کد خبر: ۲۰۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - 07 March 2022
این موسسه مالی آلمانی ۱۵۰۰ متخصص را در مرکز فناوری روسیه (RTC) خود در استخدام دارد که مسوول توسعه و نگهداری سیستم‌های نرم‌افزاری برای تجارت جهانی و سیستم بانکداری شرکتی اصلی آن هستند.

دنیای‌اقتصاد : دویچه بانک خود را برای از دست دادن یک‌چهارم متخصصان فناوری اطلاعات بانک سرمایه‌گذاری خود آماده می‌کند، زیرا با اعمال تحریم‌های جهانی علیه روسیه، مراکز کلیدی فناوری نرم‌افزاری این بانک در مسکو و سن‌پترزبورگ دچار چالش جدی خواهند شد. این موسسه مالی آلمانی ۱۵۰۰ متخصص را در مرکز فناوری روسیه (RTC) خود در استخدام دارد که مسوول توسعه و نگهداری سیستم‌های نرم‌افزاری برای تجارت جهانی و سیستم بانکداری شرکتی اصلی آن هستند.

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از فایننشال تایمز، به گفته افراد آشنا با این عملیات، از زمان تشدید بحران اوکراین، این بانک در حال انجام آزمون‌های استرس و تمرین‌های بازیابی مقابله با بحران برای شبیه‌سازی رویداد از دست دادن مرکز فناوری خود است، تا راهکارهای لازم را در صورتی که دیگر نتواند از این مرکز بهره‌برداری کند یا حقوق کارکنان خود در آنجا را پرداخت کند، اتخاذ کند. این در حالی است که دویچه قبلا استخدام جدید کارکنان فناوری اطلاعات در روسیه را متوقف کرده است و حتی در حال ارزیابی جابه‌جایی برخی یا همه کارمندان و نقش‌های آنها به کشورهای دیگر است.

یکی از مدیران ارشد این بانک به فایننشال تایمز گفت: همه گزینه‌ها در حال حاضر روی میز هستند. با توجه به اینکه اکثر نرم‌افزارهای تجاری دویچه بانک از سخت‌افزارهای مالی مبتنی بر اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند و هیچ داده‌ای در روسیه ذخیره نمی‌شود، یکی از افراد خاطرنشان کرد از دست دادن کارکنان متخصص در آنجا می‌تواند عواقب فوری و شدیدی برای این بانک داشته باشد. او در این رابطه گفت: در حالی که معاملات بسیار پیچیده هستند و هر روز نیاز به پشتیبانی فوری دارند، بدون استفاده از این نرم‌افزارها بازار معاملات و مذاکرات دویچه بانک دچار چالش جدی خواهد شد. در نتیجه بدون همکاری تیم‌های روسی، همه چیز ممکن است تحت‌الشعاع قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: تکیه بر یک مرکز فناوری در کشوری که اروپا دهه‌ها با آن روابط شکننده داشته، وضعیت بدی را برای این بانک رقم زده است. یکی دیگر از مدیران ارشد دویچه بانک، وابستگی شدید این بانک به متخصصان IT روسیه را یک آشفتگی بزرگ توصیف کرد. دویچه در گفت‌وگو با فایننشال تایمز بر این موضوع تاکید کرد که روسیه تنها یکی از مراکز فناوری متعددی است که ما در سراسر جهان داریم و اطمینان داریم فعالیت‌های روزانه تجاری ما تحت تاثیر جنگ قرار نخواهد گرفت. این بانک افزود: ما هیچ کد و اطلاعات خاصی در مرکز فناوری روسیه نداریم.

پس از یک آزمون استرس سه روزه در هفته گذشته، دویچه به نهادهای نظارتی اطلاع داد هیچ خطر سیستمی ‌بالقوه‌ای برای زیرساخت فناوری اطلاعات آن وجود ندارد. با این حال، برخی از کارشناسان بانک اعتراف کردند در صورت بسته شدن واحدهای این غول بانکی در روسیه، برنامه‌های کلیدی ارتقای فناوری آن به تعویق خواهد افتاد. هرچند نهاد تنظیم‌کننده آلمانی BaFin و بانک مرکزی اروپا از اظهارنظر در این خصوص خودداری کردند، اما افراد مطلع در گفت‌وگو با فایننشال تایمز ادعا کردند رگولاتورها قبلا از این موضوع بسیار آگاه بودند و چندین بار این موضوع را با بانک در میان گذاشتند.

معضل فناوری اطلاعات متکی بر روسیه دویچه نشان‌دهنده پیامدهای گسترده‌تر و کماکان نامشخص ناشی از اعمال شدیدترین تحریم‌های غرب علیه روسیه در تلاش برای محرومیت موثر این کشور از سیستم مالی جهانی است. در حالی که هنوز مشخص نیست آیا این واحد فناوری مستقیما تحت تاثیر تحریم‌ها قرار خواهد گرفت یا خیر، اما پیوندهای تجاری موسسات و شرکت‌های آلمانی با روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین از نظر سیاسی بسیار سمی‌ شده است. به عنوان مثال، دولت آلمان خط لوله نورد استریم ۲ را به حالت تعلیق درآورده است و این هفته زیمنس و همچنین سه خودروساز بزرگ آلمانی از روسیه خارج شدند. شرکت DHL غول لجستیک آلمانی نیز فعالیت‌های خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

دویچه مرکز فناوری روسی خود را در سال ۲۰۰۱ افتتاح کرد و در دهه گذشته با آغاز فرآیند برون‌سپاری قابلیت‌های فناوری اطلاعات خود در راستای کاهش هزینه‌ها، اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرد. تا پنج‌شنبه گذشته، این بانک همچنان در وب‌سایت در حال تبلیغ حدود ۲۰ موقعیت شغلی در روسیه، از جمله توسعه‌دهندگان جاوا در مسکو برای کار روی اجرای تحریم‌ها بود. این درخواست استخدام از آن زمان به بعد حذف شده است.

قبل از آغاز جنگ، دویچه در تلاش بود تا اتکای خود به روسیه را کاهش دهد. این کشور روابط خود را با تمام پیمانکاران خارجی فناوری اطلاعات در کشور قطع کرد و تعداد کارکنان فناوری اطلاعات خود را طی سه سال گذشته به نصف کاهش داد. با این حال به نظر می‌رسد این فرآیند هنوز تکمیل نشده است. به گفته کارشناسان، در روزهای اخیر این بانک یک «انتقال دانش» سریع از توسعه‌دهندگان در مسکو و سن‌پترزبورگ به تیم‌هایی در اروپا و ایالات متحده را آغاز کرده است تا سعی کند خود را برای قطع احتمالی فعالیت‌ها در روسیه آماده کند.

منابع می‌گویند برخی از سیستم‌های تجارت الکترونیکی که ممکن است در صورت بسته شدن واحدهای روسی تحت تاثیر قرار گیرند عبارتند از سیستم «QuoteGateway» که فرآیند قیمت‌گذاری با درآمد ثابت را به بازارها ارسال می‌کند، همچنین برنامه‌های «رم» و «المپوس» و نرم‌افزار پوشش ریسک «Aces» که به فرآیند مذاکرات قیمتی رسیدگی می‌کنند.

دویچه بانک در روسیه گذشته‌ای نامطلوب دارد و به دلیل انجام معاملات به اصطلاح آینه‌ای که به پولشویی ۱۰ میلیارد دلاری از روسیه کمک کرده است، توسط نهادهای نظارتی جهانی صدها میلیون جریمه شده است. طبق تحقیقات داخلی تخمین زده می‌شود این بانک حداقل ۱۷۵ میلیون یورو پول کثیف برای قاچاقچیان روسی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ پردازش کرده است. در سال‌های پس از آن، این موسسه مالی بسیاری از فعالیت‌های بانکی سرمایه‌گذاری خود را در روسیه تعطیل کرده است. براساس جدیدترین اطلاعات منتشرشده، دویچه در پایان سال ۲۰۲۰ یک میلیارد یورو ریسک اعتباری برای روسیه باز کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: