مدیر عامل شرکت شاپرک گفت: ترمینالهای جدید حوزه شبکه پرداخت کشور باید استعلامات لازم را از سازمان امور مالیاتی بگیرند و در نهایت هم با داشتن پرونده و کد مالیاتی امکان فعالیت خواهد داشت.
آقای کاظم دهقان، درباره ساماندهی مالیاتی پایانههای فروش افزود: اجرای بند ۱۱ قانون مالیاتهای مستقیم بانک مرکزی با توجه به ظرفیت و تعهدات قانونی در مجموعهای از اقدامات، در دستور کار بانک مرکزی و شرکت شاپرک قرار گرفت که عمدتا مبتنی بر ساماندهی پایانهها، اتصال آنها و ایجاد ظرفیتهای ارتباطی بین بانک مرکزی و شبکه پرداخت سامانههای مالیاتی کشور قرار دارد.
دهقان گفت: براساس تعاملاتی که با مجموعه مالیاتی کشور و سازمان امور مالیاتی در این خصوص انجام شد، مجموعه اقداماتی در دستور کار قرار گرفت و حدود ۴۰۰ هزار ترمینال مالیاتی یا متوفیان یا دارای اطلاعات نامعتبر، شناسایی و غیر فعال شدند.
مدیر عامل شرکت شاپرک افزود: همکاری خوبی که با سازمان امور مالیاتی برقرار شد، ظرفیتهای سیستمی به وجود آمد که در نتیجه آن ترمینالهای جدید حوزه شبکه پرداخت کشور برای شروع به کار موظف شدند به صورت سیستماتیک استعلامات لازم را از سازمان امور مالیاتی بگیرند و در نهایت هم با داشتن پرونده و کد مالیاتی امکان فعالیت خواهند داشت.
دهقان در این خصوص گفت: دادههای مربوط به پذیرندگان حوزه شبکه پرداخت شامل کارتخوانها و درگاههای اینترنتی همواره یکی از دل مشغولیهای بزرگ متولیان این حوزه به حساب میآید.
وی افزود: دادهها توسط شرکتهای شاپرک، بانک مرکزی و شرکتهای پرداخت طبق هماهنگی که بین این حوزهها انجام شده، در حال رصد و ساماندهی و پالایش است و حدود ۲ میلیون کارتخوان یا ابزار پذیرش اینترنتی که اطلاعات کاملی ندارند بررسی شدند، بنابراین امیدواریم با حمایت شرکتهای پرداخت و دارندگان این ابزارها اطلاعات جامع و کاملی در این خصوص به دست آوریم.
دهقان گفت: حوزه کد پستی اهمیت ویژهای را در خصوص شبکه پرداخت سازمان امور مالیاتی به خود اختصاص داده است، بنابراین تمام دارندگان باید با کد پستی معتبر فعالیت خود را در شبکه پرداخت ادامه دهند.
وی افزود: کنترل زیادی بر ابزارهای پذیرش غیر فعال در این حوزه در حال انجام است تا مواردی که نیاز به حذف از پایگاههای دادهها دارند، به طور کامل پاکسازی شوند.