کد خبر: ۱۹۲۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - 13 March 2021
بیمه کوثر در شرایط مناسب به لحاظ توانگری، سرمایه، قدرت ریسک پذیری بالا و توانایی لازم را داراست. در نتیجه این تمدید می تواند خبر خوبی برای سهامداران آن باشد.

بیمه مرکزی، مجوز قبولی اتکایی از داخل شرکت بیمه کوثر را برای یک سال دیگر تمدید کرده‌است.


این مساله گویای آن است که بیمه کوثر در شرایط مناسب به لحاظ توانگری، سرمایه، قدرت ریسک پذیری بالا و توانایی لازم را داراست. در نتیجه این تمدید می تواند خبر خوبی برای سهامداران آن باشد.


به گزارش بانکداری ایرانی،شرکت بیمه کوثر در روزهای گذشته اعلام کرده است که مجوز قبولي اتکايي ازداخل شرکت از تاريخ 1399/11/30لغايت 1400/11/30 توسط بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران تمديد شده‌است.


بر اساس این گزارش، به عقیده کارشناسان، شرکت‌های بیمه‌گری برای پذیرش ریسک‌های بزرگ یا باید با شرکت‌های بیمه دیگر شریک بشوند و یا اگر بخواهند آن ریسک را به تنهایی پوشش دهند باز هم به ناچار باید شریک اتکایی داشته باشند. دریافت قبولی اتکایی برای شرکت‌های بیمه‌ای اهمیت بسیاری دارد و براساس آیین نامه 40 شورای‌عالی بیمه شرکت‌های بیمه ای هنگام تاسیس ملزم هستند تا برنامه اتکایی خود را کامل اعلام کنند. نهاد ناظر به این نتیجه رسیده که مجوز قبولی اتکایی را به شرکت‌های بیمه‌ای که قوی‌تر بوده و از توانگری مالی و سرمایه بالاتری برخوردار هستند، بدهد. به همین دلیل در آن تاریخ، آیین نامه تخصصی در این زمینه را اصلاح کرد و محدودیت سرمایه را به 250 میلیارد تومان و توانگری مالی را هم به 120 درصد رساند. در این بین شرکت‎‌های بیمه‌ای که عملیات بیمه گری اتکایی برای آنها سودمند بود و تمایل داشتند به این بخش وارد شوند سرمایه خود را افزایش دادند.
در حقیقت شرکت های زیادی در این حوزه فعال نیستند و اغلب شرکت ها در ماه های اخیر سعی کردن با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به این سطح از توانگری برسند که مجوز بیمه اتکایی کسب کنند، اما بیمه کوثر از سال 1398 این مجوز را داراست و از جمله شرکت‌هایی است که در این حوزه موفق بوه است.


در واقع بیمه اتکایی، یکی از حوزه‌های مهم صنعت بیمه به شمار می‌رود که با تقسیم ریسک‌های بزرگ بین شرکت‌های بیمه‌گر داخلی و خارجی، باعث می‌شود هزینه و ریسک صنعت بیمه کاهش یابد. به عبارتی فلسفه شکل‌گیری بیمه‌های اتکایی تقسیم ریسک‌های پروژه‌های بزرگ و کوچک بین شرکت‌های بیمه‌گر است. بیمه اتکایی می‌تواند پاشنه آشیل شرکت‌های بیمه باشد چون در صورت نداشتن پوشش مناسب ریسک‌های بزرگ، شرکت بیمه می‌تواند با یک حادثه متحمل ضرر زیادی شود. اگرچه این نوع بیمه در کشور ما در سال‌های اخیر به علت تحریم‌ها و کاهش مناسبات بین‌المللی، روندی نزولی را طی کرده است، اما شرکت بیمه کوثر با وجود تمامی ‌محدودیت‌ها و موانع ناشی از تحریم، تلاش کرده تا دراین حوزه اقدامات مناسبی انجام دهد و به دستاوردهای خوبی در حوزه بیمه اتکایی برسد.


مجوز اتکایی از زبان معاون اتکایی و امور بین‌الملل شرکت بیمه‌کوثر
در ابتدای سال جاری معاون اتکایی و امور بین‌الملل شرکت بیمه‌کوثر طی مصاحبه ای با نشریه دنیای اقتصاد تشریح کرده بود: «بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران با توجه به بررسی عملکرد سال‌های گذشته شرکت در بخش‌های بیمه‌گری، سودآوری و خدمت‌رسانی، بهمن‌ماه سال گذشته مجوز قبول اتکایی را برای بیمه کوثر صادر کرد که اتفاق بسیار خوبی برای شرکت به شمار می‌آید، چرا که دریافت این مجوز عامل گستردگی فعالیت بخش اتکایی و امور بین‌الملل شرکت خواهد شد.بیمه کوثر هفتمین شرکت بیمه‌ای کشور است که این مجوز را دریافت کرده ‌است و با توجه به سرمایه‌ و توانگری مالی ششمین شرکت قدرتمند بیمه‌ای کشور در ظرفیت قبول اتکایی محسوب می‌شود. دریافت این مجوز در کنار اعتباربخشی به شرکت، موجب خواهد شد بیمه کوثر بتواند سهم و ظرفیت بیشتری از فروش در صنعت بیمه کشور داشته باشد.

با اخذ مجوز قبولی چند شرکت بیمه‌ای در سال گذشته، ظرفیت‌های خوبی در صنعت بیمه ایجاد شده است که منجر به این شد تا در این زمینه پوشش ریسک‌های بزرگ در داخل با سهولت بیشتری انجام شود و تقسیم ریسک‌ها مطلوب‌تر شود؛ دراین راستا یکی از دستاوردهای مهم در بیمه کوثر در حوزه بیمه‌های اتکایی، تقسیم ریسک‌های بزرگ با شرکت‌های دیگر بیمه‌ای بوده است که این مهم سبب می‌شود در سوانح بزرگ کشور، شرکت متحمل زیان هنگفت نشود. درحال حاضر با اقداماتی که در حال انجام است، بیمه کوثر توانسته حتی ریسک‌های چندهزارمیلیاردی را در حوزه پتروشیمی ‌پوشش دهد. به این ترتیب می‌توان گفت که تقریبا۹۰ درصد واگذاری اتکایی بیمه کوثر در داخل انجام می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد ریسک پروژه‌های بزرگ به خارج از کشور واگذار می‌شود.»

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: