصولات جدید به بازار است. بنابراین، توسعه محصول هم از منظر افزایش درآمد به واسطه کانال‌های فروش و محصولات جدید و هم از طریق بهبود فرایندهای کسب‌وکار و در نتیجه کاهش هزینه‌های عملیاتی به دست می‌آید.

پیشرفت سازمانی
برای همکاری موفق بین شرکت‌های بیمه و اینشورتک‌ها لازم است تا سازماندهی بیمه به نحوی تعدیل شود که بتواند به خوبی با معرفی محصولات و فرایندهای جدید تطبیق پیدا کند. این امر به ویژه هنگامی که محصول اینشورتک معطوف به توسعه فرایندهای داخلی است، اهمیت پیدا می‌کند. چون در اینجا مشارکت کل سازمان مورد نیاز است.

ایجاد موقعیت برای کسب‌وکار در آینده
تغییرات سازمانی، زیربنای ایجاد یک سازمان پیشرفته است که قادر به رسیدگی به همکاری‌های بعضاً پیچیده باشد. مشارکت با اینشورتک‌ها به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا با یادگیری از آنها، نسبت به وضعیت آینده و مسیر صنعت اطلاع پیدا کنند و به‌روز باشند و به این ترتیب بتوانند اقدامات موثری را پیش‌بینی کنند.

بهبود وضعیت در بازار
شراکت با اینشورتک‌ها جدای از مزایای مستقیم از نظر کسب‌وکار و سازمان، پیامی قوی به بازار می‌فرستد مبنی بر اینکه یک شرکت بیمه چقدر پیشرو در صنعت است و توانایی جذب نیروهای مستعد، شرکای قابل و طیفی از مشتریان را دارد.

چطور باید با اینشورتک‌ها تعامل داشت؟
راه‌های مختلفی برای مشارکت اینشورتک‌ها و شرکت‌های بیمه وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و این نکته باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد نحوه مشارکت در نظر گرفته شود.

در کمترین سطح همکاری، شرکت بیمه برخی امور را به اینشورتک‌ها برون‌سپاری کند. در اینجا ادغام سازمانی و سیستمی کمی وجود دارد. مدیریت این نوع مشارکت آسان است اما اثر تحولی کمی بر شرکت‌های بیمه دارد و شرکت‌های بیمه کمتر می‌توانند از اینشورتک‌ها بیاموزند.

در سطح دیگری از همکاری، ادغام سیستم‌ها بین شرکت بیمه و اینشورتک بالا است اما ادغام سازمانی کمی دیده می‌شود. معمولاً در این مدل، شرکت بیمه از طریق API از میکروسرویس‌های اینشورتک‌ها استفاده می‌کند.

در نوع دیگری از مشارکت، بیشترین سطح ادغام سازمانی و سیستمی وجود دارد. این مدل همکاری احتمالاً بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را به همراه خواهد داشت. اما از طرف دیگر، پرچالش‌ترین نوع همکاری هم به شمار می‌رود چون نیازمند انطباق اساسی در سطح سازمان و سیستم است.

باید توجه داشت که تحول دیجیتال در شرکت‌های بیمه تنها در اینشورتک خلاصه نمی‌شود. اما اینشورتک در این میان نقش مهمی دارد. شرکت‌های بیمه برای اینکه چابک باشند باید توسعه کافی در سیستم‌های کلیدی خود انجام دهند که شامل ساختار سازمانی، فرهنگ و مدیریت فرایندها می‌شود. مشارکت صرف با اینشورتک‌ها این چالش‌ها را از بین نمی‌برد، اما به حل آن کمک می‌کند. فراموش نکنیم که اینشورتک‌ها ابزار تحول دیجیتال در سازمان هستند نه تصمیم‌گیرنده آن!

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: