کد خبر: ۲۰۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۸ دی ۱۴۰۰ - 08 January 2022
به زبان ساده، لینک پرداخت، یک لینک الکترونیکی کوتاه است که کاربر با کلیک بر روی آن وارد صفحه‌ی پرداخت اینترنتی می‌شود و در آن‌جا عملیات واریز وجه را انجام می‌دهد.

درگاه پرداخت اینترنتی، جدیدترین روش انجام تراکنش به‌شمار می‌رود. این روش بیش‌تر در زمینه‌ی خریدهای غیرحضوری و خریدهای اینترنتی کاربرد دارد. در واقع صاحبان کسب و کارهای مختلف، برای وب‌سایت‌های فروشگاهی خودشان در بستر اینترنت، از درگاه پرداخت استفاده می‌کنند. اما از طرفی تمام کسب و کارها در این حوزه دارای سایت سفارشی نیستند. برخی از کسب و کارهای نوپا در حوزه‌ی تجارت الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی را برای فعالیت خودشان انتخاب می‌کنند. در عین‌حال ممکن است برخی از کسب و کارهای دیگری که در جرگه‌ی تجارت الکترونیک جای نمی‌گیرند نیز، نیاز به استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشند. در چنین مواردی، لینک پرداخت گزینه‌ی مناسب و جانشین درگاه پرداخت اینترنتی خواهد بود. در این مقاله تلاش می‌کنیم پس از ارائه‌ی تعریفی از لینک پرداخت و ویژگی‌های آن، به شکل اجمالی به کاربردهای این روش نوین انجام تراکنش نیز بپردازیم.

لینک پرداخت: درگاه پرداخت بدون سایت

به‌طور کلی درگاه پرداخت دارای دو نوع مختلف است: درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط. از آن‌جا که روند دریافت درگاه پرداخت مستقیم، در قیاس با روند دریافت درگاه پرداخت واسط، بسیار پیچیده‌تر است و به زمان طولانی‌تری نیاز دارد، اغلب کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌های مختلف، از درگاه واسط استفاده می‌کنند. درگاه واسط را شرکت‌های پرداخت‌یار به متقاضیان ارائه می‌کنند. نکته این‌جاست که درگاه پرداخت رایان پی، دارای انواع مختلفی است که بسته به نیاز و خواسته‌ی متقاضی، می‌تواند کاربرد داشته باشد. برای نمونه لینک پرداخت که به عنوان درگاه پرداخت بدون سایت نیز شناخته می‌شود، ویژه‌ی کسانی است که کسب و کارشان مجهز به وب‌سایت نیست. پرداخت‌یارها با ارائه‌ی لینک پرداخت، به کسب و کارهای فعال در فضاهایی به غیر از وب‌سایت‌های سفارشی نیز، این امکان را می‌دهند که آن‌ها نیز برای انجام تراکنش‌های خود از درگاه اینترنتی بهره ببرند.

سازکار لینک پرداخت چیست؟

به زبان ساده، لینک پرداخت، یک لینک الکترونیکی کوتاه است که کاربر با کلیک بر روی آن وارد صفحه‌ی پرداخت اینترنتی می‌شود و در آن‌جا عملیات واریز وجه را انجام می‌دهد. همین سازکار ساده، سبب می‌شود لینک پرداخت کاربردهای فراوانی داشته باشد که در ادامه از آن‌ها یاد خواهیم کرد.

لینک پرداخت در شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که گفتیم، لینک پرداخت را با عنوان درگاه پرداخت بدون سایت می‌شناسند. با این وصف لینک پرداخت، این قابلیت را دارد که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان روش پرداخت پیشنهادی به مشتریان و مخاطبان ارائه بشود. شما می‌توانید لینک پرداخت را در قسمت بیو صفحه‌ی اینستاگرام و یا تلگرام خودتان ثبت کرده و از مشتریان‌تان بخواهید، پس از انتخاب کالای مورد نظرشان، برای واریز وجه از لینک پرداخت استفاده کنند. در ضمن شما می‌توانید لینک پرداخت را از طریق انواع پیام‌رسان‌ها برای مشتریان خودتان ارسال کنید. حتی این امکان وجود دارد که لینک مخصوص پرداخت را به صورت جداگانه در همان فضای شبکه‌ی اجتماعی برای خریداران ارسال کرده و امکان واریز وجه را برای آن‌ها فراهم آورید.

لینک پرداخت در فرآیند پرداخت در محل

https://rayanpay.com/wp-content/uploads/2021/08/courier-on-a-motor-scooter-rayanpay-1024x640.jpg

یکی از معضلات همیشگی انواع کسب و کارهایی که احتیاج به فرآیند پرداخت در محل دارند، نبود پول نقد کافی و یا مشکلات حمل و استفاده از کارتخوان‌ها است. لینک پرداخت به سادگی می‌تواند این معضل را در فرآیند پرداخت در محل حل و فصل کند. برای نمونه تصور کنید، صاحبان رستوران‌هایی که سفارش بیرون‌بر دارند به جای کارتخوان از لینک پرداخت استفاده کنند. در واقع رسید مبلغ سفارش به همراه لینک پرداخت برای مشتری ارسال می‌شود. پیک‌های رستوران سفارش را به دست مشتری می‌رسانند و مشتری نیز به سادگی با لمس لینک پرداخت در تلفن همراهش وارد صفحه‌ی پرداخت شده و مبلغ مورد نظر را واریز خواهد کرد. توجه کنید که این فرآیند می‌تواند برای تمامی پرداخت‌های در محل صورت بگیرد. علاوه‌بر آن رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های فیزیکی که ارائه‌ی خدمات لاکچری به مشتریان‌شان را در اولویت قرار می‌دهند، می‌توانند حتی در فضای فروشگاه یا رستوران نیز از لینک پرداخت برای دریافت وجه استفاده کنند. در حقیقت با ارسال لینک پرداخت به شماره‌ی مشتریان حضوری و یا بهرمندی از کد QR می‌توانند این امکان را برای مشتریان‌شان فراهم کنند و وجهه‌ای حرفه‌ای‌تر را به نمایش بگذارند.

لینک پرداخت و فرآیند حمایت مالی

کاربرد مهم دیگری که لینک پرداخت برای کاربران خواهد داشت، در فرآیند حمایت مالی خواهد بود. برای نمونه موسساتی مانند موسسات خیریه و یا انواع موسسات دیگری که برای دریافت وجه از مخاطبان خودشان از روش حمایت مالی بهره می‌برند، برای دریافت کمک‌های مردمی خیّرین از لینک پرداخت استفاده می‌کنند. این کارایی لینک پرداخت برای نمونه در مورد گیم‌استریمرها و فریلنسرها نیز نیز مصداق دارد. آن‌ها نیز می‌توانند لینک پرداخت را در اختیار مخاطبان و کارفرماهای‌شان قرار بدهند تا در جهت حمایت مالی، وارد صفحه‌ی پرداخت شده و برایشان پول واریز کنند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های لینک پرداخت

تمام کاربردهای مختلف لینک پرداخت که به آن‌ها اشاره کردیم، با قابلیت‌های منحصربفرد این سرویس الکترونیکی تکمیل می‌شوند. قابلیت‌های کاربردی لینک پرداخت شامل مواردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

ارائه‌ی گزارش‌ از تراکنش‌ها

یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های لینک پرداخت، که در پنل مدیریتی این سرویس تعبیه شده است، امکان گزارش‌گیری از تراکنش‌های انجام شده می‌باشد. در واقع کاربر می‌تواند بسته به زمان‌بندی خاص خودش، یک‌ گزارش معین و مدون از تراکنش‌های انجام شده را در دسترس داشته باشد. این تراکنش‌های طبقه بندی شده به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کند، به آنالیز فروش استانداردی دست بیایند. همچنین صدور فاکتور آنلاین نیز از دیگر قابلیت‌های این سرویس الکترونیکی است.

آیتم مالی یا بروشور تجاری

امکان دیگری که لینک پرداخت از طریق پنل مدیریتی، در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار می‌دهد، ساختن آیتم‌های مالی است. این آیتم‌های مالی می‌تواند علاوه‌بر این‌که در حکم یک بروشور تجاری و تبلیغاتی در نظر گرفته شود، و برند شما را بهتر به مخاطبان‌تان بشناساند، کارایی دیگری نیز داشته باشد: در واقع اطلاعات تخفیف‌ها، فراخوان‌های جشنواره‌ها و محصولات جدید را نیز از این طریق می‌توانید به همراه لینک پرداخت برای مشتریان‌تان ارسال کنید. همچنین اگر تبلیغات پیامکی و ایمیلی انجام می‌دهید، در متن تبلیغات می‌توانید لینک پرداخت را نیز برای مخاطب‌تان ارسال کنید. برای نمونه پنل مدیریتی لینک پرداخت، امکان شارژ پنل و ارسال لینک به شماره تلفن همراه مشتریان را ممکن می‌سازد. لینک پرداخت یک روش پرداخت سهل با میزان امنیت بالا برای تراکنش‌ها می‌باشد.

نگار کریمی
منبع: ایبنا
برچسب ها: پرداخت ، تراکنش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: