کد خبر: ۲۰۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - 21 February 2022
عضو هیات مدیره بانک ملت درباره حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی درآمد تسعیر دارایی های ارزی و میزان در نظر گرفتن ذخیره در سال های گذشته، توضیحاتی داد.

عضو هیات مدیره بانک ملت درباره حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی درآمد تسعیر دارایی های ارزی و میزان در نظر گرفتن ذخیره در سال های گذشته، توضیحاتی داد.

به گزارش  بانکداری ایرانی، کاظم چاوشی درباره حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی درآمد تسعیر دارایی های ارزی به همفکران گفت: بطور کلی این حکم خبر خوشی برای بانک هایی است که تراز ارزی مثبت دارند. اما طبیعتا باید منتظر نحوه برخورد سازمان مالیاتی با این موضوع بود. بانک ملت نیز مانند سایر بانک ها پیگیر این موضوع است.

وی در خصوص میزان مانده تراز مثبت ارزی بانک افزود: تراز ارزی بانک ملت 7.5 میلیارد دلار مثبت است اما زمانی که آثار ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ارزی و اقلام غیر قابل تسعیر لحاظ شود، خالص وضعیت باز مثبت ارزی تسعیر شونده بالغ بر 4.8 تا 4.9 میلیارد دلار خواهد شد. چنانچه روش تسعیر دارایی های ارزی طبق نرخ مندرج در ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور یعنی حداقل 90 درصد میانگین 6 ماهه نرخ نیمایی باشد، قطعا اثر قابل توجهی بر سودآوری بانک ملت خواهد داشت. اما برای روشن شدن موضوع باید منتظر بخشنامه بانک مرکزی بود تا نحوه و نرخ تسعیر را اعلام کند.

این عضو هیات مدیره ادامه داد: بانک مرکزی می تواند در صورت صلاحدید با استناد به نامه معاون اول رئیس جمهور بدون اعلام مقطعی نرخ ارز، یک ساز و کار مشخص و مستمر تعریف و طی بخشنامه به بانک ها ابلاغ کند تا هر بانک طبق روش ابلاغ شده بصورت مستمر و روزانه و با نرخ 90 درصد میانگین 6 ماهه نرخ نیمایی منتهی به هر مقطع سرفصل های ارزی را تسعیر کند که البته این روش منجر به شفاف سازی هر چه بیشتر عملکرد روزانه هر بانک و انعکاس بهتر در بازار سرمایه می شود.

چاوشی درخصوص در نظر گرفتن ذخیره در سال های گذشته بابت مالیات تسعیر دارایی های ارزی و اثر برگشت آن بر روی سودآوری بانک توضیح داد: با توجه به برگه های تشخیص مالیاتی ابلاغی طی سال های گذشته ، بانک ملت به میزان کافی برای پرداخت مالیات ذخیره گرفته است. کل مانده ذخیره مالیات بانک ملت 10.6 هزار میلیارد تومان است که بخش زیادی از آن مربوط به سود تسعیر است.

به گفته وی، چنانچه موضوع رای دیوان عدالت اداری طبق بخشنامه سازمان مالیاتی قابل تسری به بانک ها نیز باشد، ذخیره مازاد مذکور قابلیت آزادسازی دارد. البته باید منتظر نحوه برخورد سازمان مالیاتی با این موضوع بود و قطعا بانک ملت حامی سهامداران و پیگیر مجدانه این موضوع است.

در این میان مجتبی کحالی عضو هیات عامل و معاون مدیرعامل "وبملت" درباره حکم معافیت مالیاتی به سهامداران و سازمان بورس ، توضیحی به شرح زیر داد:

 

اثر مثبت معافیت مالیاتی درآمد تسعیر ارزی بر سود و ذخیره وبملت

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: