کد خبر: ۲۰۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - 14 March 2022
بانک ایران زمین در یک سال گذشته تلاش کرده تا بتواند برای برون رفت از برخی از مشکلات، سرمایه خود را افزایش دهد، اما سازمان بورس به بهانه های مختلف و نه چندان معقول این کار را لنگ گذاشته است.

بانک ایران زمین در یک سال گذشته تلاش کرده تا بتواند برای برون رفت از برخی از مشکلات، سرمایه خود را افزایش دهد، اما سازمان بورس به بهانه های مختلف و نه چندان معقول این کار را لنگ گذاشته است.

به گزارش  بانکداری ایرانی، بانک ایران زمین اخیرا در خصوص ترازنامه مالی خود که مورد سوال فرابورس قرارگرفته توضیحاتی را ارائه کرده است.

در این توضیحات آمده که بانک ایران زمین به منظور کاهش زیان انباشته، افزایش کفایت سرمایه بانک و همچنین حدود نظارتی در طرح افزایش سرمایه از محل صرف سهام به میزان 400 درصد به حسابرسان مستقل و بازرسی قانونی بانک ارایه کرده و پس از تایید حسابرس قانونی و بازرس مراتب به بانک مرکزی اعلام شد.

نکته مهم این جاست که بانک مرکزی موافقت خود را با افزایش سرمایه بانک ایران زمین طی نامه‌ای رسما اعلام کرده اما سازمان بورس این افزایش سرمایه را تایید نمی‌کند.

سازمان بورس معتقد است که این افزایش سرمایه بانک ایران زمین موجب خروج این بانک از شمولیت ماده 141 قانون تجارت یعنی خروج از ورشکستگی نمی شود لذا این افزایش سرمایه را قبول نمی کند.
هرچند بانک ایران زمین گزینه دیگری را در اختیار دارد و ان فروش دارایی‌های مازاد انتقال یافته از  موسسه مولی الموحدین است، اما با این وجود شاهد رفتار متناقض ارکان بورس هستیم.
فرابورس به صورت های مالی بانک ایران زمین ، زیان انباشته و میزان سرمایه بانک و همچنین مشکلات موجود بانک داد سخن سر می دهد اما سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را برای برون رفت از این مشکلات صادر نمی کند.
این رخدادها در حالی اتفاق افتاده که اگر سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه بانک را صادر کند بانک ایران زمین می تواند با فروش دارایی های مازاد شرایطی به مرتب بهتر ایجاد کند و با این دو اقدام تقریبا مشکلات بانک ایران زمین به حداقل می رسد.
کارشناسان امور بانکی معضلات بانک ایران زمین را به دلیل ادغام با  موسسه مولی الموحدین بود که از تکالیف بانک مرکزی بود. در شهریور 1393 که هنوز ادغام بانک ایران زمین با مولی الموحدین انجام نشده بود سود انباشته بانک ایران زمین حدود 300 میلیارد ریال بود. نکته جالب تر اینکه در این دوره شش ماهه این بانک نزدیک به 100 میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده بود .

بنابراین قبل از این ادغام بانک نه زیان انباشته داشت و نه زیان ناخالص، بلکه در فضای کاملا درستی قرار داشت. اما بعد از این ادغام مشکلات شروع شد، بنابراین باید به این بانک کمک کرد تا فضای بانک رو به رشد شده و از مشکلات خارج شود.

اما سازمان بورس و فرابورس با اینکه از یک مجموعه هستند بصورت پینگ پنگی با ایران زمین برخورد کرده و بدون توجه به مشکلات بانک تنها به نامه نگاری و طولانی شدن روند افزایش سرمایه دست می زنند.
یکی از روش های ثبت برای کاهش مشکلات بانک ها افزایش سرمایه است و اگر بانک ها نتوانند از این محل اقدام به کاهش مشکلات خود کنند، قطعا وضعیت تسهیلات دهی و تامین مالی خرد در سطح کشور به مشکلاتی مواجه خواهد شد.


در نهایت اینکه باید سازمان بورس و فرابروس طی اقدامی عاجل از پاسکاری بانک ایران زمین خودداری کرده و سهامداران بانک را از این وضعیت سردرگمی خارج کنند و صد البته مشکلات بانک را کاهش دهند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: