کد خبر: ۱۹۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - 25 March 2021
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دروسی که در دانشگاه‌های کشور در حوزه کشاورزی تدریس می‌شود منطبق با واقعیت های روز بخش کشاورزی نیست و برخی از آنها قدیمی یا در کشاورزی ایران غیر کاربردی است و بدنه کشاورزی کشور به این موضوع معترض است.

بانکداری ایرانی- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دروسی که در دانشگاه‌های کشور در حوزه کشاورزی تدریس می‌شود منطبق با واقعیت های روز بخش کشاورزی نیست و برخی از آنها قدیمی یا در کشاورزی ایران غیر کاربردی است و بدنه کشاورزی کشور به این موضوع معترض است.

منصور غلامی ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با مشکلات انتقال علوم دانشگاهی به عرصه و زمین های کشاورزی اظهار داشت: بخش کشاورزی کشور امروز استفاده زیادی از فناوری‌های جدید می‌کند اما میزان ورود این علم به بخش کشاورزی را باید به دو دسته استفاده کنندگان این علوم و افرادی که باید به این سمت سوق داده شوند، تقسیم کرد.

وی افزود: تعداد زیادی از کشاورزان ما امروز از تولیدات گلخانه ای و متراکم، بذور هیبرید و سموم به روز دنیا استفاده می کنند و گروه دیگر کشاورزانی هستند که به صورت سنتی در روستاهای مختلف کشور فعالیت می کنند اما در حال تغییر مسیر به سمت کشاورزی نوین هستند ، تعدادی نیز به دلیل نداشتن بنیه مالی و زمین کافی به عرصه های جدید کشاورزی ورودی نداشته اند و این فعالیت برای آنها اقتصادی نیست.

وی افزود: کشاورزانی که فعالیت خود را به صورت کاملا سنتی انجام می‌دهند، باید در قالب اتحادیه های مردمی واقعی که افراد در آن عضو باشند ساماندهی شوند تا بتوانند منافع جمع خود را پیگیری کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این هم افزایی در اتحادیه ها باعث افزایش سود آوری فعالیت های اقتصادی و سود آوری کشاورزان خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از فعالیت های کشاورزی کشور در فضاهای بزرگ گلخانه ای و به صورت مدرن انجام می‌شوند اما لازم است برای بخش سنتی کشاورزی نیز فکر شود.


غلامی در واکنش به اینکه دروسی که در دانشگاه‌های کشور در حوزه کشاورزی تدریس می‌شود منطبق با واقعیت های روز بخش کشاورزی نیست و برخی از آنها قدیمی یا در کشاورزی ایران غیر کاربردی است و بدنه کشاورزی کشور به این موضوع معترض است گفت: هماهنگی لازم با وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد اما باید توجه داشت که دانشگاه کارآموز و کارگر متخصص تربیت نمی‌کند بلکه علوم جامعی در حوزه کشاورزی ارائه می دهد که بخش هایی از آن در وزارت جهاد کشاورزی به کار گرفته می شود و بخش هایی دیگر کاربردی ندارد.

وی اظهار داشت: افرادی که در دانشگاه های آموزش می بینند برخی از آنها به تدریج تبدیل به محقق و مدرس می شوند که ممکن است پای آنها به وزارت جهاد کشاورزی باز نشود؛ معمولا در دنیا کسانی قدم به فعالیت های اجرایی می گذارند که دوره های آموزشی تکمیلی نیز ببینند تا وارد سیستم شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در واقع این ایرادی که بسیاری به سیستم آموزش عالی کشور می گیرند مربوط به خودشان است زیرا برنامه ریزی برای آموزش قبل از ورود به خدمت ندارند.

وی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی با علمی که دارند، آموزش های کاربردی مرتبط را می توانند در عرض چند روز یا چند هفته کسب کنند و در عرصه نیز نوآوری و تاثیرگذاری خواهند داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: