کد خبر: ۱۹۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - 30 November 2021
علی ملک‌زاده در رابطه با درآمدهای مالیاتی به مهر گفت: تنها ۳ تا ۵ درصد درآمدهای مالیاتی از ثروتمندان گرفته می‌شود اما در کشورهایی مانند آمریکا، بیش از ۷۰ درصد درآمد مالیاتی را یک درصد ثروتمندان می‌پردازند.

کارشناس حوزه مالیات گفت: در برابر تامین ۳ تا ۵ درصد درآمدهای مالیاتی از ثروتمندان ایرانی ، کشورهایی مانند آمریکا، بیش از ۷۰ درصد درآمد مالیاتی توسط یک درصد ثروتمندان پرداخت می شود.

 به گزارش بانکداری ایرانی،  علی ملک‌زاده در رابطه با درآمدهای مالیاتی به مهر گفت: تنها ۳ تا ۵ درصد درآمدهای مالیاتی از ثروتمندان گرفته می‌شود اما در کشورهایی مانند آمریکا، بیش از ۷۰ درصد درآمد مالیاتی را یک درصد ثروتمندان می‌پردازند.

وی افزود: اقتصاد نیازمند آن است بودجه به سمت کاهش درآمدهای نفتی و سایر درآمدهای تورم و تامین درآمدهای پایدارتر مانند مالیات به غیر از فروش اوراق و واگذاری اموال دولتی حرکت کند. بنابراین بهترین راه افزایش درآمدهای دولت، ایجاد جهش درآمدهای مالیاتی است.

این کارشناس ادامه داد: منظور از افزایش درآمدهای مالیاتی، رشد نرخ‌های مالیاتی و یا ایجاد فشار مضاعف روی تولیدکنندگان و قشرهای شفاف نیست. بلکه باید بتوان جلوی فرار مالیاتی و شکاف مالیاتی را گرفت تا درآمدهای دولت به نحو قابل قبولی جهش پیدا کند.

ملک‌زاده گفت:در کشورهای دیگر درصد بالایی از درآمد دولت‌ها از طریق درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود اما در ایران سهم درآمدهای مالیاتی از کل منابع درآمدی دولت بسیار کوچک ودر سال‌های اخیر حدود ۳۰ درصد تخمین زده می‌شود اما در برخی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی تا ۸۰ درصد هم محاسبه می‌شود.

وی افزود: در کوتاه مدت نیاز است به سمت سامانه‌ها و فعالیت‌های شفافیت زا مانند سامانه مودیان و یا ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات مستقیم برای گرفتن اطلاعات از نهادهای مختلف برای جلوگیری از فرار مالیاتی حرکت کرد. از طرف دیگر می‌توان با اقداماتی با گسترش شکاف مالیاتی مقابله کرد. برای نمونه با استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۶۳ قانون مالیات مستقیم برای اخذ مالیات علی‌الحساب، می‌توان فرار مالیاتی را کاهش داد.

نگار کریمی
برچسب ها: مالیات ، تورم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: