کد خبر: ۱۹۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - 21 March 2021
در حالی که برخی مدیران شورای عالی انقلاب فرهنگی از مصوبه توقف تبلیغات آموزشی بدون مجوز آموزش و پرورش خبر داده بودند اما ظاهراً این مصوبه ابلاغ نشده است! مصوبه‌ای که در صورت اجرای درست، مهاری بر جنگ روانی موسسات کنکور علیه دانش‌آموزان خواهد بود.

بانکداری ایرانی- در حالی که برخی مدیران شورای عالی انقلاب فرهنگی از مصوبه توقف تبلیغات آموزشی بدون مجوز آموزش و پرورش خبر داده بودند اما ظاهراً این مصوبه ابلاغ نشده است! مصوبه‌ای که در صورت اجرای درست، مهاری بر جنگ روانی موسسات کنکور علیه دانش‌آموزان خواهد بود.

به گزارش تسنیم، 18 آذر ماه سال جاری منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خبر از مصوبه‌ای داد که به موجب آن پخش تبلیغات فعالیت‌های آموزشی و کمک آموزشی در صدا و سیما تنها با مجوز وزارت آموزش و پرورش میسر خواهد بود.

وی در این رابطه گفته بود: «سیاست شماره 4 آسیب بسیار مهمی بود که این مسئله چندین بار پیش از این از سوی رییس محترم مجلس به مقام معظم رهبری گزارش شده بود. امروز ما در خصوص ممنوعیت و جلوگیری از تبلیغات بی‌حد و حصر شرکت‌ها و موسسات و آموزشکده‌های کنکور بدون مجوز از سازمان صدا و سیما و اکثر رسانه‌ها مصوبه بسیار مهمی را داشتیم؛ به منظور برقراری محیط مناسب تحصیلی و جلوگیری از سو استفاده از محیط مدارس، دانشگاه‌ها و احساسات خانواده‌ها برای کسب درآمدهای سودجویانه، لازم است تمام امور تبلیغاتی مربوط به فعالیت‌های آموزشی و کمک آموزشی این موسسات چه به‌صورت حضوری، مکتوب و مجازی در رسانه‌های عمومی دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش باشد.»

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکید کرده بود: «فعلا این سیاست‌ها معطوف به مقطع کارشناسی است یعنی شامل خروجی‌های مدارس وزارت آموزش و پرورش می‌شود و این موسسات باید برای تبلیغات از آموزش و پرورش مجوز داشته باشند و ما برای سایر مقاطع مرجع صدور مجوز و نظارت بر آنها را تعیین خواهیم کرد؛ این مصوبه معطوف به دوره کارشناسی است؛ به همین دلیل مسئول صدور مجوز را آموزش و پرورش اعلام کردیم و مسئولیت نظارت، ارزیابی و پاسخگویی به فعالیت‌های غیرمجاز موسسات برعهده این وزارتخانه که مجوز فعالیت آن موسسه را صادر کرده است خواهد بود. بر همین اساس سازمان صدا و سیما موظف است که تمام فعالیت‌های تبلیغی موسسات آموزشی و کمک آموزشی بدون مجوز از آموزش و پرورش را ممنوع و متوقف کند».

مصوبه انقلاب فرهنگی به آموزش و پرورش نرسید!

اما پیگیری‌های انجام شده از وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد، با گذشت قریب به 3.5 ماه هنوز این مصوبه به وزارت آموزش و پرورش نرسیده است! در این رابطه منصور اردستانی، مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: این مصوبه به حوزه حقوقی ابلاغ نشده است و شاید به حوزه‌های دیگر وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده باشد.

همچنین عباس سلطانیان؛ مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری گفت: تمام مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارتخانه‌ها و ارگان های مشمول ابلاغ می‌شود.

وی افزود: آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مصوبه‌ای مبنی بر اینکه هر محتوایی که بخواهد در مدارس تبلیغ یا آموزش داده شود باید در این سازمان بررسی شود، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تبلیغات محصولات کمک آموزشی با مجوز آموزش و پرورش حتما به سازمان صدا و سیما ابلاغ می‌شود و نیازی نیست آموزش و پرورش مجدد آن را به صدا و سیما ابلاغ کند‌.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری ادامه داد: وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه‌ای ابلاغ می‌کند، لازم‌الاجراست و باید این اتفاق بیفتد همچنین آموزش و پرورش این موصوع را بارها به صدا و سیما گفته بود که برخی از تبلیغات با اتفاقات حوزه آموزش منافات دارد و حتی برخی آموزش‌های کنکوریکه ارائه می‌شود از نظر همکاران ما به لحاظ علمی صحیح نیست به همین دلیل هر محتوایی که از صدا و سیما تبلیغ یا پخش می‌شود باید با سازمان پژوهش هماهنگ شده باشد و مجوز بگیرند.

وی در پایان متذکر شد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ و به تمام معاونت‌ها ارجاع می شود ولی هنوز به حوزه کاری مرتبط با بنده ارجاع نشده است.

علاوه بر این، محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی در پاسخی مشابه اظهار داشت: این موضوع جدید نیست، آنچه مهم است عدم پایبندی است، سال‌هاست مکاتبه و گلایه می‌‌شود اما ترتیب اثر داده نمی‌شود.

وی افزود: یک کاستی در قانون 828 شورای عالی آموزش و پرورش، ضمانت اجرایی است در حالیکه مرجع صدور مجوز، اعتبار بخشی و اعلام استاندارد کتاب‌های کمک آموزشی طبق قانون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است.

محمدی گفت: ما مصوبه‌ای که ناظر به این موضوع باشد دریافت نکردیم در حالیکه برای ضمانت اجرایی مصوبه 828 به این مصوبه نیازمندیم.

متاسفانه تلاش‌ها برای دریافت پاسخ از اعضای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، نتیجه‌ای در بر نداشت. امید است شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبه مذکور اطلاع رسانی لازم را انجام داده و ابهامات در این زمینه برطرف شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: