کد خبر: ۱۹۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - 11 December 2021
آخرین اخبار از وین حکایت از پیشرفت مذاکرات ، اعلام نشانه مثبت از طرف ایران ، مواضع آمریکا ، روسیه و اسرائیل همراه شده است.

آخرین اخبار از وین حکایت از پیشرفت مذاکرات ، اعلام نشانه مثبت از طرف ایران ، مواضع آمریکا ، روسیه و اسرائیل همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی شروع دور دوم مذاکرات 1+4 برای احیای برجام ، جلساتی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای برگزار و دیداری بین علی باقری معاون وزیر خارجه با میخائیل اولیانوف رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا انجام شد و قرار است رایزنی‌ها امروز ادامه یابد.

خبر مثبت و مواضع آمریکا

در این میان ، وال استریت ژورنال از قوب مقام ارشد اروپایی اعلام کرد : مذاکرات بر اساس پیش نویس قبلی در حال پیشرفت است اما رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد : در صورت شکست مذاکرات ، ایران باید منتظر فشارهای شدید اقتصادی و دیپلماتیک ولی ترجیح آمریکا عدم انتخاب این مسیر است .

وی ادامه داد: آمریکا از 8 ماه گذشته ، آمادگی لغو تمام تحریم‌های ناقض برجام را اعلام کرده ولی به نظر می رسدگزینه ایران ، حضور صوری در مذاکرات، وقت کشی و پیش‌برد برنامه‌ هسته‌ای و نقض توافق با آژانس اتمی است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هم گفت : جو بایدن از با تکیه بر پیشرفت های هسته ایی اخیر ایران ، آماده است در صورت شکست مذاکرات ، تدابیر تازه ای برای اعمال محدودیت بیشتر و مسدود کردن درآمدهای ایران بگیرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: موضع آمریکا همچنان، دیپلماسی و بازگشت دوجانبه به برجام بوده و طی دو سه روز آینده، موضع ایران از مذاکرات، مشخص خواهد شد.

اعلام نشانه مثبت از طرف ایران و ادعای اولین پیروزی

با این همه محمد مرندی مشاور هیات مذاکره کننده ایران اعلام کرد : مواضع اروپا در قبال دو پیش نویس پیشنهادی ، اندکی تغییر کرده که نشانه مثبتی است اما سند نهایی باید شامل تمام حقوق ایران باشد . هنگام ارایه پیش نویس های جدید هم اعلام شد پیش نویس قبلی ، اعتبار دارد و موارد به پیش نویس جدید که کامل نبود ، اضافه شد.

یک منبع آگاه هم به فارس اعلام کرد: غربی‌ها مجبور به مذاکره بر روی پیش‌نویس ایران شدند که اولین پیروزی در نبرد وین است.

نظر روسیه و اسرائیل

طبق اعلام میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات، کارشناسان ایران و ۱+۴ در حال بررسی سند نهایی توافق هستند که مستلزم صرف زمان و تلاش زیادی بوده و حاضرین هم نتیجه‌گرا هستند .

معاون وزیرخارجه روسیه هم گفت : وضعیت مذاکرات پیچیده است اما هیچ یک از طرفین مذاکرات، خواهان حذف برجام نیستند. بنابراین تلاش می شود شرایط برای تداوم روند مذاکرات فراهم شود.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم مدعی شد : حتی در صورت بازگشت به مذاکرات ، تحریم‌های ایران نباید لغو شود. چون ایران از محل دسترسی به منابع مالی ، توازن منطقه را در کوتاه مدت به هم خواهد ریخت .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: