کد خبر: ۱۹۲۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - 13 March 2021
بهروز اسدنژاد؛ رییس هیات مدیره بیمه ملت در گفت‌وگو با بانکداری ایرانی؛
بیمه ملت تنها شرکت بیمه‌گری است که دارای کارت اعتباری است که در نظر دارد شرکت مستقلی برای آن تاسیس کرده و آن شرکت را در آینده نزدیک به بورس برده و عرضه اولیه کند.

بیمه ملت یک شرکت جدید در بورس عرضه می کندبیمه ملت تنها شرکت بیمه‌گری است که دارای کارت اعتباری است که در نظر دارد شرکت مستقلی برای آن تاسیس کرده و آن شرکت را در آینده نزدیک به بورس برده و عرضه اولیه کند.


بهروز اسدنژاد رییس هیات مدیره بیمه ملت، در پاسخ به این سوال بانکداری ایرانی مبنی بر اینکه در گذشته همواره صحبت از کمبود شعبه برای بیمه ملت بوده و اینکه در حوزه مویرگی کمتر فعالیت شده و در حال افتتاح چندین شعبه هستید. از طرف دیگر دنبال تحولات دیجیتالی هستید. این دو مساله چگونه قابل جمع بندی هستند، اظهار کرد: در ابتدا باید گفت که بنیانگذاران بیمه ملت دنبال شعبه نبودند که البته دلیل خاص خود را داشتند. در حقیقت، در زنجیره ارزش ذهنیت موسس دنبال سودآوری بود نه به دنبال سهم بازار. کسانی که دنبال سهم بازار می روند حرف خاصی برای گفتن ندارند. یکی از وجوه تمایز در بین رقبا این است که در زنجیره ارزش هزینه ها کم شده و سود بالا برود. با این دیدگاه بیمه ملت بدون شعبه در نظر گرفته شد که در واقع نماینده فروش مستقل بوده و نیازی به شعبه به شکل سنتی نبود، اما این وضعیت زمانی پاسخگوست که شرکت بیمه دارای پرتفوی بالایی نبوده و حجم گسترده ای از رشته‌های بیمه گری در حوزه های متنوع را پوشش ندهد، لذا وقتی که بیمه ملت رشد یافت و قرار است که بزرگترین شرکت بیمه خصوصی ایران باشد، باید بر اساس آن شرایط رفتار کرد. علاوه بر این ، به منظور ایجاد رابطه عاطفی بین مشتری و شرکت و نیز ایجاد رابطه اداری با شبکه فروش و نیز یاداوری برند در جامعه و با توجه به بیشتر شدن پرتفوهای استانی در بیمه ملت، نیاز به تاسیس شعبه در استانهای کلیدی احساس میشد. چرا که مشتری توقع دارد در شهرهای بزرگ شعبه بیمه گر را مشاهده کند تا بتواند از خدمات شرکت بیمه استفاده کند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا به طور محدود در برخی از استانها، شعبه افتتاح نماییم و کارهایی را به صورت فیزیکی از سوی خود شرکت انجام دهیم.


رییس هیات مدیره بیمه ملت افزود: بر اساس این تحلیل، افتتاح شعبه هیچ منافاتی با دیجیتالی سازی شرکت ندارد. در حقیقت اگر شرکت بیمه ملت تمام فرآیندهای خود را دیجیتالی کرده و صفر تا صد کار از طریق دیجیتالی سازی پیش برود باز هم این موضوع منافاتی با حضور فیزیکی در بین مشتریان ندارد و می توان هر دو مسیر را با هم پیش برد .


جایگاه ویژه ای برای بیمه زندگی در هر شعبه در نظر گرفتیم . و محصولی جانبی به نام کارت اعتباری داریم که بیمه ملت تنهای شرکتی است که کارت اعتباری را در زیر مجموعه خودش دارد که سرویس مستقلی را ارئه می دهد و خدمات مکملی را در ارتباط با بیمه گذاران انجام می دهد.


اسدنژاد در خصوص آینده کارت اعتباری بیمه ملت گفت: قرار است که شرکت کارت اعتباری به دلیل اینکه بزرگ شده و حجم زیادی از مشتریان و وظایف را پوشش می دهد، به تدریج مستقل گردد. در حال حاضر کارت اعتباری در حد یک مدیریت میانی شرکت بیمه ملت در نظر گرفته می باشد و با توجه به حجم بالای مشتریان و گسترش فعالیتهایش دیگر نمی تواند در قالب یک واحد زیر مجموعه اداره شود. در نظر داریم انشالله بعد از استقلال ، در صورت فراهم شدن شرلیط به بازار سرمایه رفته و پذیره نویسی و عرضه اولیه گردد.

اسدنژاد در پاسخ به این سوال که در بخش بیمه درمان و شخص ثالث پیچیدگی های خاصی وجود دارد از یک طرف شرکت ها را از تمرکز در بیمه شص ثالث و درمان منع می کنند و از طرف دیگر مشتریان نیز روز به روز در بخش بیمه شخص ثالث و درمان کمتر به شرکت های بیمه مراجعه می کنند یعنی تمایل شان به دلیل مسائل اقتصادی کم شده است. چه باید کرد؟ توضیح داد: بیمه شخص ثالث اجباری بوده و باید مردم بخرند و نیاز چندانی به بازار یابی ندارد، اما در مقابل فروش بیمه عمر و سایر محصولات بیمه ای باید با بازاریابی انجام شده و فروخته شود. بنابراین رعایت توازن پرتفوی در این وضعیت یکی از هنرهای شرکت‌های بیمه است. یعنی اگر یک شرکت بیمه استراتژی فروش تعیین کرده و قرار است بطور مثال در سال 1400 قرار است دو هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید کند، باید بر اساس استراتژی جدید کمتر از 40 درصد بیمه درمان و شخص ثالث بوده و مابقی سایر رشته های بیمه گری باشد و این مساله را رعایت کند. این وضعیت توازن پرتفوی ایجاد می کند و توانگری را نیز افزایش می‌دهد. بیمه شخص ثالث، قدرت نقدینگی بالایی دارد و همین امر این رشته را برای شرکت ها جذاب میکند زیادی دارد ولی به همان نسبت رشته ثالث ، ریسک تعهدی نیز دارد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: