کد خبر: ۲۰۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 21 April 2022
صنعت بیمه باید تعارف را کنار بگذارد؛
برای اینکه صنعت بیمه متحول شود باید به تمام سطوح این صنعت این موضوع القاء شود که بدون هماهنگی با تحولات جامعه نمی‌توان رشد یافت. و اگر رده میانی و پایین صنعت بیمه به این باور نرسد که باید تحولات را بپذیرد.

 بانکداری ایرانی- معصومه فریادرس ؛ صنعت بیمه در ایران نوپا نیست اما تحولات زیادی را در این صنعت شاهد نبوده و به‌روزرسانی آن به‌کندی صورت می‌گیرد.

به گزارش بانکداری ایرانی، در دنیای امروز صنعت بیمه به‌سرعت خود را بر اساس تحولات جامعه به‌روز کرده و از هر رخدادی برای ارتقا صنعت بهره می‌برد . دیجیتالی‌سازی نیز ازجمله رخدادهایی است که صنعت بیمه به‌سرعت خود را با آن تطبیق داده اما در ایران همچنان درگیر مشکلات پذیرش دیجیتالی سازی در صنعت بیمه هستیم.

در برنامه ششم پیش‌بینی‌شده بود تا ضریب نفوذ بیمه به 7 درصد یعنی معادل سطح جهانی برسد اما در حقیقت شاهد رشدی کمتر از نیم درصد بودیم. این در حالی است که برنامه ششم تمام‌شده و ثمره صنعت بیمه از این برنامه تقریباً هیچ بود.

درحالی‌که بر کسی پوشیده نیست که در دست همه یک تلفن هوشمند قرار دارد و تقریباً تمام شهروندان به‌نوعی با فضای دیجیتال ارتباط داشته و حتی وابسته هستند اما بخش فروش صنعت بیمه به دلیل نگاه خاص خود از این فضا هراس دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت بیمه رازی؛ «مجریان صنعت بیمه نیاز به تحول دارند و تمامی شبکه فروش و کارکنان صنعت به‌عنوان سفیران صنعت در ارزیابی مدیریت ریسک باید در امر دیجیتال تجهیز شوند ولی درحال حاضر صنعت بیمه تا حدود زیادی از تحولات عقب است و باید جبران کند.»

بر کسی پوشیده نیست که صنعت بیمه نیاز به تحول دیجیتال به‌صورت واقعی دارد. به عقیده کارشناسان ، صنعت بیمه به سه دلیل مختلف یعنی انتظار مشتریان، روند رو به رشد فناوری و تحول دیجیتال باید خود رابه روز کرده و بر اساس نیاز جامعه حرکت کند.

اهمیت فناوری‌های دیجیتال و حرکت به سمت تحوّل دیجیتال به‌قدری گسترده است که در سال 2015 بیش از 35 درصد شرکت‌های بیمه بر روی فناوری‌های دیجیتال به‌عنوان بخشی از استراتژی کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند و 29 درصد نیز به‌صورت گزینشی در بخشی‌هایی از کسب‌وکار خود بر این استراتژی تمرکز داشته‌اند.
به زبان ساده تحول دیجیتال، سیر دگردیسی الزامی عصر حاضر و تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاکچین از مهم‌ترین انواع فناوری‌های تحول‌آفرین هستند. تحول دیجیتال به معنی استفاده تزئینی و مدگرایانه از فناوری‌های نیست، بلکه زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتال شویم که این فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذینفعان و فرایندهای عملیاتی ما را به نحو مطلوبی زیر و رو کرده باشند و به معنای استفاده از فناوری‏‌های دیجیتال برای تغییر مدل کسب‌‏وکار که فرصت‏‌های جدیدی برای کسب درآمد و ارزش ایجاد می‏‌کند، است. تحول دیجیتال مفهومی فراتر از فرآیند حرکت به‌سوی یک کسب‏‌وکار دیجیتالی است و در یک تعریف ساده «تحول دیجیتال، تحول کسب‌وکار است». به همین دلیل باید در صنعت بیمه و فضای کسب‌وکار صنعت بیمه شاهد تحول دیجیتالی باشیم.

از سال 2010 اینشورتک ها در جهان در حال متحول کردن صنعت بیمه اینشورتک زیرمجموعه فین‌تک است؛ زنجیره ارزش بیمه را متحول می‌کند و راه‌حل‌های نوآورانه مبتنی بر فناوری جهت بهبود تجربه مشتری و الگوی کسب‌وکاری بیمه را ارائه می‌کند. در ایران اتفاقاتی در این حوزه‌ها افتاده است اما هنوز در گام‌های نخست قرار داشته و باوجود اعتقاد برخی از مدیران این صنعت به تحول صنعت، اما هنوز بدنه میانی و پایینی صنعت بیمه اعتقادی به این تحولات ندارد.

بنابراین برای اینکه صنعت بیمه متحول شود باید به تمام سطوح این صنعت این موضوع القاء شود که بدون هماهنگی با تحولات جامعه نمی‌توان رشد یافت. و اگر رده میانی و پایین صنعت بیمه به این باور نرسد که باید تحولات را بپذیرد ، صنعت بیمه همچنان حرکت لاک‌پشتی تحول دیجیتالی را ادامه می‌دهد و قطعاً ضریب نفوذ این صنعت به ارتقا نمی‌یابد و در همچنان در کمترین سطح در منطقه و جهان باقی خواهد ماند.

معصومه فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: