کد خبر: ۲۰۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - 03 April 2022
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین تصریح کرد: در ارتباط با بسترسازی بهتر برای وصول مالیات، سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی در حال توسعه است که بخشی از خدمات آن قابل استفاده بوده و مردم می‌توانند به جای مراجعه به ادارات مالیاتی، از طریق این سامانه از خدماتی مانند ارائه اظهارنامه، پرداخت مالیات، اعتراض، دریافت سوابق پرداخت مالیات، آگاهی از سابقه بدهی احتمالی مالیاتی و استعلام وضعیت ممنوع‌‌‌الخروجی مالیاتی بهره‌مند شوند که با تداوم این رویکرد به سمت توسعه هوشمندسازی مالیاتی خواهیم رفت.

رسانه مالیاتی ایران : رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تحقق بیش از ۱۰۰‌درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرد وصول مالیات تا پایان سال ۱۴۰۰ در مقایسه با آنچه در برنامه بودجه تکلیف شده است تحقق ۱۱۲‌درصدی خواهد داشت.

به گزارش  بانکداری ایرانی،  داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور با تمجید از فعالیت و تلاش همکاران خدوم سازمان امور مالیاتی در تحقق سهم مناسب مالیات از بودجه دولت افزود: تا به امروز توانستیم تعهدات وصول مالیات در قانون بودجه را به‌طور کامل انجام دهیم و پیش‌بینی ما این است تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۵‌هزار میلیارد مالیات وصول کنیم که نسبت به آنچه تکلیف بودجه‌‌‌ای بوده، تحقق حدود ۱۱۲‌درصدی خواهد داشت.


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین تصریح کرد: در ارتباط با بسترسازی بهتر برای وصول مالیات، سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی در حال توسعه است که بخشی از خدمات آن قابل استفاده بوده و مردم می‌توانند به جای مراجعه به ادارات مالیاتی، از طریق این سامانه از خدماتی مانند ارائه اظهارنامه، پرداخت مالیات، اعتراض، دریافت سوابق پرداخت مالیات، آگاهی از سابقه بدهی احتمالی مالیاتی و استعلام وضعیت ممنوع‌‌‌الخروجی مالیاتی بهره‌مند شوند که با تداوم این رویکرد به سمت توسعه هوشمندسازی مالیاتی خواهیم رفت. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با تشریح اقدامات سازمان در زمینه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گفت: با اجرای قانون پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، قانون مالیات ارزش افزوده می‌تواند با دقت، گستردگی و سرعت بیشتر و بهتر اجرا شود که مقدمات اجرای این قانون در ۵ ماه گذشته به خوبی فراهم شده است.

منظور با اشاره به فرآیند کلی ثبت معاملات و محاسبه مالیات ارزش افزوده در سامانه مؤدیان اظهار کرد: با استقرار سامانه پایانه‌های فروشگاهی، صورت حساب الکترونیکی معاملاتی که مردم انجام می‌دهند به امور مالیاتی گزارش می‌شود و مالیات ارزش افزوده بر اساس صورتحساب‌های صادرشده وصول خواهد شد. او همچنین اعلام کرد: ساماندهی تبصره ماده ۱۰۰ نظام مالیاتی در سال آینده نیز در دستور کار است که بر اساس آن، اشخاص حقیقی در بخش مشاغل که مشمول این حکم قانونی هستند با توجه به مجموعه اطلاعات موجود به‌ویژه مبالغ بستانکاری حساب پوزها و درگاه‌های پرداخت توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی و به آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد و طبیعتا سایر اشخاص حقیقی در بخش مشاغل که مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نشدند، باید در موعد قانونی نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام نمایند.

ساماندهی کارتخوان‌‌‌ها، زیربنایی برای هوشمند‌‌‌سازی نظام مالیاتی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تشریح اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان اظهار کرد: طرح ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان یکی از اقدامات زیربنایی سازمان امور مالیاتی کشور برای تحقق نظام‌‌‌مالیاتی هوشمند مبتنی بر حاکمیت داده‌‌‌هاست. داود منظور ضمن قدردانی از همکاری و همراهی مردم به‌ویژه اصناف، کسبه و فعالان اقتصادی در طرح ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان اظهار کرد: با اجرای این طرح، حدود ۷‌میلیون کارتخوان به پرونده‌‌‌های مالیاتی الصاق شده است و تقاضای غیرفعال‌سازی برای حدود ۳‌میلیون دستگاه نیز بنا به درخواست مالکان آنها به بانک مرکزی اعلام شده است که برخی از آنها غیرفعال شده و غیرفعال‌سازی برخی دیگر هم در حال انجام است. او افزود: با اجرای طرح ساماندهی کارتخوان‌‌‌ها، در ۳ماه گذشته حدود ۵۰۰‌هزار مؤدی جدید شناسایی شده‌‌‌اند. منظور، اجرای طرح ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان را از مهم‌ترین گام‌‌‌های زیربنایی در جهت نیل به هوشمندسازی نظام مالیاتی و حاکمیت داده‌‌‌ها برشمرد و اظهار امیدواری کرد با همکاری مؤدیان و فعالان اقتصادی، زمینه مناسب برای تحقق رویکرد داده محوری فراهم شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: یکی از ابزارهای اصلی ما برای شفاف‌‌‌سازی و جلوگیری از فرار مالیاتی، شناسایی مؤدیان جدید بر اساس داده محوری است که از همه روش‌های ممکن و با بیش از ۱۰ روش سیستمی، کسانی را که از قبل پرداخت‌کننده مالیات نبودند، شناسایی می‌‌‌کنیم و نسبت به مطالبه مالیات از آنها اقدام خواهیم کرد.

منظور افزود: فرار مالیاتی پدیده‌‌‌ای است که برای مقابله با آن باید از همه روش‌های فرآیندی استفاده کنیم و ما معتقدیم باید فرآیندها و سامانه‌های اطلاعاتی، همچنین اشراف و نظارت خود را به‌گونه‌‌‌ای توسعه دهیم که همه فعالان اقتصادی مالیات منصفانه و حقه خود را پرداخت کنند. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اهمیت اجرای طرح ساماندهی کارتخوان‌‌‌ها در فرآیند داده‌محور شدن فعالیت‌های نظام مالیاتی، اظهار کرد: از این پس، اگر فعالان اقتصادی بخواهند کارتخوان دریافت کنند، یا کسانی که از تعیین‌تکلیف پوزهای خود جا ماندند، می‌توانند با مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور دستگاه‌های خود را به پرونده مالیاتی متصل کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در کنار ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان، به‌زودی دستورالعمل و آیین‌نامه‌‌‌ای جهت تفکیک حساب‌‌‌های شخصی و تجاری ابلاغ خواهد شد که بر اساس آن صرفا از حساب‌های تجاری می‌توان برای انجام کسب و کار استفاده کرد و حساب‌های شخصی با محدودیت در تعداد و مبلغ تراکنش‌ها مواجه خواهند بود.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: