کد خبر: ۲۰۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۱ دی ۱۴۰۰ - 22 December 2021
در دوره‌های مالی اخیر شرکت بیمه رازی عملکرد جالب‌توجهی را به نمایش گذاشته و سعی کرده است جایگاه خوبی را در برخی از رشته‌های بیمه‌گری کسب کند.

علی سوری - در دوره‌های مالی اخیر شرکت بیمه رازی عملکرد جالب‌توجهی را به نمایش گذاشته و سعی کرده است جایگاه خوبی را در برخی از رشته‌های بیمه‌گری کسب کند.

به گزارش بانکداری ایرانی، برای بررسی وضعیت شرکت بیمه رازی، دو عامل را موردبررسی قرار داده‌ایم. نخست در حوزه عملکرد نمایندگان شرکت و دوم بر اساس بررسی گزارش‌های مالی شرکت در ترازنامه در بخش ذخیره گیری شرکت بیمه رازی.

کسب جایگاه خوب در صنعت بیمه با رقابت سالم
بیمه رازی، به‌عنوان اولین شرکت بخش خصوصی صنعت بیمه ایران همواره تلاش کرده است تا بهترین خدمات را به مشتریان و بیمه‌گزاران خود ارائه کند. بر همین اساس، نمایندگان شرکت بیمه رازی با حضور در لیگ ستارگان این شرکت با تأکید بر چرخش استراتژیک شرکت بیمه رازی رشد ۹۳۷ درصد را در زمینه بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی به ثبت رسانده‌اند.این رشد در صورت‌های مالی شرکت نشسته است، چراکه نزدیک به 60 درصد از عملکرد یک سال شرکت را طی شش‌ماهه نخست امسال ثبت کرده است. در سال 99 شرکت حدود 11 هزار میلیارد ریال حق بیمه فروخته بود اما شش ماه نزدیک به هشت هزار میلیارد ریال تولید حق بیمه ثبت کرده است. این نشان‌دهنده تلاش شرکت برای کسب بازارهای جدید با رقابت سالم است.

بررسی کسب جایگاه مناسب بر اساس مطالعه ذخیره بیمه عاید نشده
از طرف دیگر برای سنجیدن وضعیت شرکت‌ها باید به سراغ گزارش‌های مالی شرکت‌ها رفت. یکی از اقلام مهم در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه، موضوع ذخیره گیری است؛ چراکه نشان‌دهنده ثبت حق بیمه است و تا حق بیمه نباشد، هیچ ذخیره گیری وجود نخواهد داشت. در حال حاضر ذخیره‌های شرکت بیمه بالغ‌بر 15 هزار میلیارد ریال است. این ذخیره گیری برای یک دوره مالی نیست بلکه از حق بیمه‌های مختلف که ممکن است چندین ساله نیز باشند محاسبه‌شده است.

مهم‌ترین ذخیره در ترازنامه شرکت‌ها ذخیره بیمه عاید نشده است. چنانچه دوره بیمه‌نامه بیش از یک سال باشد برابر با حق بیمه مربوط به سال‌های آتی سال‌های دوم و پس از آن‌که در سال مربوط حق بیمه‌نامه‌های صادره منظور می‌شود.

البته در بیمه‌های مهندسی از مدت اعتبار بیمه‌نامه بیش از یک سال باشد برای احتساب حق بیمه سالهای آتی از روش مجموع ارقام سنوات استفاده می‌شود. ذخیره حق بیمه‌های عاید نشده بابت مبالغ ارزی در تاریخ صورت‌وضعیت مالی تسعیر و ثبت می‌شود.

در ترازنامه شرکت که در شش‌ماهه نخست امسال منتشرشده است ذخیره بیمه عاید نشده حدود هفت هزار و 459 میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان سال گذشته و طی شش ماه 10 درصد این ذخیره اضافه‌شده است که نشان می‌دهد شرکت روی بیمه‌نامه‌های مدت‌دار و با ریسک کمتر کارکرده است. مهم‌ترین رشته بیمه طولانی مد بیمه عمر و زندگی است .

و درنهایت با توجه به ثبت نزدیک به 1000 درصدی در رشد عملکردی نمایندگان و ثبت ذخیره بیمه عاید نشده بالا، باید گفت که بیمه رازی در حوزه بیمه عمر و زندگی در سال‌های آتی رقبای خود را پشت سر خواهد گذاشت.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: