کد خبر: ۱۹۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - 12 March 2021
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماه جاری خود پیش‌بینی کرد میزان مصرف نفت جهان به ۹۶.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بانکداری ایرانی- اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماه جاری خود پیش‌بینی کرد میزان مصرف نفت جهان به ۹۶.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، با این حال میزان عرضه نفت بسیار کمتر و حدود ۹۳.۶ میلیون بشکه در روز است که نشان می دهد ۳.۱ میلیون بشکه در روز باید از ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی برداشت شود. از نظر استانداردهای تاریخی، برداشت مستمر سه میلیون بشکه در روز زیاد است و می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها تحت چنین شرایطی افزایش پیدا کنند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد تقاضا برای نفت تا اواسط سال با روند مطلوبی بهبود پیدا کند و مصرف نفت جهان در ژوئیه به ۹۸.۲ میلیون بشکه در روز بالغ شود. این تقاضای تصاعدی توسط دو منبع اصلی شامل برزیل و اوپک تامین خواهد شد. می توان نسبت به رشد تولید نفت برزیل اطمینان داشت اما پرسش اصلی نیت اوپک است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از مدل مبتنی بر حجم یا تقاضا استفاده می‌کند که مستلزم آن است که فرض می‌گیرد اوپک تولیدش را برای تامین تقاضا افزایش خواهد داد بنابراین قیمتهای نفت پایین می ماند. اما چرا باید اوپک چنین کاری انجام دهد؟ اگر اوپک سطح تولید فعلی را حفظ کند، جهان تا اواسط امسال با کمبود عرضه ۳.۵ میلیون بشکه در روز مواجه خواهد شد. کمبود ۳.۵ میلیون بشکه در روز معادل ۳.۶ درصد از مصرف جهانی بالاست و باعث کاهش سریع مازاد ذخایر نفت می‌شود و در نتیجه قیمت نفت تنها از عرضه و تقاضا تاثیر خواهد گرفت آن هم درست هنگامی که اقتصاد جهانی با پشت سر گذاشتن اوج دوران پاندمی در حال بهبود است. به عبارت دیگر مصرف‌کنندگان در ماه‌های آینده آماده می‌شوند برای بشکه‌ های نفت موجود در بازار رقابت کنند و این مسئله قیمت‌های نفت را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد.

فرضیه نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه

در بسیاری از موارد اپراتورها باید متعهد شوند پیش از این که بدانند نفت چه قیمتی خواهد داشت، نفت تولید کنند. در این مورد اوپک می تواند اجازه دهد قیمت‌ها افزایش پیدا کند و بنا به صلاحدیدش به تولیدش اضافه کند. این امر به اوپک اجازه می دهد کنترل و انعطاف پذیری روی قیمت‌ها را حفظ کند. مطمئنا قیمت‌های بالاتر بهتر است اما اگر اوپک بر این باور باشد که بازار بیش از حد داغ شده است می تواند در عرض مدت کوتاهی نفت بیشتری به بازار عرضه کند. این وضعیت اوپک را تشویق می کند سطح قیمت بالاتر را امتحان کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، البته سیاست خاورمیانه هم پیچیده است. پیچیدگی ارتباط میان ایران، عربستان سعودی و آمریکا می تواند نتایج غیرمنتظره‌ای را به دنبال داشته باشد. اگر ایران با آمریکا توافق کند و بتواند صادرات نفت خود را آزادانه افزایش دهد، این اتفاق قیمت‌ها را پایین خواهد برد. از سوی دیگر حملاتی که یمنی ها علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی در بندر راس تنوره انجام می‌دهند ممکن است سعودی‌ها را به آغوش آمریکا برگرداند و باعث شود آنها برای جلب رضایت دولت بایدن، قیمتهای نفت را پایینتر نگه دارند. دانستن این که موازنه چطور خواهد بود، دشوار است. با این همه اکنون بهترین فرصت اوپک برای کسب درآمد واقعی در کوتاه مدت تا میان مدت است و اگر آنها بگذارند این فرصت از دستشان برود، بی عقلی خواهند کرد.

برچسب ها: امریکا ، دلار ، ارز ، نفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: