کد خبر: ۲۰۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - 12 March 2022
ساز ناکوک دولت سیزدهم برای پرداخت تسهیلات مسکن
دولت سیزدهم برای سروسامان دادن به وضعیت مسکن اقدام به ارائه طرح نهضت ملی مسکن کرده که بانک‌ها را موظف به پرداخت تسهیلات می‌کند. اما در بین بانک‌های دولتی هماهنگی لازم برای پرداخت تسهیلات مسکن وجود نداشته و نزدیک به سه میلیون شهروند ایرانی بلاتکلیف هستند.

دولت سیزدهم برای سروسامان دادن به وضعیت مسکن اقدام به ارائه طرح نهضت ملی مسکن کرده که بانک‌ها را موظف به پرداخت تسهیلات می‌کند. اما در بین بانک‌های دولتی هماهنگی لازم برای پرداخت تسهیلات مسکن وجود نداشته و نزدیک به سه میلیون شهروند ایرانی بلاتکلیف هستند.

به گزارش  بانکداری ایرانی، بر اساس این طرح بانک عامل نزدیک به 70 هزار میلیارد ریال از مردم پول دریافت کرده است چراکه بیش از سه میلیون نفر برای این طرح ثبت‌نام کرده و 133 هزار نفر به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند اما این سه میلیون نفر هنوز نمی‌دانند که چه زمانی به تسهیلات خود دست می بایند.

درواقع بانک‌های دولتی که تحت فرمان دولت هستند نیز این طرح رو اجرا نکرده و تسهیلاتی که باید بر اساس آورده نقدی مردم پرداخت می‌شد نیز پرداخت‌نشده است.

این در حالی است که بانک مرکزی "دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن" موضوع قانون جهش تولید مسکن مصوب سال 1400 را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد که این بانک‌ها باید 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند. تسهیلات نهضت ملی مسکن در تهران 450 میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها 400 میلیون تومان، سایر شهرها 350 میلیون تومان و روستاها 250 میلیون تومان است. بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت تسهیلات جهش تولید و تأمین مسکن را به بانک‌ها ابلاغ کرد که طبق آن تسهیلات ساخت مسکن مطابق با پیشرفت پروژه به‌صورت تدریجی معادل پرداخت 10 درصد در مرحله پی کنی و فنداسیون، 40 درصد در مرحله اسکلت و سقف، 25 درصد در مرحله سفت‌کاری و 25 درصد در مرحله نازک‌کاری پرداخت می‌شود.

اخیراً معاون وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به بانک مرکزی اعلام کرد هیچ‌یک از شعب بانک‌های عامل در سطح استان‌ها، پرونده‌های تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی مسکن را پذیرش نمی‌کنند. این در حالی است که طبق بخش‌نامه بانک مرکزی بانک‌ها باید به‌صورت برخط تسهیلات اعطایی خود را به مردم نماش دهند نه‌تنها در این سامانه اطاعات بانک‌ها ثبت‌نشده است بلکه تسهیلاتی نیز پرداخت نکردند. همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز از عدم هماهنگی بانک‌ها و شعب آن‌ها برای پرداخت تسهیلات بانکی اعتراض کرده است.

این عدم هماهنگی ازاین‌رو رخ‌داده است که بانک مرکزی باوجود ابلاغ دستورالعمل‌ها و ارسال اطلاعیه‌ها، هماهنگی لازم را برای اعطای تسهیلات مسکن انجام نداده است.

از طرف دیگر بانک‌ها در ماه‌های اخیر تسهیلات دهی خود را تعطیل کرده‌اند. در حقیقت بانک‌ها در دو ماه ابتدایی سال و تقریباً دو ماه و برخی از بانک‌ها سه ماه آخر سال را تسهیلاتی پرداخت نمی‌کنند. این در حالی است که شهروندان برای دریافت این تسهیلات به بانک‌ها واریزی داشتند و نزدیک به 70 هزار میلیارد ریال پول به‌حساب بانک‌ها واریز کردند اما بانک‌ها با توجه به ابلاغیه‌های بانک مرکزی مبنی بر ورود 27 بانک برای اعطای تسهیلات نادیده گرفته‌شده است و تاکنون اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: