کد خبر: ۲۰۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۸ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - 17 March 2022
آخرین خبرهای تسعیر ارز؛
نرخ تسعیر مبلغ در ابتدای سال به گونه‌ای دیگر بود. نرخ تسعیر دلار بانکی در اردیبهشت 1400 مبلغ 15 هزار و 900 تومان و یورو 19 هزار تومان تعیین‌شده بود، اما در آخرین روزهای سال 1400 این نرخ تغییر کرده و نرخ تسعیر دلار به 20 هزار و یورو 22 هزار تومان رسید. این تغییر برای بانک‌ها بسیار مهم است بالاترین دارایی ارزی متعلق به بانک ملت است.

در آخرین روزهای کاری سال 1400 تکلیف تسعیر نرخ ارز سال 1400 برای دومین بار تغییر و قیمت های دلار بانک‌ها افزایش یافته‌است.

به گزارش  بانکداری ایرانی،  نرخ تسعیر مبلغ در ابتدای سال به گونه‌ای دیگر بود. نرخ تسعیر دلار بانکی در اردیبهشت 1400 مبلغ 15 هزار و 900 تومان و یورو 19 هزار تومان تعیین‌شده بود، اما در آخرین روزهای سال 1400 این نرخ تغییر کرده و نرخ تسعیر دلار به 20 هزار و یورو 22 هزار تومان رسید. این تغییر برای بانک‌ها بسیار مهم است بالاترین دارایی ارزی متعلق به بانک ملت است.

آخرین خبر تسعیر ارز چه می گوید
در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است که با توجه به حضور بانک‌های بورسی در بازار سرمایه و لزوم اعلام شفافیت در نامه شفافیت این بانک‌ها آمده است:

بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی برای گزارشگری مالی میان‌دوره‌ای منتهی به شهریور ماه 1400 اعلام می‌دارد بر اساس مصوبه جلسه 7 اسفند 1400 هیأت عامل بانک مرکزی مقرر شد:

الف: اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی منتهی به اسفند 1400 ،‌ برای هر یورو معادل 220 هزار ریال و برای هر دلار آمریکا معادل 200 هزار ریال تسعیر شود. در مورد سایر اسعار نیز باید بر مبنای نرخ برابری آنها به یورو در مقطع زمانی پایان اسفند 1400 عمل شود.
ب: سود (یا زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل می‌شود، چنانچه مانده سرفصل حساب سود و زیان انباشته بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته‌ها نشان‌دهنده سود، باشد سود مزبور تا مبلغ سود ناشی از تسعیر پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی به عنوان سود قابل تقسیم محاسبه نمی‌شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی شود در ضمن چنانچه سرفصل مزبور نشان‌دهند زیان باشد سود ناشی از تسعیر بدهی‌های ارزی صرفا کاهنده زیان انباشته خواهد بود.

وضعیت ارزی در صورت‌های مالی بانک‌های بزرگ بورسی
در ترازنامه 9 ماهه بانک‌های بزرگ ایران مشخص می‌شود که وضعیت سودآوری ارزی آن‌ها چگونه است.
بانک ملت در سه‌ماهه سوم مبلغ سه هزار و 799 میلیارد ریال، بانک صادرات دو هزار و 761 میلیارد ریال و بانک تجارت هشت هزار و 691 میلیارد ریال سود کسب کردند.

تفاوت تسعیر که عددی در ترازنامه بانکهاست، نشان میدهد که بانک تجارت دارای تفاوت تسعیری به مبلغ 18 هزار و 738 میلیارد ریال، بانک ملت رقم 16 هزار و 956 میلیارد ریال و بانک صادرات منفی شش هزار و 364 میلیارد ریال است.

وضعیت ارزی بانک ملت
در بین کارشناسان بانکی این روزها این جمله زیاد شنیده می شود که بانک ملت برنده این تسعیر ارزی است؛ چرا که این بانک دارای قریب به هفت و نیم میلیارد دلار ارز است و با بخش نامه جدید عایدی مناسبی نصیب بانک خواهدشد.
علاوه بر این، در هفته های گذشته نیز دیوان عدالت اداری رای به بانک ملت داده و بانک ملت را معاف از درامد مالیات بر درآمد تسعیر دارایی ارزی اعلام کرد که پیروزی بزرگی برای بانک ملت و البته دیگر بانکهای بورسی بود.
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بیش از 80 درصد از ذخیره 10 هزار و 600 میلیارد تومانی بابت سود تسعیر است که در صورت تائید بانک مرکزی تبدیل به سود عملیاتی شده و نفع ان برای سهامداران و بانک خواهد بود. علاوه بر این در ترازنامه آذر ماه 1400 تفاوت تسعیر ارز حدود 16 هزار و 956 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

درآمد بانک ملت از محل ارز طی 11 ماه
سپرده ارزی کوتاه مدت بانک ملت در 11 ماهه منتهی به بهمن ماه 1400 مبلغ 63 هزار و 67 میلیارد ریال بوده و سپرده ارزی بلند مدت بانک نیز 208 هزار و 566 میلیارد ریال ارزیابی شده است. اضافه بر این مانده تسهیلات ارزی بانک ملت در ده ماهه منتهی به دی ماه مبلغ 3445 هزار میلیارد ریال اعلام شده است. درامده حاصله از این تسهیلات 103 هزار میلیارد ریال بوده است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: