کد خبر: ۱۹۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - 13 August 2021
وزیر اسبق صمت از دو نوع برخورد با مشکلات کلان اقتصادی به صورت اتمی و مولکولی یاد کرد و پیشنهاداتی به دولت سیزدهم ارائه داد.

بانکداری ایرانی- وزیر اسبق صمت از دو نوع برخورد با مشکلات کلان اقتصادی به صورت اتمی و مولکولی یاد کرد و پیشنهاداتی به دولت سیزدهم ارائه داد.

به گزارش تسنیم، مهدی غضنفری با اشاره به وضعیت اقتصادی با شروع دولت سیزدهم، گفت: تورم موضوعی پیچیده است و اگر بر اساس علم اقتصاد نسبت بدان پیش بینی صورت گیرد، همین گفتگوها به انتظارات تورمی دامن می‌زند.

وی تصریح کرد: در این بین ضمن اینکه شفاف و آشکار سخن می‌گویم، اما این ملاحظه را باید داشته باشم تا این گفتگو موجب ترس شده یا در فروش کالا تاثیر بگذارد.

غضنفری گفت: اگر در نیمه باقی مانده سال‌جاری با کسری بودجه مواجه شویم و دولت سیزدهم از راهکار دولت دوازدهم برای تامین کسری بودجه استفاده کند، وضع تورم بدتر خواهد شد.

وی با اعلام اینکه گلوله برفیِ تورمی که از دولت دوازدهم شکل گرفت، هنوز تخلیه نشده است گفت حتی اگر دولت جدید سیاست‌هایی مجزا اعمال کند، آثار تورمی فعالیت گذشته در ماه‌های آینده پدیدار می‌شود.

غضنفری تاثیرات تورمی را همراه با تاخیر دانست و گفت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید تلاش کند تا مخارج را کنترل و هزینه‌ها را کاهش دهد و از طرفی در هزینه‌های جاری سیاست‌های انقباضی داشته باشد.

وی گفت: برخی بر این باورند که دولت باید اوراق چاپ کند؛ یعنی زیر یکسری کاغذ را امضا و در اختیار پیمانکاران بگذارد. پول را از آن‌ها بگیرد و به مردم بدهد. در این میان چون پول چاپ نمی‌شود، اثر تورمی زیادی ندارد ولی یک بدهی روی دست دولت‌های بعدی می‌گذارد.

غضنفری افزود: به این چک‌ها نرخ بهره هم تعلق می‌گیرد و لذا مدام بزرگ و دولت بدهکار تر می‌شود.

وی ادامه داد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه یک دولتِ تولید کننده ثروت داشته باشیم؛ یعنی سرمایه‌گذاران را ترغیب و تشویق کنیم و سرمایه خارجی را جذب کنیم تا راهکار تجارت خارجی تحکیم شود.

غضنفری لزوم بر طرف کردن موانع کسب‌وکار را یادآوری کرد تا آن دسته از مردم که پولی در اختیار دارند، از بازارها و فعالیت‌های سوداگرانه به سمت فعالیت‌هایی با ارزش افزوده برای عموم مردم حرکت کنند.

این کارشناس حوزه اقتصاد از دیگر اشکالاتِ اقتصادی را بر این مبنا تعریف کرد که کابینه‌ها اصولا به صورت اتمی است نه مولکولی. وزیر اقتصاد، صمت و... در برابر مسائل بزرگ و عمده قرار گرفته‌اند. مشکلات از جزء بزرگ‌تر شده است و لذا باید برخوردی جمعی صورت گیرد.

غضنفری در توضیح این مطلب گفت: مثلا وقتی تنظیم بازار با مشکل رو به رو می‌شود، وزارتخانه‌های صمت، جهاد و اقتصاد و بانک مرکزی باید دست به دست هم دهند و با تشکیل یک مولکول مشکل را حل کنند اما اگر برخورد خرد و اتمی داشته باشیم، یک وزارتخانه بهانه‌های مختلف مطرح کرده و از او کار بزرگی ساخته نیست.

برچسب ها: صمت ، وزیر صمت ، تورم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: